VÝZKUMNÉ NÁSTROJE - POZOROVÁNÍ ●sledování činností lidí (registrace, popis) ●strukturované pozorování: pozorovatel si předem stanoví kategorie, v rámci kterých bude pozorovat. Pozorovatel si musí dopředu připravit pozorovací arch, do kterého zaznamenává pozorování (např. mapa třídy). Do archu se zaznamenává např. frekvence komunikace učitele s jednotlivými žáky. viz. dokument podle Gavora 2000 POZOROVACÍ SYSTÉMY ●komplexní nástroje připravené na práci pozorovatele ●jsou jich tisíce ●významné: Flandersův, Bellackův podle Gavora 2000 PRŮBĚH POZOROVÁNÍ ●přímé pozorování: pozorovatel je sice maximálně nenápadný, ale je v místnosti s pozorovanými ●nepřímé pozorování podle Gavora 2000 ZÁKLADNÍ ZPŮSOBY ZÁZNAMU KATEGORIÍ ●zaznamenávání trvání kategorií: měří se délka dané činnosti ●zaznamenávání výskytu kategorií: pozorovatel udělá čárku, nebo zapíše číslo jevu, když zpozoruje zkoumaný jev (tomu se říká kódování) ●intervalové kódování: pozorovatel kóduje do jednotlivých časových kategorií (např. 3s, 10s, 15s, atd.) ●přirozené kódování: výzkumník udělá záznam na začátku každé pozorované kategorie (např. učitel hodnotí odpověď žáka) podle Gavora 2000 VYHODNOCOVÁNÍ KATEGORIÍ ●frekvence: zjišťuje četnost výskytu dané kategorie ●sekvenční: zjišťuje se sled (která kategorie následovala za kterou) viz. Gavora 2000 podle Gavora 2000 INTERVIEW ●Interview - rozhovor (ale ne každý rozhovor je interview) ●raport - navázání příjemného vztahu a otevřené atmosféry mezi výzkumníkem a respondentem ●otázky - otevřené, polouzavřené, uzavřené ●interview - strukturované (otázky a alternativy jsou přesně dány), nestrukturované (úplná volnost odpovědí), polostrukturované (respondentovi se nabýdnou alternativy, ale žádá se i objasnění výběru dané alternativy) INTERVIEW ●prostředí pro interview musí být tiché, klidné, podle možností izolované ●nácvik interview - napodobování zkušenějších výzkumníků (např. z nahrávek) ●průběh interview: 1. úvodní část (3 min.) - konverzace o obecných věcech; 2. začíná interview (výzkumník je přátelský ale korektní a profesionální - ne příliš žoviální!) Otázky jsou seřazeny do obsahových celků. Pozor na sugestivní otázky. („Máš rád maminku?“ Lepší: „Co bys mi řekl o svých rodičích?“) Prostředky pro plynulý průběh rozhovoru: Gavora 2000 s. 113. podle Gavora 2000 HODNOCENÍ INTERVIEW ●interview trvá tak dlouho, dokud nemá výzkumník dostatečný počet údajů ●při hodnocení musí výzkumník provést kategorizaci dat (třídí odpovědi do kategorií - kóduje - přiřazuje čísla) ●hodnocení výzkumné metody interview (viz. Disman 2002 s. 141 tabulka 7.1.) EXPERIMENT (EXPERIMENTÁLNÍ METODA) ●Experiment (alespoň ve spol. vědách) musí mít alepoň dvě složením blízké skupiny lidí, které fungují za různých podmínek. Na konci experimentu se jejich vliv vyhodnotí ●Výzkumník plánovitě zasahuje do proměnných a odhaluje kauzální souvislosti ●subjekty - osoby v experimentu ●náhodný výběr - způsob výběru subjektů ●experimentální plán - rozvržení experimentu ●hawthornský efekt - lidé mají tendenci měnit svoje chování pokud jsou někým sledováni podle Gavora 2000 EXPERIMENT (EXPERIMENTÁLNÍ METODA) ●experimentální skupina - skupina subjektů, ve které se uskutečňuje experimentální působení ●kontrolní skupina - v té se neuskutečňuje ex. působení ●pretest - vstupní test (zadává se subjektům před ex. působením ●posttest - závěrečný test (zadává se subjektům po ex. působení ●nezávisle proměnná - proměnná, kterou výzkumník manipuluje v experimentální skupině a kterou nechává nedotknutu v kontrolní skupině ●závisle proměnná - důsledek vlivu nezávisle proměnné podle Gavora 2000 OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ●nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ●kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové prvky textu se kvantifikují ●základní soubor - všechny texty, které se týkají dané problematiky ●významové jednotky - slovo (jméno, slovo citově zabarvené, faktografické, vyjadřující postoje, osobní zájmeno), tvrzení, téma, atd. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně