Filosofie výchovy – vybrané teze filein – milovat sofia – moudrost Výchova má směřovat k určité ideji smyslu života, filosofie pak hledá tuto ideu smyslu života. Předsokratovské období (6-5. stol. př. n. l.) Sofisté - relativismus Prótagoras (481-411 př. n. l.) „Měrou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou.“ Sókratés (469-399 př.n.l.) Sokratovský dialog destruktivní – vyvracející část (elenktická), konstruktivní – přivedení k poznatkům (maieutická), anamnesis – rozpomínání (u Platóna). Platón (427-347 př.n.l) • Dílo: Ústava, Zákony, • první propracovaná pedagogická teorie • cíl výchovy: osobnost má dosáhnout „areté“. Platónovo pojetí duše • Rozumová • Vznětlivě vášnivá • Smyslově žádostivá Výchova má vést k postupnému přibližování se ideji Dobra. Stupně Platónovy výchovy do 3 let věku – výchova v rodině (u dětí strážců neexistovala klasická rodina, děti byly „všech“ z této vrstvy společnosti), od 3 do 6 let – výchova v předškolních zařízeních (chrámy) chůvami, od 7 do 9 let – výchova dětí všech svobodných občanů (chlapců i dívek), od 10 do 20 let – výchova pouze strážců, od 20 do 35 let – výchova budoucích filosofů. Aristotelés (384-322 př. n. l.) Teorie výchovy a vzdělání v dílech: • Politika • Etika Nikomachova Složky duše • vegetativní (rostliny, živočichové, lidé) • senzitivní (živočichové, lidé) • rozumová (lidé) trpný rozum činný rozum Výchova dle věkových stupňů do 7 let v rodině, od 7 let do 14 let začíná společná výchova chlapců se rozvíjí zejména tělesná složka (gymnastika), od 14 do 21 let pak rozvoj emocionální a rozumové sféry. Výchova má směřovat k harmonii, celistvosti, má přispívat k socializaci jedince, jako tvora společenského – zóon politikon. Jan Amos Komenský (1592 – 1670) • kněz a biskup Jednoty bratrské, • vybraná díla: • Labyrint světa a ráj srdce • Obecná porada o nápravě věcí lidských. • Komenského pedagogika vychází z jeho filosofie. • Komenského TRIADISMUS. • Snaha o PANSOFII – vševědu, • OMNES všichni • OMNIA všechno • OMNINO všemi způsoby • pojetí rovněž v PAMPEDII – vševýchově. • Člověk má jít cestou světla - VIA LUCIS. • Vševýchova jako urovnaná cesta k rozvádění vševědného světla po lidských myslích, řečech, skutcích, • vševěda a vševýchova mají vést k všenápravě – PANORTHOSII. Křesťanské pojetí výchovy * vychází z Bible – Starého zákona, ale zejména pak z Nového zákona, * EDUCATIO – vyvádění člověka směrem k Bohu, * SCHOLÉ – osvobození, * pojetí člověka: * z prachu země X IMAGO DEI Křesťanská výchova: „Je úmyslné působení na dítě, aby harmonicky rozvinulo všechny své schopnosti tělesné, intelektové, citové, sociální i vlohy nadpřirozené a mohlo dosáhnout svého cíle pozemského i věčného.“ – kardinál Tomášek * Cíl: * osobnost MRAVNÍ a KŘESŤANSKÁ * Jednání dle vzorů – zlaté pravidlo: * „ Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi.“ * Osobnosti: např. Don Bosco, Přemysl Pitter. Eugen Fink (1905-1975) Ve vztahu k výchově formuloval 6 antinomií – rozporů, paradoxů. • I. Existuje právo vychovatele vnucovat své pojetí života někomu jinému a určovat tak budoucnost dětí – výchova pomáhat/nepomáhat • II. Nepřenositelnost životních zkušeností – moc - manipulace/bezmoc vychovatele. • III. Vychovatel vychovává, aniž by byl sám vychován. • IV. Individualita vychovávaného a obecné nároky kultury. • V. Napětí mezi výchovou k povolání a výchovou k lidství. • VI. Rozpor mezi tím co můžeme ovlivnit výchovou a tím co jí ovlivnit nemůžeme.