KOMPLEXNÍ KLASIFIKACE ZÁKLADNÍCH SKUPIN METOD VÝUKY (Maňák, 1990) A. Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický I. Metody slovní a) monologické metody (popis, vysvětlování, vyprávění…) b) dialogické metody (rozhovor, diskuse, dramatizace, brainstorming…) c) metody práce s učebnicí, knihou… II. metody názorně demonstrační a) pozorování předmětů a jevů b) předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností) c) demonstrace obrazů statických d) projekce sttická a dynamická III. metody praktické a) nácvik pohybových a pracovních dovedností b) žákovské laborování c) pracovní činnosti (v dílnách a na pozemku) d) grafické a výtvarné činnosti B. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický a) metody sdělovací b) metody samostatné práce žáků c) metody badatelské a výzkumné C. Metody dle struktury myšlenkových operací – aspekt logický a) postup srovnávací b) postup induktivní c) postup deduktivní d) postup analyticko-syntetický D. Varianty metod z hlediska fází výuky a)metody motivační b) metody expoziční c) metody fixační d) metody diagnostické e) metody aplikační E. Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační a) kombinace metod s vyučovacími formami b) kombinace metod s vyučovacími pomůckami