Ještě jednou, jak na to jdu já, když připravuji a plánuji projekt. Opakování – jak od sebe odlišit projekt a integrovanou tematickou výuku: PROJEKT ITV ČÍ JE TO PLÁN Projekt je plán dětí, učíme děti plánovat a řešit podle připraveného plánu. vyhod Je to plně plán učitele, který se snaží začlenit do jednoho tématu učivo maximálního počtu předmětů. CÍL Učit děti plánovat a přejímat zodpovědnost. Ukázat dětem propojení školy a života – v životě nejsou oddělené předměty. 1. KROK TÉMA - CÍL - VÝSTUP (kam to vedeme) Možnost začít od čehokoliv (téma – cíl, ale i výstup – např. organizace výletu) RIZIKA: - téma – moc široké, neuchopitelné (pomoc otázkou) Velikonoce: - Kde se vzaly Velikonoce a proč je slavíme? (V – divadlo – historie Velikonoc) - Jaká jsou různá vajíčka a proč patří vajíčko k Velikonocům? (V – modely vajíček a fota živočichů) - Děti téma nebudou chtít – hlídat přiměřenost věku a skupině 2. KROK CO BUDOU DĚTI DĚLAT SAMY? ZAČÍNÁME PLÁNOVAT Navést je do tématu a projektu otázkami: - Co si myslíte, víte? (zjišťuji znalosti a povědomí o tématu ve skupině, ošetřuji si riziko přiměřenosti) - Co vás zajímá? Co ještě chcete vědět nebo dělat? (vnitřní motivace) - Kde to budeme zjišťovat? – KDO – KDY? – nápady dětí, zatahuji je do plánování - Jak to budeme dělat (sami, ve skupinách, technika) a jak si představujeme výstup (kriteria) I KDYŽ SE DĚTÍ PTÁM, TAK MÁM PŘEDSTAVU – PLÁN – KTEROU NEMUSÍM NAPLNIT, KDYŽ BUDE PLÁN DĚTÍ PŘIJATELNÝ NEBO LEPŠÍ. VŽDY MÁM PLÁN – abych jej mohla bezpečně odložit. Dává mi jistoty. Příklad: Vajíčko jako symbol života: - Proč patří vajíčka k Velikonocům. - Pochází život opravdu z vajíčka? Výstup – výstava modelů (nákresů) + fotografií živočichů a vajíček. 3. KROK Cíl: - kognitivní (znalost a dovednost) - afektivní (postoj) - psychomotorický (tvorba, dovednost) - sociální (vztahy, postavení ve skupině,…) Cíle vždy souvisí s hodnocením a kriterii hodnocení. kriteria Kognitivní - znalost Děti budou přiřazovat vajíčka k živočichům. Počet přiřazení na začátku a na konci – zvýšení?? Volné psaní. Kognitivní - dovednost Děti zpracují dotazník. Děti se naučí vyhledat a vytisknout na internetu obrázek živočicha a vajíčka. Afektivní - postoj Jaký vztah mají děti k ještě nenarozenému životu. Volné psaní – kostka. Psychomotorické Modely vajíček. Sociální Budou klást otázky. Budou přejímat zodpovědnost za svůj díl úkolu. 4. KROK ORGANIZACE Na co myslet? - Kolik mám času a jak jej můžu rozvrhnout v rámci časového úseku. Kolik hodin času mám reálně a kolik dní můžu využít na rozvržení těchto hodin. - Co děti umí – co už dělaly, o co se můžu opřít, jak už jsou schopné spolupracovat,… - Co unese paní učitelka, která ve třídě běžně učí a jak si musím ošetřit spolupráci s ní. - Co unesu já. Příklad: 3. ročník – 20 dětí 1. hodina - překvapení v krabici – barevná velikonoční – otázky dětí - otázky o Co vás napadá, proč jsem toto překvapení donesla? o Jak souvisí s Velikonocemi? o Pokud nepřijdou samy, tak prozradím – červená i vejce – symboly života. - čára – pochází všichni živočichové z vajíčka? Ano – někteří – ne. Mluvčí každé skupiny – ten, kdo bude mít nejdřív narozeniny – chvíli povedu diskusi, ale nebudu prozrazovat řešení. - Listy papíru – každý svůj (vajíčko) o Vím – zajímá mě, chci vědět, otázky, které mě napadají - diskuse o tom, co napsali na listy - vyvození cíle s dětmi – budeme zkoumat živočichy a jejich vajíčka, hledat je, chystat výstavu – popřemýšlejte o tom, doneste materiál, zdroje,….. 2. hodina Jak to budeme zjišťovat? – odkud - nápady dětí o internet o zeptáme se – koho – jak –povedu to k dotazníku a) vymyslíme otázky do dotazníku společně – kdo to přepíše na počítači s místem na odpovědi? b) Foto + modely – jaké živočichy budeme zkoumat – seznam c) Kdo si bere jaké živočichy na výzkum d) Jak to zpracujeme – kriteria 3. hodina – počítačová učebna - dvojice vyhledat a vytisknout + zapsat jméno rodové a druhové a velikost vajíčka - dotazníky si rozdat – kolik kdo chce 4. hodina - modely - vyhodnocování dotazníků 5. hodina volné psaní- vajíčko -