Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka Přemýšlejte o výuce, kterou jste s ostatními realizovali na základní škole a odpovězte si na tyto otázky: • •Koncentrační idea byla formulována jako otázka (případně úkol), nebo jako téma? •Byly jednotlivé činnosti (učební úlohy) detailně naplánované učitelem/učiteli nebo se měnili průběhu výuky dle potřeby žáků? •Byli žáci během výuky aktivní nebo pasivní? •Pracovali žáci převážně samostatně, svým vlastním tempem nebo podle pokynů učitele? •Učitel řídil – usměrňoval činnost žáků nebo byl v roli poradce žáků? •Příprava výuky byla náročná (detailně propracovaná) nebo méně náročná (ne tak do detailů). •Vlastní realizace výuky byla náročná (nutnost flexibilně reagovat na potřeby žáků) nebo nenáročná. •Výstupem byl produkt, na kterém žáci od počátku pracovali a který je motivoval nebo osvojení si tématu (vědomostí a dovedností o tématu)? Přemýšlejte o výuce předmětu Praktikum k didaktice IVZ 2, kterou jste zažili v průběhu tohoto semestru: • •Koncentrační idea byla formulována jako otázka (případně úkol), nebo jako téma? •Byly jednotlivé činnosti (učební úlohy) detailně naplánované učitelem/učiteli nebo se měnili průběhu výuky dle potřeby žáků? •Byli žáci během výuky aktivní nebo pasivní? •Pracovali žáci převážně samostatně, svým vlastním tempem nebo podle pokynů učitele? •Učitel řídil – usměrňoval činnost žáků nebo byl v roli poradce žáků? •Příprava výuky byla náročná (detailně propracovaná) nebo méně náročná (ne tak do detailů). •Vlastní realizace výuky byla náročná (nutnost flexibilně reagovat na potřeby žáků) nebo nenáročná. •Výstupem byl produkt, na kterém žáci od počátku pracovali a který je motivoval nebo osvojení si tématu (vědomostí a dovedností o tématu)? • • PROJEKTOVÁ VÝUKA INTEGROVANÁ TÉMATICKÁ V. Koncentrační idea otázka (úkol) téma Učební úlohy proměnlivé dle potřeb žáků detailně naplánované Požadavky na žáka (studenta) aktivita, tvořivost a samostatnost aktivita, méně samostatnosti Role učitele hlavně poradce, ale také usměrňuje řídí činnosti, ale je i poradcem Náročnost na přípravu na zajištění podmínek, ne na učební úlohy na zajištění podmínek, příprava učeb. úloh Náročnost na realizaci nutnost flexibility především organizační Výstup konkrétní produkt (důraz na dovednosti) osvojení si tématu (vědomostí i dovednosti) Která výuka (integrovaná tématická nebo projektová) je vhodnější pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (Člověk a svět práce)? • Žádná z nich není ani horší a lepší, jak integrovaná tématická výuka tak i projektová výuka do naší školy patří. Výuka, při které budou žáci sami objevovat a zkoumat pro ně bude vždy přínosem.