Základy kartografie a topografie Mgr. Darina MÍSAŘOVÁ, Ph.D. Sylabus přednášky 8: BBAARRVVAA VV MMAAPPOOVVÉÉMM OOBBSSAAHHUU Sylabus slouží jako přehled základních pojmů zmiňovaných na přednášce. Není dostačující pro úspěšné zvládnutí zkoušky. Sylabus je nezbytné doplit informacemi z přednášky. VÝZNAM BARVY V OBSAHU MAPY • Barva má v obsahu specifické postavení – může být jak SAMOSTATNÝM vyjadřovacím prostředkem, tak SOUČÁSTÍ všech vyjadřovacích prostředků ostatních. • Použití barev v mapě zvyšuje při stejném optickém zaplnění množství zobrazitelného obsahu. • Barva umožňuje snížit počet ostatních použitých vyjadřovacích prostředků = zpřehlednění Fyzikální podstata barev • barva vzniká rozkladem bílého světla • světlo = oblast viditelné světelné zářivé energie • 350nm (fialová) - 750nm (červená) • červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá a fialová • Čím je vlnová délka KRATŠÍ, tím se barva jeví jako VZDÁLENĚJŠÍ (vjem hloubky) • lidské oko je schopno rozlišit asi 180 barevných odstínů (150 spektrálních barev červené, oranžové, žluté, modré a fialové a 30 nespektrálních purpurových barev) • k rozlišení barevných odstínů v červené části spektra postačuje změna vlnové délky jen 7 nm, zatímco v ostatních částech spektra až 48 nm • celkově je člověk schopen rozeznat až 17 000 odstínů chromatických barev a dále ještě asi 300 odstínů šedi až po černou Barevné modely • Barevný model – způsob jak zorganizovat barvy, zobrazit vztahy mezi nimi a jak vymezit odstíny vnímatelné, tisknutelné a zobrazitelné • Modely založené na fyziologii oka • Na výše zmíněných šesti základních spektrálních barvách stoji dva hlavní barevné modely současnosti o RGB - používaný všemi barevnými monitory o CMY (CMYK) - používaný pro barevný tisk • Princip teorie barev : o červené (red - R), zelené (green - G) a modré (blue - B) = RGB (při aditivnim míchaní barev ) o tyrkysové (cyan - C), purpurové (magenta - M) a žluté (yelow - Y) = CMY, při použití subtraktivního míchaní barev • Modely založené na fyziologii oka – RGB, CMY / CMYK Skládání barev • šest barev spektra lze omezit na tři PRIMÁRNÍ SVĚTELNÉ BARVY • Téměř každou barvu lze simulovat pomocí tří základních barev • Světelné barvy – RGB model : o BARVY ZÁKLADNÍ: modrá, zelená a červená barva o DOPLŇKOVÉ BARVY (vznikají skládáním barev základních): žlutá (zelená + červená) purpurová (červená + modrá) azurová (modrá + zelená) o všechny ostatní barvy vznikají rovněž skládáním, a to základních nebo doplňkových barev o skládání barev může být aditivní nebo subtraktivní Aditivní skládání barev • vychází se od černé barvy a přechází se přidáváním (sčítáním) základních barev k barvě šedé - ke světlu složenému o platí: o stejné množství modré, zelené a červené barvy dává barvu šedou (maximální množství bílou) o stejné množství azurové, žluté a purpurové dává opět bílou barvu o uplatňuje se při promítání a dociluje se ho pouze světlením - např. červená a zelená dávají žlutou Subtraktivní skládání barev o od bílé barvy se odečítají jednotlivá monochromatická světla (základní nebo doplňkové barvy) o směs světla se vytváří tím, že se z bílého světla vyloučí určitá část, např. odebrání azurové a žluté dává zelenou o jakmile se vyloučí poslední monochromatická složka, zůstane barva černá o používá se při tisku, protože základem je bílý papír, a používají se doplňkové barvy Parametry barvy TTÓÓNN = vlastnost barevného vjemu charakterizovaná vlnovou délkou a označovaná názvem barvy (barva modrá, červená aj.) • jedná se o umístění barvy ve spektrální řadě • rozlišují se dvě skupiny barev: • pestré (chromatické) • nepestré (achromatické, neutrální) SSYYTTOOSSTT (čistota) = vlastnost barevného vjemu, který určuje jeho rozdílnost od vjemu nepestré barvy, jež se mu nejvíce podobá • vyjadřuje podíl čisté pestré barvy a barvy nepestré ve výsledné lomené barvě namíchané pro tisk • vyjadřuje rozdílnost vjemu barvy chromatické od vjemu barvy achromatické • podle sytosti se rozlišují barvy syté a bledé JJAASS (světlost) = vlastnost vjemu svítící plochy, která umožňuje, aby vjem barvy byl vyhodnocen stejně jako vjem achromatické barvy v rozsahu od tmavé až do velmi světlé • jas udává relativní čistotu barvy • podle jasu se rozlišují barvy: o světlé - světlé barvy jsou barvy čisté nebo barvy vzniklé míšením příslušných chromatických barev o tmavé - tmavé barvy jsou barvy s příměsí šedi, event. míšení dalších příslušných chromatických barev • při tisku mapy se tmavých barev dociluje tiskem plné plochy, světlých barev použitím sítí (rastrů) Psychologické působení barev • vjem hloubky • pocit tepla • optická váha barev • vzrušivost Vjem hloubky • je vlastnost barevného vjemu, který má tón barvy • oko vnímá každý tón s jinou intenzitou: zelená a modrá se lépe čte z kratší vzdálenosti, zatímco purpurová je viditelná na velkou vzdálenost. • tj. barvy s kratší vlnovou délkou (modrá) se zdají být na mapě hlubší, resp. vzdálenější, než barvy s delší vlnovou délkou (červená) • uplatňuje se, když se vyjadřují pozitivní a negativní hodnoty nebo dojem vzdálenosti - ve stupnicích barevných vrstev (barvy jsou řazeny podle pořadí ve spektru, tj. zelená - žlutá - oranžová - červená) Pocit tepla • pocit tepla se dostavuje u červené, oranžové a žluté (teplé barvy) • pocit chladu se dostavuje u zelené, modré a fialové (studené barvy) • využívá se nejčastěji na klimatických, vojenských a dalších mapách Optická váha barev • není u všech barev stejná - závisí na tónu, jasu i sytosti • výraznější jsou barvy tmavé a syté • nejnižší - bílá a žlutá, největší - fialová, červená, černá • nespektrální barvy (např. hnědou) nelze jednoznačně zařadit • pořadí optické váhy (od nejnižší k nejvyšší): • bílá - žlutá - oranžová - červená nebo žlutá - zelená - modrá - fialová - černá • různá váha ploch se dá vyrovnat použitím rastrů (výrazná barva rastrem, nevýrazná plně), u bodů a linií změnou rozměrů (černá linie bude tenčí než zelená) Vzrušivost • podle vzrušivosti: barvy klidné a vzrušivé • v klidných barvách od žluté po modrou kulminuje zelená barva (všem barvám přiděluje nádech zelenosti) - zelená proto působí nejklidněji • v zelených tónech a odstínech je lidský zrak schopen rozpoznat nejvíce jejich nejmenších rozdílů nebo prahů • opakem ke klidu je vzrušivost barvy červené • využívá se: • klidné barvy – podklad nebo druhořadé objekty a jevy • vzrušivé barvy – dominanty nebo negativních jevy Volba barev - kvalitativní velké plochy - světlé, málo syté barvy tvoří odlehčený podklad pro body a linie a s podobně odlehčenými sousedními plochami lépe snášejí malé plochy, linie a body - tmavé a syté barvy působí na mapě příliš nápadně a výrazně, až křiklavě - proto se používají pro malé a drobné plošky (kvalitativně nebo kvantitativně nejzajímavější místa) vystupují z mapy tím více, čím nenápadnější a neutrálnější je barva okolí používají se i u bodových a liniových znaků (nepoužívá se žlutá, kterou je na světlém podkladu špatně vidět) Funkce barvy – kvalitativní jevy Rozlišovací Klasifikační Estetická požití standardizovaných barevných stupnic (navigační, geologické atd.) Sestavení vlastní barevné stupnice (PřiIblížit se přírodním barvám) Volba barev - kvantitativní Čím intenzivnější jev, tím intezívnější barva ŠKÁLA • Slovo škála původně označovalo řadu tónů (zvukových) uspořádanou způsobem, který byl považován za dokonalý = stupnice • Pojem lze vztáhnout na jakoukoli utříděnou barevnou posloupnost • Zahrnuje také stupnici sytosti jediné barvy – řadu tónů různé barevné intenzity • Termín ŠKÁLA označuje jakoukoli dokonale uspořádanou posloupnost barev nebo tónů ŠKÁLY S TEPLOTNÍM FAKTOREM • Lze je použít všude, kde existuje polarita jevu (teplá x studená, pozitivní x negativní) • Žlutá a červená působí zdání blízkosti, modrá a fialová optickou vzdálenost prohlubují – vzdálenější předměty se jeví menší • Propad intervalu • Různé počty intervalů