iiudzn a jnp/njjs i/dáaojojsojcI dißjduAs 9DSA~daZ3Z ODODOOODODODO □ OüOüOüOüOüOü ODODOn^nODODO VlIZyaAINfl VACWAWSVW ODODO1-.W.-1ODODO DODODODODODOD ODODOOODODODO □ ODODODODODOD OnODOöODOOOnO Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Osnova Krajina a její složky: □ Klasifikace krajiny. □ Kulturní krajina. □ Racionální a iracionální složka území. □ Sociokulturní regulativy. □ Synergie v území. Územní identita Identita. Lokální identita. Genius loci, genius regionis. dodododododod □ odododododod PedF, katedra geografie 2 odooododododo dodododododod ajeji složky 3 Holistický prístup □ Krajina = složitý systém, který nelze pochopit analýzou dílčích částí, ale pouze systémovým přístupem. □ Systémový prístup musí být celostní - tedy zahrnovat všechny složky krajinné sféry a všechny vzájemné interakce a vazby. □ Výzkumné otázky - vazby, procesy a principy. Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Systém a jeho vymezení □ Systém = složitý reálný nebo abstraktní objekt, v němž rozlišujeme části, vztahy mezi nimi, vlastnosti. Vůči okolí vystupuje systém jako celek. Části systému jsou ve vzájemné interakci. Označujeme je jako prvky systému a vztahy mezi nimi nazýváme vazbami systému. Prvky jsou nositeli vlastnosti systému. □ „Systém je komplex prvků nacházejících se ve vzájemné interakci." PedF, katedra geografie Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Přístupy k vymezení krajiny □ Legislativní přístup - zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny. □ „Krajina je část zemského povrchu s charakteristickým reliéfem, tvořená souborem funkčněpropojených ekosystémů s civitiizačními prvky(§ 3, pssm. K, zák č 114/1992Sb.). □ Geografický přístup-např. Troll, 1966 □ „Část zemského povrchu, která podle svého vnějšího obrazu a vzájemného působení svých jevů, tak jako vnttřncch a vnějších vztahů polohy, tvoří prostorovou jednotku určitého charakteru a na geografických přrrozených hranicích přechází v krajiny jiného charakteru." dodododododod PedF, katedra geografie 6 odooododododo dodododododod Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Přístupy k vymezení krajiny □ Ekologický přístup - heterogenní část zemského povrchu, skládající se ze souboru vzájemně se ovlivňujících ekosystémů. □ Architektonický (funkčně-estetický) přístup - „rozlehlá všeobsahující totalita, místo, které má vždy svou zvláštní identitu vyplývající z místních podmínek." (Norberg-Schulz , 1994). □ Historický přístup - „území, jež se po určitou dobu svérázně vyvíjelo geopoliticky, hospodářsky a kulturně v závislosti na přírodních podmínkách, vyplývajících v podstatě ze zeměpisné polohy." Demografický přístup - území obývané lidmi. Emocionální přístup - emocionální vztah k přírodnímu prostředí (krajině), intuitivní smysl pro procesy, které v něm probíhají, a také intuitivní vědomí, že existuje mez nároků člověka vůči přírodě. orjorjorjorjorjorjo Umělecké pojetí krajiny (Kotalík, 2001) □ Obraz krajiny jako dokumentární svědectví o stavu krajiny (vnější a vnitřní). □ Obraz krajiny ve smyslu stylizace a symbolu přírodní reality. □ Interpretace krajiny zahrnující umělecké dílo pokoušející se postihnout duchovní obsah, význam či atmosféru krajiny prizmatem tvůrčího subjektu. □ Objevování a odkrývání krajiny ve smyslu hledání její kosmologické podstaty. □ Tvorba krajiny jako zpětná vazba mezi krajinným prostředím a architektonickou, urbanistickou a uměleckou tvůrčí činností. □ Žalující memento přinášející varovné apely a nastolující otázky o vztahu ke krajině a její budoucnosti. ± Projev - krajinomalba. dodododododod odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 8 ODODODOnonono DODODODODODOD Kategorizace krajiny □ Krajina prírodní, přirozená, primárni - vytvan se působením přírodních, abiotických i biotických krajinotvorných procesů bez ovlivnění antropogenními faktory, nebo jen s jejich minimálním působením. □ Krajina kulturní, sekundární - krajina ovlivněná člověkem. Rovnováha mezi působením antropogenních a ostatních faktorů. V plné míře přetrvává i autoregulační schopnost na jednotlivých úrovních ekosystémů. □ Krajina terciární - krajina ovlivněná legislativními opatřeními formou zákonů a nařízení. □ Krajina kvartér ní - duchovní podstata krajiny. dodododododod odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 9 ODODODOnonono DODODODODODOD ododododododo Kulturní krajina □ Harmonická kulturní - zaujímá cca 1/2 až 2/3 území České republiky (v závislosti na subjektivním posouzení meze této rovnováhy jednotlivými autory). □ Narušená kulturní krajina - antropické vlivy ve větší míre narušují stabilitu přírodních složek. Presto je zachována autoregulační schopnost ekosystémů a jejich schopnost restaurace. Devastovaná krajina - dochází k těžkému narušení autoregulační schopnosti a náprava je možná jen za predpokladu značných energetických vstupů a ekonomických prostredků. doooooooooood ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 10 ooodooodooooo dodododododod Účelové klasifikace kulturní krajiny □ Atlas životního prostředí a zdraví obyvatel ČSFR (1992): 1) lesní, luční a skalní; 2.) zemědělsko-luční; 3) zemědělská; 4) urbanizovaná a technizovaná krajina. □ Demek a kol. (1976) : 1) vlastní kulturní krajina; 2) narušená kulturní krajina; 3) devastovaná krajina (ztrácí schopnost autoregulace). ododododododo Účelové klasifikace kulturní krajiny □ (Forman a Godron 1993): 1) přírodní krajina; 2) extenzivně kultivovaná krajina; 3) intenzivně kultivovaná krajina; 4) příměstská krajina; 5) městská krajina. □ OECD: 1) městská krajina; 2) industriální krajina; 3) zemědělská krajina. ododododododo Typy české kulturní krajiny (Lipský 1999) □ Stará zemědělská krajina (osídlena a odlesněna od neolitu; do 350 m, dnes jen do 10 % lesů). □ Venkovská krajina osídlena v průběhu středověké kolonizace (12.-14. stol.; 400-700 m). □ Mladá kulturní krajina (osídlena až v 16.-18. stol.; nad 700 m, valašska kolonizace). ododododododo Harmonie v krajině!? Uveďte příklady, kdy si myslíte, že dochází k harmonii v krajině! ododododododo □ Popis krajiny - systematické sbíráni a interpretace informací o krajině. □ Klasifikace krajiny - krajina je analyticky diferencována do typů či jednotek se zřetelně definovanými charakteristikami. □ Hodnoceni krajiny - interdisciplinární činnost, kdy je krajina popisována, klasifikována a analyzována s následnou formulací výsledků. ododododododo Hodnocení krajiny □ Kvantitativní - rozlišitelné a prostorově se opakující seskupení vzájemně se ovlivňujících ekosystémů, geomorfologií a režimy disturbance. □ Kvalitativní - objekt vizuálního vnímáni, ale současně jako fenomén s fyziografickými, kulturními a historickými atributy. □ Geografická analýza x geografická syntéza. □ Objektivní x subjektivní. ooooooooooooo dododooodoood IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz ooooooooooooo ODODODOnonono Kde hledat podstatu krajiny? m Racionální složka území - vše co se v krajině nachází, tj. složka prírodní (biota, abiota), území ovlivněné činností člověka a mefamorfované pro současné podoby. □ Pokuste se definovat radonánní složku území okresu Brno-město! □ Iracionální složka území „Neuvěřitelně, až vášnivě se mi chce žít, a žít prece znamená prodrat se kupredu, k něčemu vyššímu, k dokonalosti a dosahovat ji." (Boris Pasternak) ododododododo Co znamená iracionálno? □ Jednotlivá území jsou definována nejen souborem přírodních a socioekonomických složek, ale také složkou lidskou, kterou tvoří především samotní lidé. □ Zít a prožívat život znamená pochopit soubor vzájemných složitostí a vazeb, které mám umožňují se orientovat v prostoru. Zivot tedy má nejen biologickou stránku, ale také společenský rozměr (duševní život jedince). Pestrost a jedinečnost života je souhrnem sil a vztahů působících v prostoru a čase. ODODODODODODO Co znamená iracionálno? „Cogito ergo sum" „Myslím, tedy jsem" DODODODODODOD ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO DODODODODODOD PedF, katedra geografie 19 orjorjorjorjorjorjo Vědomí jako stavební kámen □ Vědomí = principiální schopnost duševního života lidí. □ Vědomí integruje rozmanité duševní či mentální činnosti (vnímání, cítění, vyjadřování, paměť, pozornost atd.) a do jisté míry je řídí. □ V praxi existuje tzv. společenské vědomí - odraz společenského bytí vědomí lidí. □ Jaké znáte formy společenského vědomí? Promítají se do chování a činnosti obyvatel. ododododododo Vnímání □ Schopnost rozeznávání estetických hodnot, zapadajících do společenského rámce a kulturních hodnot. □ Co je vkusné, co nikoli? Co je dobré, co spatné? ododododododo Kultura □ Zahrnuje společenské vědomí, ale i materiální a duchovní produkty společenské tvorby: □ co se musí člověk naučit, aby se stal platným členem své společnosti; □ co sám většinou nevytváří, nýbrž přejímá od starších; □ co je spíše kolektivním a často anonymním, nastřádaným dílem mnoha generací; □ co se udržuje tím, že se o to lidé starají a pečují; □ co dané společenství spojuje a zároveň odlišuje od jiných. Utvářena společenskou praxí a předávána prostřednictvím kulturního dědictví. Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Identita obyvatel □ V minulosti chápána jako příslušnost lidí k určitým výtvorů, jejich práce (tzv. artefaktům). □ Na tomto principu se vytvořila silná regionální identita (např. těšínské Slezsko, moravské Valašsko, slovenský Šariš, Zahorie apod.). □ Identita = vztah ke kultuře. a Jaké prvky tvoří řracionání podobu těchto regionů? (tzv. socáánněkutturníregu/ativy) Socialnekulturni regulativy □ Morálka jako společenský luxus □ Životní styl □ Vkus □ Pravo □ Politika □ Umení □ Svoboda □ Víra □ Emoce Které z těchto regulativu považujete za nejduležitější? odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 24 ODODODOnonono DODODODODODOD Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Morálka □ Z latiny - moralis = mrav, mravy. □ Soubor hodnot a norem a vzorců chování mezi jednotlivci, společenskými skupinami. □ Nepsané „morální" normy jsou již od raného dětství vštěpovány dětem. a „Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim." (Bible, Tob 4,15) □ „Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi." (Bible, Lk 6,31). „Jňnýkraj, jinýmrav!" Morální kodex - nezbytná podmínka užívání svobody a demokracie. dodododododod □ odododododod PedF, katedra geografie 25 odooododododo dodododododod Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Životní styl a vkus □ Každá etnická skupina má určitý vkus ve smyslu stylu či slohu. □ Životní styl - souhrn zvyků, obyčejů, respektive aplikovaných společenských norem, se promítá do prostorového chování obyvatel. Vkus - vyjadřuje životní styl obyvatel. Nejde o to, říct, že je něco dobré či spatné. Důraz na estetické cítění. ododododododo Politika □ Společenský jev, který stanovuje právní normy, ukládající lidem povinnost chovat se určitým způsobem. □ Chování a jednání jednotlivce nebo skupiny nebo nasazení prostředků (ať legitimních nebo ne) k dosažení určitého cíle. □ Komunikační prvek mezi zákonodárci a jednotlivými členy společnosti. □ Regulace činností a postavení jedince ve společnosti. ododododododo Umění □ Tvůrčí činnost a její výsledky. □ Forma společenského vědomí ve spojitosti s emocionálními prožitky vnímání vnějšího či vnitřního prostředí člověka. □ Uchovává obraz svědectví doby, dává obraz o úrovni a rozvoji daného území, o způsobu života lidí a jejich pocitů apod. Umění s vysokou hodnotou sebereflexe může u ostatních jedinců navozovat zážitky, které intenzivně působí na emotivní složku lidské existence. ododododododo Svoboda □ Možnost člověka jednat jak chce, jakýsi projev libovůle. □ Podrízenost vůči regulativům, morálním principům, společenské dohodě - stanovení základních pravidel chování. Bez omezení osobní svobody nemůže existovat žádná trvalá svoboda. ododododododo Emoce □ Subjektivní reakce člověka na podněty, jenž vnímá z vnějšího i vnitřního prostředí. □ Subjektivní zážitky libosti a nelibosti, provázené fyziologickými změnami (změna srdečního tepu, změna rychlosti dýchání), motorickými projevy (mimika, gestikulace), změnami pohotovosti a zaměřenosti. Hodnotí skutečnosti, události, situace a výsledky činností podle subjektivního stavu a vztahu k hodnocenému, vedou k zaujetí postoje k dané situaci. Emoce narušují pocit harmonie s prostředím! Pozitivní x negativní dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 30 ododododododo dodododododod ododododododo Víra □ Vnitrní jistota o správnosti nebo existenci něčeho. □ Přesvědčení, ze něco je skutečné či pravdivé. □ Projev postoje a motivace chovaní lidi v konkrétním území. Ztráta naděje naopak vyvoláva bezmocnost, vede k odcizení, stahovaní se do ústraní a oslabovaní rozvoje identity. DODODODODODOD ODODODODODODO dodododododod PedF, katedra geografie 31 ODOOODODODODO DODODODODODOD ODODODOnonono Vztah mezi složkami v území □ Existence objektů (složek) racionální povahy, které vnímáme svými smysly, je odrazem mnoha souvislostí a významů, jež v daném území ovlivňují jejich uspořádanost a funkčnost. □ U racionální složky se může jednat např. o souvislosti polohové, kompozičně-proporcionální, samoregulační, asynchronní, doplňkovost. Samotná existence racionální složky znamená, že budou existovat vztahy, které se na jedné straně vylučují, ale na druhé straně naopak vzájemně podmiňují. ooooooononono nonononononon IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz nonononononon ODODODOnonono Vztah mezi složkami v území □ Lidé potrebují ke svému spokojenému životu, aby byly naplněny a uskutečňovány potreby (sociálně-kooperativní, obecně lidské). □ Kooperativní souvislosti vycházejí z akceptace společenských cílů, metod a rychlosti cílů dosáhnout. □ „Čím je území větší, rozlehlejší a tedy počet obyvatel v něm žijících vyšš, tím je viiv jednotlivce na formování ceku menší!" □ „Čím člověk reaittu území vnímá z hlediska reánné možnosti spouuúčasti na jeho proměnách, tím vcce se poslují poctty spouuodpovědnosti každého jednotivce za dané územ, tím vcce se poslují poctty iidí za spouuodpovědnosti ve věcech verejných, a prohUubuje se tím identita obyvatel s kompeexně pojímaným územím. „ Ľroooooooocroo: □ odododododod PedF, katedra geografie 33 ODODODOnonono DODODODODODOD Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Vztah mezi složkami v území □ Lidé potřebují ve svých pocitech být spoluúčastni nejen při změnách obsahu a proměně reálných složek krajiny, ale také potřebují mít možnost ovlivňovat jejich rozvoj. □ Čím intenzivněji jsou uvedené principy naplňovány, tím výraznější funkci nabývá vzájemná komunikace lidí. □ Jakou roli zde hraje důvěra Iddí? Vazby mezi jednotlivými složkami jsou tak složité a dynamické, že je třeba určitá míra vzájemné tolerance. Tolerance = ochota připustit u druhého člověka odlišný názor, chování, vzhled apod. dodododododod □ odododododod PedF, katedra geografie 34 odooododododo dodododododod ododododododo Změny v území □ Působnost člověka v území sebou nesla prvky územní uzavřenosti - racionální prvky lidské aktivity (soudržnost, rodina) - sociální vazby vycházející z rozumového poznání. Kritérium - pravda a objektivita. □ Přechod od uzavřenosti k iracionální otevřenosti je způsobena fázovými společenskými přechody ve společnosti (ekonomické, sociální krize). Výsledkem dynamických procesů - vliv racionální i iracionální složky území. Ve společnosti se projevují prvky odpovědnosti, tolerance a vlivu na okolním dění. DODODODODODOD ODODODODODODO dodododododod PedF, katedra geografie 35 ODOOODODODODO DODODODODODOD ododododododo Integrita v území = synergie vazeb □ Pociťují-li lidé v jistém smyslu spoluodpovědnost za realizaci určitých činností, projevuje se jejich identita nejen k dané činnosti, ale i k území, kde se realizovala. □ Posilování projevů sounáležitosti a spoluodpovědnosti! □ Není to pouze postoj a názor, ale také čin nebo chování obyvatel. e Jaký vztah máte knapř. Evropské unii, NATO? Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Integrita v území = synergie vazeb □ Pokud budeme hledat vazby mezi sloZky v krajinné sféře, musíme vycházet ze vzájemných souvislostí. Za účelem nalezení optimálního řešení. □ Prezentováno prostřednictvím hledání stavby (sloZení), významu a propojení dílčích částí celku (nelezení harmonie). □ Harmonie = soulad, souzvuk, souznění. □ Fungování harmonie závisí na prostoru a čase. Společensko-kulturní proměny krajiny jsou velmi markantní v proměnách harmonie. Pokuste se vysvětit vztah mezi harmoníí a symetríí a uveďte příklady. CřO o d o d o c70 d o d o □ odododododod PedF, katedra geografie 37 odooododododo dodododododod Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono ododododododo Prostorová synergie □ Dána vazbami mezi racionální a iracionální složkou území. □ Projevuje se s různou intenzitou v prostoru a čase. □ Dána vnějšími a vnitřními vazbami. □ Aby nastala synergie v území musí nastat harmonie. Výrazný vliv na míru synergie mají tzv. koheznísíly. dodododododod □ odododododod PedF, katedra geografie 38 ododododododo dodododododod ododododododo Kohezní síly □ Síly, které spojují jednotlivé složky krajiny a vytvářejí z nich celek. □ Rozlišujte vnitřní a vnější síly! □ Koheze = soudržnost, celistvost území z pohledu jednotlivých složek. Čím jsou síly silnější, tím dochází k rovnováze v území! dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 39 ododododododo dodododododod Uzemní identita □ Identita = totožný, stejný. □ Vyskytuje se v nejmznějsích oblastech - psychologii, matematice, ekonomii apod. □ Územní identita = nezaměnitelná jednota a shodnost => nalezení harmonie v chování souboru obyvatel daného území v konkrétním čase! Identita vypovídá o tom, jakým způsobem sami sebe poznáváme, jak se ztotožňujeme s jinými apod. Není založena na vazbách, ale na principu přijetí rovnocennosti a identického postavení ve společnosti. dodododododod odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 40 ODODODOnonono DODODODODODOD ODODODODODODO Prvky identity 1. Aktivita lidí. 2. Uvědomělost. 3. Odpovědný vztah k prostoru, lidem i k sobě samotnému. 4. Vázána na konkrétní činy. 5. Odraz postojů, myšlení a všech fenoménů podílejících se na formování nás samých. 6. Proměnnost v čase a prostoru. 7. Tzv. „Intimita zažitP\ Vytvářena z faktů lidské paměti! Schopnost ukládat, třídit a vybavovat si určité informace! Identita obyvatel je tím významnější, čím těsnější vztahy mají dané vědomosti lidí s jejich činnostmi, zájmy a aktuálními úkoly. DODODODODODOD ODODODODODODO dodododododod PedF, katedra geografie 41 ODOOODODODODO DODODODODODOD Kolektivní identita Předpokladem je existence tzv. kolektivní paměti. □ Zachycuje významné historicko-spolecenské jevy ve spoleCnosti. □ Pokud je kolektivní paměť dlouhodobá -historická paměť. ODODODODODODO Smysl identity □ Základním smyslem identity obyvatel v prostoru a čase je posilování vědomí kontinuity vývoje. □ Výrazným projevem jsou mezigenerační vazby a přenos informací. □ Jakým způsobem zde vstupuje dizkurz tradice x inovace? Smyslem identity je kontinuální propojení protisměrného působení tradic a inovací, směřující k harmonii a generačnímu přenosu vědomí identity. dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 43 ododododododo dodododododod ododododododo Uplatnění identity v geografii □ Při hledání identity se pohybujeme vždy na úrovní určitého území. □ Posilování identity vede k větší účasti obyvatel na veřejném životě. □ Identitu lze tedy hledat na lokální, regionální, národní či nadnárodní úrovni. Harmonie jakéhokoli územního celku je spojena s protisměrností sil na úrovních: makro-mikro, vnějšek-vnitřek, společné-odlišné apod. dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 44 ododododododo dodododododod ODODODODODODO Uplatnění identity v geografii □ Fungování jakéhokoli regionu ČR v rámci EU je nemyslitelné bez akceptování tzv. principu subsidiarity. □ Změny probíhající v dílcích územích CR by mely byt akceptovány v novém „sociálněgeografickém" pojetí rozvoje území - region se stává nejvyznamnějším místem střetu společenských, makrostrukturně se vyvíjecích změn a mikrostrukturně působícího lidského Činitele. Dynamika rozvoje území = místo střetu makro a mikro zájmů celku a jednotlivce. dodododododod odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 45 ODODODOnonono DODODODODODOD Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Lokální identita □ Významným prvkem identity na nejnižší úrovni je lokální kultura (tradice, zvyky,obyčeje apod.). □ Lokální kultura představuje pestrý a mnohovýznamový program činnosti jednotlivců a skupin, který je neustále modifikován sociokulturními regulativy určitého období, akceptován kulturními stereotypy, uchováván a předáván prostřednictvím kulturního dědictví (Vencálek, 1998). ODODODODODODO Lokální identita □ NejcennějSím fenoménem kulturní krajiny je ochota lidí ke spoluúčasti na rozvoji vSech časoprostorových aspektů území. □ Svoji roli zde hraje také sociální struktura obyvatel. Lokální společnost byla základním stavebním kamenem tradiční společnosti, následně zaniká ve vyspělých zemích prostřednictvím průmyslové revoluce, industrializace a urbanizace krajiny. V moderní společnosti se projevují nové prvky - odcizení se, nárůst sociálně-patologických jevů, chybějící opora jednotlivců apod. dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 47 ododododododo dodododododod ODODODODODODO Lokální identita □ Společnost se projevuje nejen kulturou, ale také odlišným životním stylem. □ Porovnejte důsledky prime urbanizace na prostorovou strukturu rurálního prostoru! Významnou roli zde hrají sociální kontakty, sítě a vazby. Ke stavebním prvkům také patrí napr. duch verejného života, charakter vzájemného soužití lidí, lidská kultura apod. dodoooooooood 0000000000000 □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 48 ODODODOnonono DODODODODODOD ODODODODODODO Genius loci □ Lat. „duch místa". □ „Genius loci je to, proč se na nějaké místo vracíme, nebo to, k vůli čemu lezeme po rozhlednách." (Cílek, 2002) □ Nalezení harmonie mezi racionální a iracionální složkou území. □ „Duch místa živí přístup a činy těch, kteří ho řídí, stavějí, spravují a užívají. Není proto divu, že se necítíme dobře v supermarketech ovládaných pojmem ,ber\ který není doplněn o ,dávej' prostřednictvím řemesel a služeb... Kde se zničí místo, tam se zničí i kultura, následuje sociální i osobní znehodnocení." (Christopher Day) ODODODODODODO Genius loci □ Lat. „duch místa". □ „Genius loci je to, proč se na nějaké místo vracíme, nebo to, k vůli čemu lezeme po rozhlednách." (Cílek, 2002) □ Nalezení harmonie mezi racionální a iracionální složkou území. □ „Duch místa živí přístup a činy těch, kteří ho řídí, stavějí, spravují a užívají. Není proto divu, že se necítíme dobře v supermarketech ovládaných pojmem ,ber\ který není doplněn o ,dávej' prostřednictvím řemesel a služeb... Kde se zničí místo, tam se zničí i kultura, následuje sociální i osobní znehodnocení." (Christopher Day) ODODODODODODO Genius loci □ Nalezení paměti krajiny je podstatné pro její další rozvoj! □ „Nehmotná součást krajiny projevující se jako krajinný ráz, vyplývající ze vzájemného vztahu přírodních aspektů s komplexně pojatým v ní se odehrávajícím životem lidí." (Ivanička, 2000). □ Genius loci krajinu oživuje a současně je jí neustále aktualizován. □ Umožňuje dešifrovat pamětní kód předcházejících generací, jeho hodnotové systémy a etické normy. Odhalování pestrosti a bohatství lidských artefaktů. □ Vzniká, když lidé mimo své běžné činnosti začínají více vnímat fenomén času! ododododododo Genius regionis □ Regiony nejsou jen územím vymezeném na mapě. □ Musí být vnímány také z hlediska času a ve vztahu k nejrůznějším významovým úrovním, ve vztahu k pojetí a charakteru života lidí, existenci, či neexistenci racionální a iracionálních sil v území. □ Máme-li hledat „genius regionis", a tedy porozumět lidem, kteří v daném regionu žijí, máme-li pochopit jejich projevy i to, čím jsou tyto projevy podmíněny, musíme se snažit pochopit jak tyto zvláštnosti a významovosti v krajině působí. □ Vyjadřuje draze a obtížně mnoha generacemi získané poznatky a zkušenosti, které vedly k existenci a rozvoji daného regionu (území). □ V krajině je genius regionis velmi stabilní. dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 52 ododododododo dodododododod Vizualizace, doplňování a symbolizace msta Vaseho bydliště jako prostoru, který si v čase uchovává svoji ODODODODODODO Pro dnešek vseli!