Dopravní geografie ČR v obecném a odvětvovém přehledu. Sociální geografie ČR Přednáška č. 10a Úvod do geografie dopravy • Doprava osob, nákladů a informací je významnou složkou HN • Doprava v ČR: – Význam plyne z vnitrozemské polohy na křižovatce transevropských cest – Význam pro export a import surovin a výrobků – Nutná pro územní dělbu práce – Vyplývá z potřeb osobní přepravy domácí i mezinárodní • Základem dopravní soustavy: – Silniční doprava – Železniční doprava – Ostatní druhy dopravy mají doplňkový charakter (letecká, vodní…) Dopravní síť ČR • Ovlivněna historickým vývojem • Za R-U – vyspělá síť silnic i železnic – ČR v hustotě dodnes na předním místě v Evropě • Problémem je staří železnic (zastaralé, málo kapacitní, dovolují nízké rychlosti) i silnic (řada nevyhovuje dnešním potřebám a nárůstu dopravy) Silniční síť ČR • Hustá, ale poměrně zastaralá • V posledních letech budování sítě navazující na ostatní státy (E) • Velký nárůst automobilizace • Negativní vlivy na ŽP Celostátní sčítání dopravy na silniční a dálniční síti ČR • http://www.rsd.cz/doprava/scitani_2000/start.htm • http://www.scitani2005.rsd.cz/start.htm • 2010 – výsledky květen 2011 • Sčítány: osobní automobily / moto / cyklistický provoz / autobusy, trolejbusy / traktory / lehkéstřední-těžké nákladní automobily / návěsové soupravy (kamiony) Sčítání dopravy 2000 Sčítání dopravy 2005 Silniční doprava 2000 2005 2006 2007 2008 2009 Délka silnic a dálnic celkem 55 409,7 55 509,8 55 585,2 55 595,1 55 653,6 55 718,5 z toho: evropská silniční síť typu E 2 596,1 2 600,9 2 598,6 2 594,6 2 604,2 2 603,1 Dálnice v provozu 500,6 564,4 633,3 656,6 690,5 728,7 Rychlostní komunikace 1) 299,5 322,3 330,9 354,0 359,7 370,1 Silnice 54 909,1 54 945,5 54 951,9 54 938,6 54 963,1 54 989,8 v tom: silnice I. třídy 6 031,1 6 153,8 6 174,1 6 191,4 6 209,7 6 198,4 silnice II. třídy 14 687,6 14 667,6 14 659,8 14 642,8 14 592,3 14 622,7 silnice III. třídy 34 190,4 34 124,1 34 118,0 34 104,3 34 161,1 34 168,7 Místní komunikace 72 300,0 72 927,0 74 919,0 74 919,0 74 919,0 74 919,0 Time-space mapa pro dostupnost Prahy individuální automobilovou dopravou Železniční síť • Nerovnoměrné rozmístění – nejhustší v S polovině Čech (dříve hops. nejvyspělejší část) • Modernizace tratí – pomalá, pokrok v elektrifikaci • Problémy – rychlost, časová spolehlivost, kultura osobní dopravy Železniční síť Tranzitní koridory Železniční doprava 2000 2005 2006 2007 2008 2009 Provozní délka tratí celkem 9 444 9 614 9 597 9 588 9 586 9 578 podle počtu kolejí jednokolejné 7 515 7 746 7 746 7 719 7 679 7 684 dvou a vícekolejné 1 929 1 868 1 851 1 869 1 907 1 894 podle rozchodu kolejí normální rozchod 9 342 9 512 9 495 9 486 9 484 9 477 úzký rozchod 102 102 102 102 102 102 podle povahy provozu pouze pro osobní dopravu 474 47 11 10 0 0 pouze pro nákladní dopravu 170 309 249 152 0 0 pro osobní i nákladní dopravu 8 800 9 258 9 337 9 426 9 586 9 578 Neelektrizované tratě celkem 6 601 6 617 6 556 6 528 6 508 6 425 Integrované dopravní systémy v ČR • Systém dopravní obsluhy určitého uceleného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) nebo linky více dopravců, jestliže jsou cestující v rámci tohoto systému přepravováni podle jednotných přepravních a tarifních podmínek • Doprava bývá v rámci IDS zajišťována různými dopravními prostředky: železnicí, metrem, tramvajemi, trolejbusy, autobusy, lanovkami nebo plavidly. Integrace může zahrnovat i návaznosti na cyklistickou nebo automobilovou dopravou formou P+R, B+R nebo K+R • Jízdní řády jednotlivých linek v rámci IDS by měly být optimalizovány • Cestující v integrované dopravě používají jednotné jízdenky, které lze použít v celém systému bez ohledu na dopravce a použitý dopravní prostředek • V ČR začaly být integrované dopravní systémy vytvářeny až začátkem 90. let 20. století (jednotlivé systémy se také nacházejí v různém stupni integrace): • Pražská integrovaná doprava PID • Středočeská integrovaná doprava SID • Integrovaný dopravní systém Pardubického kraje IDS Pk • Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje IDS JMK • Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje IDSOK • Zlínská integrovaná doprava ZID • … Letecká doprava 2000 2005 2006 2007 2008 2009 Počet letišť celkem 86 88 89 91 91 88 v tom: Letiště veřejné mezinár. 12 9 9 8 7 7 Letiště veřejné vnitrostátní 57 57 58 58 58 57 Letiště neveřejné mezinár. 6 5 5 6 8 7 Letiště neveřejné vnitrost. 11 13 12 13 12 11 Letiště veřejné vnitrostátní a zároveň neveřejné mezinárodní 0 4 5 6 6 6 • Většina letecké dopravy se realizuje přes Letiště Praha-Ruzyně, které ročně přepraví kolem na 10 milionů pasažérů (v r. 2010 – 11,5 mil. odbavených) • Další veřejná mezinárodní letiště: Ostrava-Mošnov, Brno-Tuřany, Karlovy Vary, Pardubice Letiště v ČR Vodní doprava • Provozována na Labi a Vltavě • Pro rekreační účely na uzavřených vodních plochách; Baťův kanál (viz obr.) Potrubní doprava • Zemní plyn do ČR dodává ruská společnost Gazprom (pokrývá ¾ spotřeby), zbytek dodávají norské společnosti • Ropu do Česka přivádějí Ropovod Družba a Ropovod Ingolstadt (délka ropovodů – 675 km) Cyklodoprava • Cyklotrasa x cyklostezka ! • Evropská síť cyklotras Eurovelo • http://www.cyklostrategie.cz Kraj Km Pha+SČ 3442,5 JČ 4434 PZ 3085 KV 1279 UL 1440 LB 1111,5 KH 1704,5 PC 2847,5 VY 2326,5 JM 2162 OL 1860 ZK 1236 MS 2185,5 Délka cyklotras v krajích ČR