MASARYKOVA UNIVERZITA Pedagogická fakulta Katedra biologie Didaktika pěstitelství a přírodopisu Pozn. Zeleně, červeně a oranžově psaný text vymažte, dodržujte grafiku!! Příprava na cvičení k integrované tématické výuce (dále ITV) VÝUKOVÝ PROGRAM (dále VP) do odevzdávány předmětu na IS odevzdat : návrh + teoretická část se správnou citací do 4. 1. 2012 !!!!! NÁZEV (VP doplňte)__________________________________________ Místo realizace : Zoo, MZM v Brně, Terénní středisko „Kejbaly“, jiné….. Základní škola: _ doplňte školu po realizaci _________________ Zaměření školy:_________________________ Věk (ročník-třída): doplňte třídu po realizaci _________________ AUTOR: Jan Novák (UČO 11111) Marie Vomáčková (UČO 11111) Učitelství PŘÍRODOIS- doplňte kombinaci: Magisterské studium V Brně :datum akademický rok 2011/2012 Modelová příprava na cvičení pro výukový program ( dále VP) Název (VP):________________________________________________ Vyberte a podtrhněte: INTEGROVANÉ TÉMATICKÉ VYUČOVÁNÍ ( = ITV), PROJEKT VP pro (vyberte a doplňte:ZOO, MZM v Brně, Terénní středisko PdF MU „Kejbaly“, ……) Autoři:____________________________________________________ IV. ROČ. PS Př+:___ Základní škola:______________________________________________ Věk - Třída: 11-14 let (6.-8) Místo realizace: (pavilon opic, výstava ptáků, zelinářská zahrada, hřiště, park, třída, učebna přírodopisu, tělocvična, …) Časová dotace: ( 30 min, …) Doporučená velikost skupin: doplňte ŠVP ZV – využití : vzdělávací oblast + průřezové téma: vzdělávací obory (předměty) + tématické okruhy: (najděte v Rámcovém vzdělávacím programu oblast a předmět - Tématický okruh, průřezové téma) např.: 1. Program pro vzdělávací oblasti – „Člověk a příroda“, „ Člověk a svět práce“, „Člověk a zdraví“, „Umění a kultura“, „Informační a komunikační technologie“…… 2. Integrace mezi vzdělávacími obory – předměty: Přírodopis, Zeměpis, Pěstitelské práce, Výtvarná výchova, Hudební výchova, Informační a komunikační technologie ….. 3. Průřezové téma – Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech…… Tématický okruh“ „Ekosystémy“, „Základní podmínky života“, Evropa a svět VVC: (výchovně vzdělávací cíle – měly by být kontrolovatelné s ohledem na žáka –viz. Bloomova taxonomie), nezapomeňte na cíle výchovné, rozvoj kompetencí!!! Kompetence: vypište podrobně jednotlivé rozvíjené kompetence, včetně dovedností, které k uvedené kompetenci vedou (z RVP ZV) Pojmy opěrné: (které žák již zná a na kterých může učitel stavět další výuku) Pojmy nové: (které jsou klíčové k probíranému tématu) Scénář výuky: ( modelový příklad je pro klasickou kombinovanou hodinu. U ITV nemusí některé části být) (do tiskopisu zelenou část vymažte a vepište obsah svého Výukového programu ) Fáze hodiny Úlohy(S=studenti): např. název,obsah,cíl pro každou úlohu Metoda forma Čas pro aktivitu Pomůcky Poznámky Úvod - Motivace - Seznámení s cílem hodiny - Kontrola žákovské přípravy Degustace čajů - senzorické hodnocení, Studenti (dále značeno S) si vyzkouší motivaci prožitkem pro integrovanou tématickou výuku (učení - vyučování = ITV) VP jako (ITV) - příprava na tvorbu VP S. si zopakují informace o ITV a tvorbě VP ze cvičení. a přednášky č.. 1, VP skupinová SP - vytvoření skupin VP -téma –zjišťování pomůcek, prekonceptů S. se domluví na tématu, zkontrolují zapsaná témata , členy skupin, zapíší volbu třídy. Praktické činnosti -degustace +Práce s textem: Pracovní list 1 (Výklad) lépe: pojmová mapa, diskuse práce s texty Řízený rozhovor 1 Práce s textem : Tabulka frontální Individuali-zovaná frontální frontální ve skupinách skupinová 3 min 3 min 3 min 3 min 3 termosky, 20 sklenic 20 tužek 20 x pracovní list – příloha 1 Výklad 1 str. 16 Ukázky VP Rozhovor 1 str. 12 Tabulka – příloha 2 s přehledy témat a skupin studentů Hlavní část -Procvičování opakování (opěrné pojmy) - Expozice nové učivo - Fixace upevňování kontrola pochopení probírané látky – Aplikace další aktivity k probírané-mu učivu Pretest – S. vyplněním testu si ověří správnou formulaci otázek a hodnocení Bude realizováno v JS! Dále doplňte šablonu dle vzoru z úvodu! Tzn. ve všech sloupcích a řádcích doplňte svoji přípravu na VP, vypracujte teoretickou část a předejte ke kontrole do POSKYTOVNY do 4.1.2012. Vložte opravený návrh VP za skupinu na IS do odevzdávárny nejpozději do 2. 2.2012 Teoretickou přípravu vašeho VP budete obhajovat u kolokvia v zimním semestru Grafiku dodržte ! Termíny, kdy není přednáška můžete využít ke konzultaci po domluvě s Ing. Jedličkovou! Didaktický test Doplňte návrh Frontální, popř. Individuali-zovaná Doplňte návrh 10 min 20 min Didaktický test –příloha 3 doplňte návrh návrh VP s pracovními listy a testy budete prezentovat na cvičení v jarním semestru dle domluvy termínů Závěr - Shrnutí zopakování a probrané látky -Zhodnocení hodiny - Zadání úkolů pro příště Posttest – S. vyplněním testu si ověří správnou formulaci otázek, způsob hodnocení, účinnost výuky pro krátkodobou paměť Bude realizováno v JS! Didaktický test Frontální, popř. Individuali-zovaná 10 min Didaktický test –příloha 4 (=pretest s nadpisem postest) Metodika =Rozpracování scénáře budete prezentovat na cvičení v jarním semestru dle domluvy termínů: podrobné rozpracování předešlé tabulky do konkrétních kroků a metod = výuka se člení na části jako ve scénáři, píše se jako „návod k použití“ ! 1, př. ÚVOD - rozhovor 1 (str. 12 VP): otázky + předpokládané odpovědi 2, rozdělení žáků do skupin : hra – popis hry 3, pracovní list (příloha č.) musí mít autorské řešení (příloha č.), stejně jako pretest 4, odborné texty (např. výklad str. 16 v příloze VP) Sebereflexe (výsledky a diskuse) budete prezentovat na cvičení v jarním semestru dle domluvy termínů [INS: Náklady na VP: :INS] Zhodnocení výuky (Závěry): MUSÍTE DOPRACOVAT na základě odučeného VP a analýzy, včetně doporučení vhodných změn pro kolegy! Např. po zkušenosti s výukou doporučíte přepracovat pretest a opravenou verzi vložíte do přílohy.[INS: :INS] Literatura: povinné v zimním semestru Použité učebnice, encyklopedie, RVP ZV …, včetně konkrétních stran a ISBN Nácvik zápisu pro DP (viz. informace IS-studijní-informace pro tvorbu BC a DP-citace-uvádí se na které str., použitá literatura) Přílohy: -Teorie k tématu (odevzdání je povinné v zimním semestru) budete prezentovat na cvičení v jarním semestru dle domluvy termínů: - Pretest (posttest), včetně autorského řešení a vyhodnocení - Pracovní listy - POVINNĚ VLOŽIT VČETNĚ:- AUTORSKých ŘEŠENÍ - hodnocení studentů, pedagogů, lektora – formuláře si vytisknete z e-learningu před realizací VP - práce žáků - fotodokumentace-videozáznam-CD