„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení nDEN ZEMĚ 2012 Definice výukového programu n1. S akcentem na obsahový efekt - systém pečlivě vybraných a promyšleně uspořádaných témat, která by měla být předmětem vyučování a učení. n n2. S akcentem na cílový aspekt - systém hierarchicky uspořádaných, vnitřně konzistentních, dobře vymezených a relativně kontrolovatelných požadavků, k nimž vyučování a učení má směřovat. n n3. S akcentem na regulativní aspekt - systém optimálně spojující vnější řízení a autoregulaci žákova učení tak, aby respektoval zvláštnosti konkrétních žáků, poznatky o učení a strategiích jeho řízení. n (Průcha, J. a kol., 1998) Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 4. ročníku Bi n nSestavení aktivit k výukovému programu (SCÉNÁŘ) a n zpracování teoretické části pro UČITELE k výukovému programu skupiny n je jednou z podmínek kolokvia KAŽDÉHO STUDENTA n v předmětu PĚSTITELSTVÍ -přednášky n nKomplexní sestavení výukového programu, metodika a realizace se žáky je jednou z podmínek ukončení předmětu DIDAKTIKA PĚSTITELSTVÍ n nZávěrečné hodnocení VP“ (jeho následná oprava, zhodnocení a odevzdání) je jednou z podmínek zápočtu v předmětu DIDAKTIKA PĚSTITELSTVÍ Výukový program organizace nVýukový program (skupina 30 min.) n se bude sestavovat na téma n „Oslava Dne Země na Kejbalech 2012“ n pro následující zařízení: n n1. Terénní středisko PdF MU v Brně - Kejbaly n n n Tvorba výukového programu obecné informace nNa tvorbě a realizaci výukového programu se podílí studenti skupinově (skupinu vždy tvoří max. 4-5 studentů). Za jeho sestavení (tedy odbornou i didaktickou správnost), realizaci a odevzdání výsledků odpovídá celá skupina v podzimním i jarním semestru. nPři tvorbě VP si můžete zvolit, zda bude VP sestaven n pro určitá stanoviště na Kejbalech. n n PODZIMNÍ SEMESTR: n Výukový program – návrh scénáře, teoretickou část a citace použitých zdrojů, odevzdávají studenti do poskytovny v ISu předmětu nejpozději n do 1. 1. 2012. Opravená vytištěná verze bude odevzdána 1x za skupinu Ing. Jedličkové do schránky kat. Biologie Poříčí 7 do 2.2. 2012. n Po doporučených opravách si nese každý student vlastní opravený výtisk n k obhajobě dle vlastního zvoleného termínu z ISu! n nJARNÍ SEMESTR: n Výukový program budou studenti odevzdávat již n v průběhu jarního semestru 2012 (přesné datum bude uvedeno v sylabu) a ne až na konci, a to jak v písemné,tak i v elektronické podobě. n Výukový program na Kejbalech nJednou z možností, kde vytvářet a následně realizovat výukový program je Terénní pracoviště katedry biologie PdF MU v Brně - Bohunicích, Vinohrady 100, tel. 547213708 n nPokud studenti budou plánovat přípravu a realizaci programu v době, kdy na pracovišti neprobíhá výuka, doporučujeme telefonicky se domluvit termín n s technickými pracovníky, kteří mají na pracovišti Kejbaly službu do 16 hodin. n nVeškeré informace najdete na informační tabuli (hlavní vstup pro studenty) a v počítači - soubor: výukové programy. Při tvorbě VP se můžete obrátit na paní n ing. Jedličkovou, Ph.D. a Mgr. Božkovou. n Výukový program na Kejbalech n nPokud sestavujete VP na Kejbaly můžete si pro následnou realizaci zajistit třídu (skupinu žáků) sami. n nTermíny pro realizaci VP : duben 2012. Přesný termín realizace (tzn. datum + čas) je nutné domluvit s vyučujícím nejpozději 2 týdny dopředu. n nVaše práce s dětmi bude natáčena na video. Student musí zajistit ve škole povolení rodičů. S natočeným materiálem se bude dále pracovat jako s výukovým materiálem. n n Požadavky a metodická doporučení pro sestavení a realizaci výukového programu nPři sestavování výukového programu používejte již vytvořený formulář (na ISu MU předmětu) z důvodu přehlednosti a možné další publikace. n nFormulář obsahuje následující body: n n1. Téma VP: Den Země na Kejbalech 2012 n Obsah a název svého projektu ve VP volíte podle tématu VP. Pokuste se neomezovat názvy pouze na skupiny zvířat či rostlin (př. nikoliv název Ryby, ale „Co je zajímavého na rybách ?“). n nDŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE n ROZVOJ K O M P E T E N C Í a UTVÁŘENÍ POSTOJŮ n n n2. Věk dětí (ročník): n Třída (věk dětí), pro kterou budete VP sestavovat je n 6.-8.roč. nDŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE n ROZVOJ KOMPETENCÍ a UTVÁŘENÍ POSTOJŮ n n 3. Doba trvání vašeho VP: max. 30 min. n Údaj zahrnující dobu, po kterou budete s dětmi pracovat. Do části „Scénář” zařaďte také časový rozvrh jednotlivých činností (př. did. hra - 10 minut apod.) n n4. VVC = výchovně vzdělávací cíle: n Cíle formulujte s ohledem na činnosti žáka. nCo chcete, co zamýšlíte u žáků dosáhnout. nA, KOMPETENCE nB, OBSAH UČIVA n Výsledky musí být měřitelné!! V závěru vyhodnocené. n5. Opěrné a nové pojmy nOpěrné pojmy – pojmy které by ŽÁCI měli znát z výuky a které mají sloužit k rozvoji kompetencí. nNezahlcujte ve VP žáky novými pojmy !! nPoužívejte spíše pojmy doplňující, které rozšiřují učivo. n n6. Model zkušenostní integrované výuky n Organizační formy: n Organizační typ výuky (frontální, skupinová, individuální, individualizovaná), který bude vhodný jak z hlediska obsahu výukového programu, tak prostor Kejbal. n7.Metody n Výukový program by měl být pro děti motivační a opakovací. Vyhýbejte se metodě výkladu. n Používejte metody využívající přírodnin a terénu, které jsou vhodné pro práci na Kejbalech a zároveň děti baví. nVyužívejte především aktivizující metody – praktické činnosti, didaktické hry, práce s pracovními listy, diskuse, apod. Nezapomínejte na metodu pozorování. n Rozhovor je nutno uvést jako řízený (připravené otázky a předpokládané odpovědi v metodice). n Pokud bude ve výukovém programu zařazen test, kvíz, pracovní listy, je třeba v příloze uvést vaše autorské řešení, popř. způsob hodnocení! n n8.Pomůcky n Do tohoto údaje neuvádějte přírodniny v zahradě - to je samozřejmostí. Do tohoto bodu patří Vámi přinesené a používané pomůcky (př. pracovní listy, pomůcky k didaktické hře apod.). n9.Literatura – informační zdroje n Veškerá literatura a jiné informační zdroje, ze které jste čerpali při tvorbě výukového programu. Citace dle normy n v IS MU. n n10. Scénář a metodika VP n Obsahová část by měla být rozpracována tak, aby byla srozumitelná i čtenáři, který výukový program nesestavoval. n nPozn. Proto nestačí ve VP uvést pouze např. …….. didaktická hra s názvem:“Lesní zvěř“. Je nutné rozepsat provedení hry, pomůcky, časovou dotaci). Stejně tak pokud budete do VP zařazovat řízený rozhovor, je třeba uvést jeho základní strukturu i Vámi očekávané odpovědi. n n n 11. Závěr VP nVe výukovém programu se snažte využívat mezipředmětové vazby. Pokud je nezařadíte přímo do Vaší práce, zkuste je v závěru VP alespoň uvést a posléze třeba nabídnout učiteli. Výuka mimo školní třídu by měla být co nejvíce využita také v jiných předmětech př. TV, VV, JČ, HV…... n Nezapomeňte na odbornou správnost VP!! n n POVINNĚ JE NUTNO UVÉST A ZDŮVODNIT FINANČNÍ NÁKLADY NA VP! n n Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení npráce dětí a pochvalu! n n Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! nIng. Helena Jedličková, Ph.D. nIng. Dana Křivánková nMgr. Jitka Božková