Dílčí scénář výuky 1 ÚVOD Autoři: Konečná Petra, Křížová Alexandra Etapy Podrobný popis aktivit (činností) Metoda Forma organizace výuky Didakt. prostředky, pomůcky Čas Úvod Informace Cíle výuky Pretest VÝZKUM Motivace1 „Zkoumání pojmu „Půda“ - seznámení s tématem a průběhem výuky. Srovnání vnímání člověka a krtka. „Krtkův test - Otestuj sám sebe“ - vysvětlení smyslu testu, organizace vypracování, zadání - realizace testu „Výzkumníci-specialisté“ - představení týmu vyučujících - celý tým studentů nastoupí do třídy před tabuli a drží rozvinutou tapetu, s nápisem „PŮDA OČIMA KRTKA“. Představení odborníků týmu. Děti hádají obory, jimiž se odborníci zabývají na základě kostýmů nebo symbolů, které odborníci mají. Představení týmu žáků – žáci dostanou nalepovací jmenovky, vyberou si barevný fix.napíší své jméno, nalepí si každý svoji jmenovku na viditelné místo (dodržet hygienická pravidla!) výklad výklad did. test did. hra Prakt. činnost hromadná (v lavicích) frontální Individuální hromadná (v lavicích) Individuál-ní Test příloha č. Tapeta s nápisem kostýmy Nalepovací bílé jmenovky, fixy 5 barev 4 min 4 min 10 min 6 min 6 min Motivace 2 Opaková-ní pojmů Organi-zace další výuky KRTEK- „Co vnímá a vidí krtek pod pojmem PŮDA?“ „S čím se krtek může setkat v půdě?“ Myšlenková mapa: ½ dětí si zaváže oči a za pomocí kamaráda píše poslepu na úvodní tapetu s názvem „Půda očima krtka“ vše, co ho napadne k tématu (dle času lze spojit s aktivitou hmatovou) V průběhu psaní hraje CD - písničky s námětem krtka. - Jak vnímá krtek PŮDU? Vidí, slyší, cítí, hmatá, chutná? - Přečteme myšlenkovou mapu. „Co jí krtek?“ - „BÝLOŽRAVCI“: Z dětí se stanou - ochutnávka zeleniny a ovoce. - Je krtek býložravec? Čím se živí? Jaký má význam v půdě? - Informace o dalším průběhu výuky po přestávce -„Krtkové (Škatule) hejbejte se“ - Rozdělení do skupin - podle barevných fixů, které použily na napsání jmenovek „Krtčí svačina –žížaly“ po dobré práci – svačina a pitný režim. Na závěr pro všechny skupiny (želé bonbóny) . Zbytek ovoce a zeleniny. Myšlenko-vá mapa Motivační rozhovor 1 Diskuse 1 did. hra Prakt. činnost degusta-ce Diskuse 2 Výklad Hra Skupinová ve dvojicích (na koberci) Hromadná Skupinová ve dvojicích (na koberci) hromadná (v lavicích) Individuální skupinová Tapeta s názvem tématu šátky fixy CD přehrávač Nakrájené ovoce a zelenina Párátka Papír. talíře (nože) Na lavice: Lístky s označením barvy skupiny „žížaly“, ovocná šťáva-čaj 5 min 5 min 5 min 2 min 3 min Přes- távka