Bi2MP_PESD Pěstitelství s didaktikou pro učitele přírodopisu povinný předmět výuka 2 hodiny týdně započet 1. Cvičení – 20.-21.2. 2012 pReflexe výuky v zimním semestru pSeznámení s obsahem výuky v letním semestru pČasový rozpis výuky pSeminární práce a konzultace skupin pFenologická pozorování pBiotop Lidská sídla v ČR, ITV se zaměřením na opakování biomů světa a pokojové rostliny pPraktické činnosti: „hrnkování“, osivo -výsev: doba, způsob, hloubka setí a stavba semene p Reflexe výuky v zimním semestru pPředměty o přírodě a společnosti na 1. stupni mají svá východiska ve vzdělávací oblasti: pČlověk a jeho svět a Člověk a svět práce. pUčivo a očekávané výstupy vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět jsou rozděleny do 5 tématických okruhů: Místo, kde žijeme, Lidé kolem nás, Lidé a čas, Rozmanitost přírody, Člověk a jeho zdraví pUčivo a očekávané výstupy vzdělávací oblasti Člověk a svět práce jsou rozděleny do tématických okruhů, jedním z nich je pěstitelství (dostudovat obsah!) Veškerá výuka by měla směřovat k mnohostrannému rozvoji žákovy osobnosti, v RVP konkretizováno v 6 kompetencích: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské. NEZTOTOŽŇUJTE rozvoj kompetencí s výchovně vzdělávacími cíli vyučovací hodiny. Cíl č.1.: Student se orientuje v RVP pro ZV. Aplikuje znalosti tohoto dokumentu při své přípravě na výuku. Veškeré učivo a očekávané výstupy na 2. stupni ve vzdělávací oblasti: Člověk a příroda, Člověk a zdraví jsou rozděleny: (viz RVP ZV - dostudovat obsah !) Člověk a svět práce jsou rozděleny: (viz Pěstitelství a chovatelství - dostudovat obsah!) Cíl č. 2.: Student si stanoví VVC. Během své výuky je naplňuje. pVVC (výchovně vzdělávací cíle): pPozor, neplést s RVP – částí: Cílové zaměření vzdělávací oblasti p (Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: …) p pVyužívejte aktivní slovesa Bloomovy taxonomie, výsledky musí být měřitelné např. : p • žák popíše 5… • žák zařadí … p • žák na 2 příkladech uvádí … • žák vyjmenuje 5… p • žák sestaví … • žák rozliší … pZakázaná slova: žák umí, pochopí, dokáže…protože výsledky jsou neměřitelné! p p Přesné stanovení Výchovně vzdělávacích cílů vám umožní zvolit takové učební úlohy a aktivity, které budou tyto cíle rozvíjet. Při výuce nejde pouze o pojmy a fakta, které by si žáci měli zapamatovat, ale především p o pochopení vztahů a souvislostí mezi nimi, nácviku dovedností, případně změně postojů žáků. Cíl č.3: Student naplánuje výuku tak, aby s využitím již známých pojmů a dostupných didaktických prostředků seznámil žáky s novými pojmy, dovednostmi nebo praktickými činnostmi v daném časovém rozmezí. pČasová dotace: 45 min??? Je smysluplná integrace předmětů? Pojmy opěrné: pojmy, se kterými plánujete v hodině pracovat, je třeba připomenout a sjednotit jejich význam v úvodní části hodiny. Pojmy nové: počet nových pojmů by se měl přizpůsobit věku a schopnostem žáků. Nové pojmy by si žáci měli pokud možno charakterizovat na základě vlastní zkušenosti sami, vlastními slovy konstruovat znalost. Dovednosti a praktické činnosti: konkrétní dovednosti související s učivem a činnosti, související se zkušenostním učením. (zakreslení plánku, osevního plánu, práce s informačními zdroji: literatura, práce s určovacím klíčem, práce s encyklopedií, práce s atlasem.. internet, užitkové zdroje-osevní sáčky…, provedení jarní úpravy záhonů, mulčování cestiček, výsev – výsadba rostlin, … ) Didaktické prostředky: co nejnázornější, umožňující manipulaci, zapojení co nejvíce smyslů, smysluplné použití Cíl č.4: Student aplikuje své vědomosti o formách a metodách výuky. Účelně je zařazuje v různých fázích hodiny v učebně, v terénu, na zahradě. p Metody používané při transmisivní výuce (pouhé předávání hotových poznatků) • výklad • reprodukce textu (učebnice) • rozhovor zaměřený na prostou reprodukci učiva V ITV se nedoporučují!!! • Metody používané při konstruktivistické výuce (aktivní objevování a konstruování vlastních poznatků ) • vyhledávání informací v textu, mapách, grafech…. • pozorování bezprostřední i zprostředkované • manipulace s předměty a přírodninami • pokus - experiment • badatelsky orientovaná výuka Cíl č.5: Student prokáže své odborné vědomosti na dané téma v odborně správné výuce, přiměřené věku a dosavadním znalostem a zkušenostem žáků. pTeoretická příprava na výuku p! Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale didaktický prostředek p pro výuku. Proč? p - pojmy a fakta, které nepoužíváme zapomínáme p - s vývojem vědy dochází k revizím vědeckého poznání p - nová témata nabývají společenské aktuálnosti p - učitel by měl znát více, než je v učebnici p - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů p - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl p být profesionál , schopný chyby rozpoznat a žáky na ně p upozornit či se jich vyvarovat!!! Cíl č.6: Student prokáže své odborné vědomosti, dovednosti a praktické činnosti při analýze výuky, v diskuzi o odborně správné výuce, přiměřené věku a dosavadním znalostem a zkušenostem žáků. pAnalyzuje: -teoretickou přípravu na výuku = teorie, metody, formy -praktickou přípravu na výuku = metodika, prostředky -pracovní list, test a jejich hodnocení -výsledky výuky = účinnost, rozvoj kompetencí -použité zdroje a jejich zápis dle normy -grafickou a slohovou úpravu prezentace výsledků a celé seminární práce - Cíl č.7: Student prokáže své odborné vědomosti, dovednosti a praktické činnosti při hodnocení výuky v diskuzi o odborně správné výuce, přiměřené věku a dosavadním znalostem a zkušenostem žáků. pHodnotí práci žáků a kolegů: -teoretickou přípravu na výuku = teorie, metody, formy -praktickou přípravu na výuku = metodika, prostředky -pracovní list, test a jejich vyhodnocení -výsledky výuky = účinnost, rozvoj kompetencí -použité zdroje a jejich zápis dle normy -grafickou a slohovou úpravu prezentace výsledků p a celé seminární práce -náročnost cvičení, předmětu a potřeb praxe Seznámení s obsahem výuky v letním semestru Pěstitelství s didaktikou - výuka v letním semestru pPříprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky . pIntegrující téma: DEN ZEMĚ na Kejbalech pIntegrující téma: experiment ZÁHON na Kejbalech pPříprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky proběhne skupinově. pVzájemná prezentace výuky a diskuse nad zvolenými metodami, formami, učebními aktivitami proběhne frontálně. p ITV - Integrovaná tématická výuka pZnaky INTEGROVANÉ (tématické) VÝUKY: p pvýběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo ppro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštností pmotivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků pvýběr forem ze sociálního hlediska je na učiteli, nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním samostatné práce Jedná se výukovou strategii, která je založena na výuce jednoho tématu z pohledu několika vědních disciplín. ppoužívané metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty/přírodninami, práce s učebnicí/encyklopedií/mapou/atlasem/určovacím klíčem/internetem). pvýběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín (např. biologie, pěstitelství, chovatelství, ekologie, geografie, chemie, fyzika, historie…..) pna závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. INTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. Liší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Rozdělení rolí studentů ve skupině pMetodici = specialisté pro úvod a závěr připravují a realizují úvodní (motivační) a závěrečnou (hodnotící) část výuky. pSpecialisté za jednotlivé vědní obory - stanoviště p připravují a realizují konkrétní aktivity pro jednotlivá stanoviště (podle oborů, ale i jinak). pInspektoři – hlavní organizátoři výuky p sledují práci metodiků a specialistů, zaznamenávají své postřehy z výuky, analyzují a hodnotí jejich práci. pDokumentaristé p zaznamenávají aktivity skupiny, kompletují materiály pro seminární práci, prezentují výuku své skupiny. Základní školy pro ITV pZŠ Pavlovská 6. tř. – skupina v pondělí 16.4. 2012 pZŠ ? – skupina v úterý 24.4. 2012 p p Výuka bude probíhat na pracovišti Kejbaly u žáků různého věku. Každá skupina bude pracovat samostatně a na závěr prezentovat svou výuku na „studentské pedagogické konferenci“.