Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice mikroskop zp02 463 9 Zkušenosti z VPx_1 •1) nevyplněná realizační část záznamového archu •2) jednu přípravu jste použili pro více tříd – vytisknete 1x – do závěru napíšete zhodnocení pro každou třídu individuálně •3) prostředky výuky : sešit a psací potřeby se do nich nepíší • - bude jim věnována samostatná přednáška • POZOR! Patří k nim i metody výuky - ale pak nesmíte zapomínat i na materiální prostředky výuky (pomůcky) •4) Zařazení do RVP • - neuvádíte vzdělávací obor • - neuvádíte průřezové téma • - vymýšlíte vlastní tématické okruhy – např. ptáci • - zaměňujete tématické okruhy vzdělávacího oboru s tématickými okruhy průřezového tématu • př. tématický okruh biologie člověka x tématický okruh základní podmínky života - kvalita různá (součást portfolia ke SZZ) PEDAGOGICKÉ DENÍKY NEJČASTĚJŠÍ CHYBY: Zkušenosti z VPx_1 •5) VVC!!! • •- Špatně cíl vymezujete (příliš obecně, popisujete váš cíl nikoliv cíl žáka) • • př. špatného VVC: rozšiřování teoretických znalostí o člověku a jeho původu • (chyby: příliš obecný VC + zaměřuje se na činnost učitele ) • •- Nedodržujete zásady FORMULACE (kontrolovatelnost, konzistentnost, komplexnost a přiměřenost – viz. Před. Did. Př 1) - •- Komolíte způsob formulace • - používáte významově nejednoznačná slovesa: vědět, znát, rozumět, chápat, věřit, oblíbit si, být přesvědčen – splnění VVC při použití těchto sloves nelze ověřit, slovesa nejsou měřitelná => není splněna zásada kontrolovat 1.způsob Úvodní formule + cíl Na konci hodiny bude žák schopen… ….vlastními slovy vysvětlit pojem dvouděložné rostliny …popsat rostlinnou buňku …vysvětlit rozdíly prokaryotickou a eukaryotickou buňkou 2. způsob Výukový cíl Žák vlastními slovy vysvětlí pojem dvouděložné rostliny Žák popíše rostlinnou buňku Žák vysvětlí rozdíly mezi prokaryotickou a eukaryotickou buňkou Používejte 1. nebo 2. způsob, ale rozhodně je nekombinujte!!! Zkušenosti z VPx_1 2 způsoby formulace VVC Špatně formulované VVC Žák dokáže říct co je to prokaryotická buňka Žák umí vysvětlit jaký je rozdíl mezi prokaryotickou a eukaryotickou buňkou Žák zvládne popsat rostlinnou buňku Takto ne!!! Žák umí popsat bakterii vlastními slovy Žák ví, co je znamená pojem pasterizace Žák zná základní onemocnění, která způsobují bakterie. Žák ví jak se před bakteriálními nemocemi chránit. Takto ano! Žák popíše bakterii vlastními slovy Žák vysvětlí (definuje, objasní) pojem pasterizace Žák uvede 3 příklady onemocnění bakteriálního původu. Žák shrne zásady prevence bakteriálních chorob. Zkušenosti z VPx_1 •6) Pojmy • – v úvodu nemáte všechny pojmy z teoretické části a naopak • •7) Dovednosti • – zaměňujete znalosti, vědomosti a dovednosti (viz. Před. Did. Př. 1) • – zaměňujete senzomotorické a intelektuální (viz. Před. Did. Př. 1) • •8) Myšlenkové operace: buď neuvádíte nebo špatně (píšete sem výukové cíle) • •9) Mezipředmětové vztahy • – neumíte je vymyslet • – v úvodu je máte v teorii nikoli a naopak • (např. vysvětluji pojmy symbióza – mezipředmětový vztah k ČJ) • •10) Scénář výuky • - rozpracovali jste ho pouze slovně (nevyplňovali jste tabulku) a tudíž zapomínáte na výukové metody, pomůcky atd. • - nespecifikuje jednotlivé fáze hlavní části výuky => neuvádíte, zda probíhala expozice, fixace, nebo diagnóza Zkušenosti z VPx_1 - ve scénáři zaměňujete výukové metody – viz příští přednáška z did. Př. - zaměňujete formy výuky (hromadná x individuální) - neuvádíte všechny výukové metody (popisujete pouze činnost učitele, zapomínáte na žáky) - do poznámek neuvádíte pomůcky (prac. list, prac. sešit, přírodniny, ppt prezentace apod.) - ve scénáři výuky máte pouze osnovu, ze které není jasné, co konkrétně jste žákům vysvětlovali, jaké otázky jste pokládali, co si měli zapsat do sešitu • •11) Do přílohy k přípravě nepřikládáte všechny materiály, které jste v hodině použili (tajenky, křížovky, zápis, prezentace) – ve scénáři přípravy by mělo být jasně napsáno, ve které příloze tyto materiály jsou • •(např. křížovka na zopakování - příloha 1, zápis - příloha 2, pracovní list – příloha 3 atd.) • Zkušenosti z VPx_1