Záznamový arch o průběhu vyučovací hodiny: I. Informativní část: Škola: Učitel: Třída: Předmět: Počet žáků: Datum hospitace: Tématický celek: Téma vyučovací hodiny: Jméno pozorovatele: Obor studia: II. Přípravná část: Co si musel učitel a žáci připravit před vyučovací hodinou (tabule, pomůcky atd.): III. Realizační část: Co sledujete: l. Fáze hodiny - časový průběh a organizace hodiny 2. Interakci mezi učitelem a žákem (komunikace žák-učitel, žák-žák, žák-žáci, učitel-třída + aktivitu žáků, reakce žáků na způsob výuky) 3. Obraz tabule 4. Použité vyučovací metody 5. Použité vyučovací formy 6. Použité vyučovací prostředky 7. Další postřehy (výukové cíle, kázeňské postihy apod. zaznamenávejte do poznámek) Toto si vymažte a zapisujte sem osnovu hodiny – přehled fází + čas Zaznamenávejte do tabulky! Čas Etapa hodiny Aktivita učitele Aktivita žáků Obraz tabule Vyučovací metody Vyučovací prostředky Poznámky (výukové cíle apod.) 2 min úvod Zapisuje téma hodiny a chybějící žáky do třídní knihy Služba hlásí chybějící žáky, ostatní sedí a baví se - - - VZOR!!!! smažte Hodnotící list 1. – POHYB 2. – HLAS 3. – PÍSMO 4. – ŘEČ 5. – STYL 6. - PROSTŘEDKY chodí mezi žáky silný vůbec nepíše spisovná autoritativní ŘÍZENÍ stojí slabý hovorová demokratický příkazy sedí zřetelné (dostat. velké) nevyhraněný sliby výrazný nezřetelné (malé) strhující nevýrazný zajímavá stimulační dobře čitelné uspávající inhibiční špatně čitelné 7. – VNÍMAVOST 8. – MOTIVACE 9. – ZPRAC. OBSAHU 10. – ZPŮSOB PODÁNÍ 11. – UŽITÍ UČEB. 12. – AKTIVITA ŽÁKŮ SITUACE Žáků UČIVA UČIVA POMŮCEK pohotový verbální klasické sděluje nepoužívá reagují jednotlivci s časovým odstupem situační tvořivé vyvozuje reaguje skupina žáků nevšímavý argumentuje používá efektivně reaguje celá třída funkční izolované používá neefektivně neragují neúčelná koncepční 13. –MEZIPŘEDMĚT. 14. – UČITELOVY 15. – ČASOVÉ ROZVRŽENÍ 16. – PLÁN PRÁCE 17. –MODERNIZACE 18. – PŘÍPRAVA UČITELE: VZTAHY OTÁZKY HODINY NA VÝUKU ne rozvíjí připravené učitel ho dodržuje dodržuje plán obsah má přípravu rozvíjí nepřipravené zbývá mu čas přizpůsobuje situaci pomůcky bez přípravy s …………. učitel ho překračuje improvizuje metoda (improvizuje) zjišťovací učitel nezvládá neřídí se jím organizace (forma) aplikační tradiční netradiční tvořivá netvořivá 19. SLOVNÍ ZHODNOCENÍ - zhodnocení jednotlivých fází výuky - zhodnocení použité metody (formy) – přiměřenost, časové hledisko, organizačních specifik apod. - aktivita žáků – jak dlouho trvala – je to přiměřené zvolenému tématu - jaké výukové cíle měla hodina (seznámil s nimi učitel žáky)