1 Organizační kultura a řízení lidských zdrojů FIREMNÍ/ORGANIZAČNÍ KULTURA je souhrn představ, přístupů a hodnot ve firmě všeobecně sdílených a relativně dlouhodobě udržovaných. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 Zákonitosti, které platí pro firemní kulturu: • Firemní kultura je odrazem lidských dispozic, myšlení a chování. Ø Firemní kultura působí na lidské vědomí i podvědomí a v obojím se také projevuje. Ø Firemní kultura je kvalitativní veličinou, kterou nelze exaktně vyjádřit nebo specifikovat. Ø Firemní kultura je produktem minulých činností a současně omezujícím faktorem činností budou-cích. Ø Firemní kultura je sdílena, ne dohadována. Ø Firemní kultura je poznatelná. Ø Firemní kultura je extrémně setrvačná. Ø Firemní kultura je strukturovatelná, přitom je sama součástí kultur vyšších řádů. Ø Firemní kultura po léta vžitá má tendenci být považována za samozřejmost. (Pfeifer, Umlaufová: Firemní kultura, GRADA 1993) Dvě stránky organizační kultury • Vnitřní Například: – Nepsaná pravidla chování a komunikace – Historky, hrdinové, • Vnější Například: – Vzhled budov, vystupování zaměstnanců, kultura oblékání, chování k zákazníkům PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Dva pohledy na kulturu organizace: Kultura, jakou bychom chtěli mít Současná kultura organizace Strukturovanost organizační kultury PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 Prvky organizační kultury: • Základní předpoklady • Hodnoty • Postoje • Normy chování • Jazyk • Historky a mýty • Zvyky, rituály, ceremoniály • Hrdinové • Firemní architektura a vybavení Hrdinové organizace Jsou pro zaměstnance zosobněním základních hodnot a v organizaci plní důležité funkce: • Dokládají dosažitelnost úspěchu pro každého, • Poskytují modelové chování, • Nastolují vysoké standardy výkonu, • Symbolizují organizaci vnějšímu světu, • Udržují a posilují jedinečnost organizace, • Motivují zaměstnance. (Lukášová, Nový 2004) PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 Dva druhy hrdinů: A. Rození hrdinové • Henry Ford, Tomáš Baťa, Jack Welch … B. Situační hrdinové • Hrdinové roku či dne Organizace potřebují oba typy hrdinů a pokud nejsou k dispozici, měly by si je samy vytvářet. (Deal a Kennedy, 1982) Úmyslné pokusy vytvářet hrdiny Jsou však spojeny s určitými riziky. • Může se stát, že hrdinové jsou vybíráni z nesprávných lidí – čímž jsou vysílány konfliktní signály. • Oslavování hrdinů může demotivovat pracovníky, kteří nejsou podobných výkonů schopni. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 Předpoklady vztahující se k interní integraci a) Předpoklady v oblasti jazyka a chápání obsahu důležitých pojmů. b) Předpoklady týkající se hranic skupiny a kritérií členství ve skupině. c) Předpoklady týkající se statusu a distribuce moci. d) Předpoklady týkající se míry blízkosti a přátelství. e) Předpoklady týkající se odměn a trestů. f) „Ideologie“ organizace. Předpoklady týkající se hlubších otázek podstaty pravdy, času, člověka a vztahů a) Předpoklady o podstatě reality a pravdy, času a prostoru. b) Předpoklady týkající se podstaty člověka, jeho činnosti a vztahů. • Předpoklady týkající se podstaty člověka a příčin jeho jednání • Předpoklady týkající se příčin lidské činnosti • Předpoklady o vztazích PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7 Zdroje organizační kultury • Vliv národní kultury. • Vliv podnikatelského a tržního prostředí. • Vliv profese a vzdělání. • Vliv zakladatele/vůdce. • Vliv velikosti a délky existence organizace. • Vliv technologií. Organizační kultura a jedinec • Novým zaměstnancům je kultura organizace předávána v adaptačním procesu. • Ještě před vstupem do organizace mají lidé zpravidla určité množství informací o její kultuře. • Nový člověk se stává subjektem socializačních procesů v organizaci. • Organizace se liší podle míry toho, jak tento proces řídí. Ve velkých organizacích bývá řízený adaptační proces. • Délka sžívání člověka s organizací bývá různá a závisí na obou stranách. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 8 Cílené budování organizační kultury a lidské zdroje. Pokud chceme vybudovat novou organizační kulturu musí jít o promyšlené řízení změny při kterém musíme mít jasno: • Jaké jsou stávající hodnoty a postoje lidí a čeho chceme v této oblasti dosáhnout. • Jaký je současný styl práce a musíme vychovávat lidi k novému stylu. • Jaké jsou současné vztahy a komunikace a musíme lidi vychovávat pro nové. • ….. Hodnoty společnosti General Electric Vedoucí pracovníci GE: q mají smysl pro dokonalost a nenávidí byrokracii, q jsou otevřeni všem myšlenkám a povinnosti zdokonalit se, q žijí kvalitou... snižování nákladů a rychlost jsou jejich hlavními konkurenčními výhodami, q se sebejistotou zapojují každého a nestavějí žádné hranice, q vytvářejí jasnou, jednoduchou, reálnou vizi a zavádějí ji na všechny úrovně, q jsou energičtí a mají schopnost povzbuzovat druhé, q vytyčují... stanovují náročné cíle... odměňují pokrok... a současně chápou svou zodpovědnost a povinnosti, q pohlížejí na změnu jako na příležitost ne jako na ohrožení, q myslí globálně... budují různorodé a globální týmy a jsou věrni etickým principům společnosti GE. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz