GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky Hana Drnovská, 327546 •Základní umělecká škola - ZUŠ - se zabývá vzděláváním dětí i dospělých v základních uměleckých oborech. • •Dříve byly tyto školy označovány názvem lidová škola umění (zkráceně LŠU, slangově liduška) a jejich začátky spadají až do osmdesátých let 19. století. • •Statut každé základní umělecké školy se řídí vyhláškou o základním uměleckém vzdělávání vydaném MŠMT ČR. • • •Veřejná škola hlavního vzdělávacího proudu s uměleckým zaměřením umožňující schopným zájemcům základní umělecké vzdělání ve většině tradičních disciplín, se zvláštním důrazem na přípravu talentovaných jedinců k dalšímu studiu na vyšších uměleckých školách •Usiluje o to, aby umělecké vzdělávání bylo přístupné i žákům, kteří mají určité minimální předpoklady pro zdárný rozvoj a prokazují zájem o zvolený obor •V současné době se pedagogové na ZUŠkách snaží zajistit odborný přístup též k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami • •• Poskytnout žákům základy vzdělání ve zvoleném uměleckém oboru s ohledem na jejich potřeby a možnosti •• Utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků, kultivovat tím jejich osobnost po stránce umělecké a motivovat je k celoživotnímu učení •• Po odborné stránce připravit žáky pro vzdělávání ve středních školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a v konzervatořích, případně pro studium na vysokých školách s uměleckým nebo pedagogickým zaměřením •• Vytvořit příznivé sociální, emociální a pracovní klima, které aktivizuje motivaci a napomáhá účinné spolupráci • [1] • •HUDBA A ZPĚV (orchestr, sbor, sólo či skupina) • •TANEC • •LITERÁRNĚ - DRAMATICKÝ OBOR • •VÝTVARNÁ VÝCHOVA • •V současné době je na některých školách zařazen i nový obor •AUDIOVIZUÁLNÍ A MULTIMEDIÁLNÍ TVORBA (videoart) • • •Mezioborové přesahy vznikají přirozeným propojením základních oborů: př. hudba - tanec, dramatický obor - výtvarná výchova, výtvarná výchova - hudba… •Hodně přispívají nová média, pomocí kterých může vzniknou zajímavý projekt např. moderní tanec – videoart, dramatické představení využívající připravené projekce na plátno či „živá“ malba vznikající za hudebního doprovodu. C:\Users\o\Desktop\metodika galerijka\telojakonastroj_328.jpg • Kromě propojení těchto základních oborů existuje i další přesah (nejen mezioborový charakter pro VV): odborná reflexe nejnovějších výzkumů na poli psychologie, biologie, techniky a technologie a samozřejmě také přirozený přesah do filosofie, antropologie či pedagogiky • C:\Users\o\Desktop\metodika galerijka\1093.jpeg •tanec, hudba, •videoart… • C:\Users\o\Desktop\metodika galerijka\havlik.jpg C:\Users\o\Desktop\metodika galerijka\Doteky-tance-NANOHACH-a-VerTeDance.jpg •Experiment, proces, vnímání, estetika, cítění, komunikace… • •I když se pojem „mezioborová spolupráce“ v současné době hojně a s oblibou užívá, skutečnost je stále dost jiná – mezioborových projektů (spojených s VV) najdeme jen velmi málo, často je to jen např. hudební a taneční doprovod při vernisáži, či spojení hudby s malbou, což už se přiklání spíše k arteterapii. •Ideálním propojením oborů se tak stává kurz, který trvá delší dobu a žáci mají více času a možností k vytváření projektů • • • •Při dosud stále nedostatečném důrazu našeho školství na rozvíjení tvořivosti a malém prostoru poskytovaném obohacování mezioborových vztahů je propojování vizuálních a slovesných postupů v kreativních kurzech jednou z konkrétních integrujících cest. (Fišer, 2001, s.11) • Fišerovy kurzy-dílny kreativního psaní jsou typickým příkladem... Lze se v nich inspirovat zejména v oblasti metod iniciace kreativních schopností, např. asociační etudy(řetězce). …Zatímco při verbálním projevu se snaží tyto řetězce pojmenovat slovy, ve vizuálním projevu jde o zachycení představ prostřednictvím obrazu, objektu či instalace. Lze si také představit, že projekce představ do určité formy projevu by se mohla odehrávat na bázi audiální. • [2] • • • •Základní umělecká škola JAROSLAVA KVAPILA V BRNĚ je nejstarší a největší brněnskou uměleckou školou a jednou z nejstarších škol v Brně vůbec. Je přímým pokračovatelem Janáčkovy a Kvapilovy hudební školy filharmonického spolku Beseda brněnská. Jejím založením v září r. 1882 je fakticky datován vznik brněnského hudebního školství. • [3] • •Škola má čtyři základní obory nacházející se v různých budovách v Brně. Pořádá nejrůznější koncerty, výstavy a akce, zúčastňuje se úspěšně soutěží, připravuje žáky pro další studium v uměleckém oboru. •INSEA - The International Society of Education through Art - http://www.insea.org/ • •ARTAMA - Neprofesionální umělecké aktivity dospělých a estetické aktivity dětí a mládeže - http://www.nipos-mk.cz/?cat=26 • •ARTEFILETIKA - http://www.artefiletika.cz/ • •BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna Triton, 2005, ISBN - 80-7254-705-4 • •ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově Praha: Sarah, 1996, ISBN 80-902267-1-X •[1] PaedDr. HOTOVÁ, Yvetta. Koncepce rozvoje školy • •[2] BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna, s. 44, 2005 • •[3] Historie ZUŠ J. Kvapila http://www.zusjk.cz/