Mgr. Naděžda Machová GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky jaro 2012 6. B Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničí i českých institucí Galerijní animace - jedna z metod zprostředkování umění lidem 3 typy programů: Teoretický: práce s teoretickým výkladem a poznatky, přednášky, prohlídky s průvodcem, besedy Praktický: praktické výtvarné kurzy, ateliéry, tvůrčí dílny Smíšený: rovnováha teoretické a praktické části, př. galerijní animace Galerijní animace – aktivizující program v prostorách výstav - pro mladší děti má převažovat část praktická - pro starší žáky je vhodnější více teoretické pojetí Pojmy VEDOUCÍ GALERIJNÍ ANIMACE - lektor (animátor), muzejní pedagog, učitel ( v zahraničí jsou pro učitele přímo připraveny manuály) KURÁTOR – od slova pečovat, starat se péče o sbírky, katalogizace, umělec.-hist. výzkum, spolupráce současnost: práce je mnohem kreativnější, kurátora vidíme jako jeho autora koncipujícího výstavu a zprostředkovatele (tiskové zprávy, doprovodné texty, komentované prohlídky) MUZEUM – vědecká instituce, která shromažďuje, třídí, odborně uchovává a dále vědecky zpracovává sbírky o společenském a kulturním vývoji člověka a společnosti GALERIE – instituce, která shromažďuje, zpracovává a vystavuje díla starého i moderního umění KUNSTHALLE – výstavní instituce výtvarného umění, která nemá vlastní sbírku, bývá podporována umělec. spolkem místních sběratelů a umělců ( Dům umění města Brna, Kunsthalle Wien) FÁZE ANIMACE 1.Krátká praktická etuda – odbourání stresu, důležité je upoutání pozornosti 2. 2.Krátký teoretický výklad – základní informace o instituci, výstavě, autorovi - komunikace (rozhovor), otázky, zajímavosti… - je nutné vycházet z věku skupiny - je lepší, když hodině strávené v galerii či muzeu předchází seznámení už ve škole 3.Prohlídka exponátů – individuální nebo společná 4. 4.Praktická činnost – prohloubení prožitků, zakončená diskusním hodnocením 5. 5.Závěrečný výklad – animátor, lektor… 3. Zjednodušené rozdělení: motivační úvod praktická část závěr Galerijní animace : ve stálých expozicích (dostatek času na přípravu), zaměřeno na období, autora, barvy, techniku… na dočasných výstavách (složitější příprava) Zaměření podle praktické činnosti: animace materiálové : výtvarné práce v kresbě, malbě, uplat. haptických vlastností … zvukové a hudební : kontakt s dílem navozen pomocí zvuku Pohybové: dramatizace, slovní interpretace, krátká literární etuda Animace: „proces kontaktu s výtvarným dílem, který účastníky vede prostřednictvím zážitku k možnostem bohatšího poznání“/1 „podceňuje osobní aktivitu, nutí žáky nad díly přemýšlet a toto přemýšlení vyjádřit slovy, pohybem, kresbou či jinými prostředky“/2 Zprostředkovat umění znamená ukázat jistou cestu k osobnímu prožitku. Může se stát i impulzem k vlastní tvorbě a nemusí tím být myšlena pouze tvorba výtvarná. Historie galerijní animace novodobé umění navazuje na dávné šamany, filozofy, básníky, cicerone, historiky… -ti všichni měli vlastní způsob vysvětlení umění zahraničí: rozvoj po II. světové válce ČR a SK: po r. 1989 za doby socialismu: Jaroslav Brožek, Igor Zhoř, Jaromír Uždil, Otakar Hostinský Současné osobnosti: Prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph. D. ALFRED LICHTWARK metodika výkladu uměleckých děl – odmítal povrchní obecný výklad dějin umění a preferoval osobní vztah k jednotlivému dílu poznatky mají být vyvozovány z pozorování, nikoliv sdělováním cílem zkoumání nemá být kritika, ale prožitek muzea a galerie – nejširší publikum, kterému budou nabízeny muzejně pedagogické aktivity průkopník aktivizujících programů, 60. léta – besedy o umění Animace ČR a SK: výtvarné dílo se posouvá do role předmětu s převahou relaxačních a terapeutických prvků (omezení na poznávací prvky) ZAHRANIČÍ: pozornost je věnována ztvárnění díla, kontaktu s uměním i s architektonickými památkami a teoretickému zkoumání role umění nemá být jen estetická, ale především poznávací prolínání různých oborů ZAHRANIČÍ MUZEUM CENTRE GEORGES POMPIDOU – otevřeno r. 1975, 1977 otevřen dětský ateliér, aktivity v něm souvisejí s programem celého muzea - zpřístupnění moderní výtvarnou formou a zdůraznění důležitosti umění jako takového v životě člověka MUZEUM QUARTIER VE VÍDNI – muzeum moderního umění, pro děti od batolat po teenagery, animace a programy na nejrůznější témata CENTRUM ARCHITEKTURY KUNSTHALLE VE VÍDNI TATE MODERN V LONDÝNĚ MoMA V NEW YORKU BIBIANA V BRATISLAVĚ – Mezinárodní dům umění pro děti, vznik 1987 ČESKÁ REPUBLIKA MORAVSKÁ GALERIE V BRNĚ – Eva Strouhalová DŮM UMĚNÍ V BRNĚ – Barbora Antonová HRAD ŠPILBERK – Výtvarně na hradě, vzdělávací program s výt. Zaměřením Barbora Svátková DŮM UMĚNÍ OLOMOUC – Edukační oddělení GALERIE RUDOLFINUM – Edukativní program pro školy CENTRUM KULTURY A VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKÁ OSTRAVA EDUKAČNÍ A ANIMAČNÍ PROGRAM ARCIDIECÉZNÍHO MUZEA V OLOMOUCI pro mateřské, základní, střední, vysoké školy a širokou veřejnost edukační aktivity: krátkodobé i dlouhodobé výstavy prožitek ze setkání s uměleckým dílem ( jakákoliv skupina od nejmenších po penzisty) jednodenní i vícedenní workshopy týdenní dílny pro děti Muzejní noc „Muzejní stezkou“ – skupiny dětí s dospělými průvodci projdou celé muzeum a na vybraných místech plní zajímavé úkoly Citace: 2.HORÁČEK, Radek. Komunikace s výtvarným dílem: V dialogu s uměním: metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: PdF MU, 1 1994. 2.HORÁČEK, Radek. Komunikace s výtvarným dílem: V dialogu s uměním: metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: PdF MU, 1 1994. Zdroje: KAČMAŘÍKOVÁ, Markéta. Tvorba a realizace animačního programu pro mateřské školy. Olomouc, 2011. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Mgr. Petr Exler, Ph.D. BRABCOVÁ, A. Brána muzea otevřená.. Náchod: Nakladatelství JUKO, 2003.