7.B. Výtvarná interpretace jako součást výtvarné pedagogiky ve škole a v galerii. Individuální a kolektivní práce, trvalost a pomíjivost výsledků tvorby Hučínová Lenka, 236143, GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky jaro 2012; vedoucí Alice Stuchlíková Interpretace výtvarného díla • • „Podstatnou součástí umění ve všech vývojových stádiích lidské společnosti byly komentáře, interpretace a další výklady doplňující vlastní prožívání uměleckých děl.“ • R. Horáček, str 38 • • • Výtvarný projev je ve své podstatě určitým způsobem komunikace (můžeme konkretizovat na vizuální komunikaci) a jako takový vyžaduje už z principu i určitý způsob interpretace/pochopení/porozumění/dekódování apod. • • • • „„Pokud se tedy zabýváme dějinami umění a uměleckými díly, pak vlastně nutně musíme svou interpretaci vytvářet jako prolínající se souhrn tří závažných zdrojů informací – tím prvním j samo výtvarné dílo, jeho dobový kontext a osobnost autora, druhým zdrojem jsou výsledky dosavadních zkoumání a názorů historiků umění a třetím zdrojem je naše vlastní vnímání a prožitek.“ • R. Horáček, str 45 • • Vztahy mezi těmito třemi veličinami mohou být různé – nezasvěcený divák patrně věnuje větší pozornost vlastnímu vnímání a prožitku, naopak odborník může vlivem své specializace vlastní dojmy upozaďovat. • • Míra informovanosti pak může značně ovlivnit všechny ostatní roviny vnímání a interpretování díla. • • • „Zajímavé také je, že Lichtwark i Hostinský shodně tvrdí, že je třeba především navázat kontakt s uměním současným, protože o současné době jsme nejvíce a nejpřesněji informováni.“ • R. Horáček, str. 38 • • • • „Jest počíti živým uměním, to jest uměním našeho století, nezdá se mi býti pochybným.“ • A. Lichtwark • • Současné umění je často citací dřívějších epoch a pro plné porozumění vyžaduje předchozí znalost. • • Často reaguje na současné společenské dění; tím pádem se může stát časem méně srozumitelným • • Někteří autoři jsou lépe čitelné pomocí osobní, emoční stránky, jiní pomocí racionální analýzy; ta hraje významnou roli obzvláště u konceptuálního umění. • • Při zprostředkování umění bychom měli ovlivnit všechny roviny vnímání díla, pro dosažení porozumění. • Individuální a kolektivní práce • Klady a zápory samostatné práce: • • - uklidnění, relaxace, koncentrace, meditace • - některým dětem vyhovuje více než práce ve skupině (ostych, přátelství/nepřátelství…) • - vlastní tempo práce (může samozřejmě být i nevýhodou) • - větší originalita, možnost projevit vlastní názor i pro méně průbojné • • Úskalí: • - „dítě bez inspirace“, bez chuti pracovat, nebo nesamostatné • - časově náročnější, hůř se plánuje • • Klady a zápory spolupráce: • - Rychlejší, dynamická, většinou zábavnější než izolovaná práce • - Výsledky bývají působivější, rozsáhlejší a efektnější (za krátký čas působivý výsledek) • - Podporuje organizaci, toleranci, efektivitu spolupráce (praktické pro život J) • • Úskalí: • - Méně akční, nadané nebo průbojné děti zůstávají „v pozadí“ • - Je obtížné dobře složit skupinu (samá děvčátka x skupina buřičů x skupina flegmatiků) • - Když se v jedné skupině sejdou dva vůdčí elementy mohou se dostat do neřešitelného konfliktu • „Vždy však platí, že „ve dvou se to lépe táhne“, neboť dvojice například snáze ztratí ostych při vyjadřování před ostatními, může vzájemně dotvářet své nápady. I případný výkres nebo jiná výtvarná práce jde ve dvou rychleji a zábavněji. Ale měla by zůstat dostatečná možnost pro takové děti, které raději pracují samostatně.“ • R.Horáček [5] • • • - Vychovávat ke spolupráci, ale podporovat jednotlivost. • - Program by měl být vyrovnaný, ani příliš samostatný, ale ne JEN práce ve velké skupině. • • „Při praktických výtvarných činnostech na výstavách zpravidla není dostatek času na to, aby účastníci mohli vytvářet nějakou složitou a časově náročnou práci. Pokud však třeba probíhá animace na výstavě konstruktivně orientovaného umění, velice výhodná je tvorba ve skupině. Určitý matematický nebo geometrický systém, k němuž účastníci animace dospěli, vynikne teprve na dokončené práci – pokud tedy pracují skupiny, jistě zvládnou i takový formát, který by jednotlivec rozhodně dokončit nedokázal. Navíc je možné mezi skupinami vytvářet určité konkurenční napětí, které probouzí vedle zvědavosti na vlastní výsledek i zájem o práci druhých.“ • R.Horáček [6] • • Trvalost a pomíjivost výsledků tvorby • Animační program se od výtvarné dílny liší právě podobou výstupu. • Výstup z animačního programu nemusí být nutně práce stylu výkresu či objektu (ačkoliv děti si rády odnášejí hotový výtvor) • Hlavním cílem animačního programu je poznatek, zážitek, dojem apod. • I při užití konceptuálního přístupu, výtvarných her a multimediálních akcí jsou hmatatelné výstupy pouze druhořadé. • •Citace: • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998. 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7 • • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005. 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4 • •