MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ FAKULTA PEDAGOGICKÁ BESEDY O UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ PEDAGOGICE DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ A V SOUČASNÉM POJETÍ Barbora Sedláčková 397075 Metodika galerijní pedagogiky GP3MP_MGP vyučující Mgr. Alice Stuchlíková Jaro 2012 BESEDY O UMĚNÍ •Besedy o umění se řadí mezi teoreticky zaměřené doprovodné programy. • •Staví na: mluveném slově • teoretických poznatcích • pozorování výtvarného díla • • •Více než jakékoliv jiné doprovodné programy je založená na verbální komunikaci mezi účastníky a lektorem či speciálním hostem. • •Nejpodstatnějším aspektem je teoretické výkladové zaměření kombinované s diskusí. • Diskusní výměna názorů by měla nastat po úvodním komentáři. • •Záleží na vstřícnosti a komunikativnosti přednášejícího a na dotazech či aktivitě účastníků, zda zůstane pouze u jednosměrného výkladu nebo zda bude teoretický výklad diskusí doplněn. 3 • BESEDY O UMĚNÍ •Hlavním smyslem je především: zprostředkování určitých poznatků • • aktivizace tvořivého myšlení účastníků • • •Druhotným cílem je rozvoj schopnosti: formulovat a sdělovat vlastní názor • • formulovat otázku 3 • •Účastníci besedy mají zároveň možnost seznámit se s názory ostatních účastníků a případně na ně reagovat. •Beseda je zaměřena spíše monotematicky na jediné dílo či autora. 3 • • •Úroveň odbornosti besedy se odvíjí od věku či zaujetí skupiny účastníků • • (Jinak bude komponována beseda s žáky základní školy a jinou podobu bude mít beseda skupiny návštěvníků studujících výtvarné umění). • • • •Lektor musí mít na paměti, že každá skupina má své specifické požadavky, je tedy nutné, aby program připravil na míru konkrétnímu publiku. BESEDY O UMĚNÍ S LEKTORY •Stěžejním metodickým požadavkem besedy je přesně daná koncepce lektora. 3 • → musí mít stanovené: cíle besedy • • do jakého konceptu svou besedu zahrne • (zda se zaměří na snahu přiblížit návštěvníkům autorovu motivaci k tvorbě nebo užitou techniku atd.) • • • •Lektor plní funkci moderátora. • → musí být schopen: reagovat na dotazy a názory návštěvníků • diskuzi koordinovat BESEDY O UMĚNÍ S UMĚLCI •Zvláštní kategorii jsou besedy se samotnými umělci. • •Jsou běžnou součástí vzdělávací práce galerií a muzeí výtvarného umění. 3 • •Z organizačních i finančních důvodů je není možné pořádat příliš často. 3 • •Jsou velice zajímavé pro účastníky jakéhokoliv věku. • •Nabízí možnost přímo se setkat s postavou autora, dozvědět se jeho názory, získat odpovědi na jakékoliv otázky, které by lektor obtížněji zodpovídal. • •Lektor zde vystupuje jako prostředník mezi umělcem a účastníky, řídí průběh besedy. • DSC04304 obr. X Józef Wilkoń •mohou se odehrávat: přímo před vystavovanými originály v prostorách výstavy (finanční náročnost a bezpečnostní pravidla zapůjčení vybraného díla často neumožňují realizaci besedy před originálem) v jakémkoliv jiném prostředí před tištěnými či promítanými reprodukcemi nebo s využitím trojrozměrných kopií či modelů v případě prostorových prací, užitého umění a architektury (mnohdy se s reprodukcemi neustále manipuluje, je tedy nemyslitelné, aby lektoři používali hodnotné originály) bez přímých ukázek, počítá se se znalostí díla •Existují různé přístupy pro pořádání besed. Někteří bez problémů využívají reprodukcí, jiní je zásadně odmítají. • • •Alfred Lichtwark („Otec“ besed před originály) • •Zastáncem besed před originály, práci s reprodukcí odmítal 3 Alfred_Lichtwark_1899_001 Obr. 2 Alfred Lichtwark BESEDY O UMĚNÍ MIMO PROSTORY MUZEA ČI GALERIE •Besedy o umění s lektory nebo přímo s umělci bývají někdy realizovány také mimo galerii či muzeum umění. DSCF2376 •Místa konaní besed o umění jsou různá, může se jednat o knihkupectví, kavárny, divadla apod. Obr. 3 BESEDY O UMĚNÍ V PROSTORÁCH ŠKOLY •Výjimkou nejsou ani besedy o umění realizované v prostorách školy. • • •Pro zpestření běžné výuky pořádají některé školy různého stupně i zaměření besedy se zajímavými osobnostmi z oblasti výtvarného umění. BESEDY O UMĚNÍ V PROSTORÁCH ŠKOLY •Přítomnost umělce či externího lektora není podmínkou pořádání besedy o umění v prostorách školy. Častějším případem jsou besedy vedené samotným pedagogem. • •Problematice besed ve školním prostředí se v šedesátých letech v knihách Besedy o umění v 6. ročníku a Besedy o umění v 7. ročníku věnovali Jaroslav Brožek, Igor Zhoř a Jaroslav Houra • •Od 60. let jsou besedy stálou součástí osnov výuky výtvarné výchovy. Jsou doporučovány jako dílčí část běžné vyučovací hodiny. Řadí se na úvod či na závěr výtvarné aktivity a jejich rozsah je 10 – 15 minut. 3 • •V besedě je stanoveno téma, v němž jde o tlumočení poznatků, a aktivizaci tvořivého myšlení. Po úvodním komentáři nastává diskusní výměna názorů, při které se žáci učí formulovat otázku a sdělovat vlastní názor. 4 ZDROJE •1 BROŽEK, Jaroslav; HOURA, Miroslav. Besedy o umění v 7. ročníku. 1. vyd. V Praze : Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 136 s. • •2 BROŽEK, Jaroslav; ZHOŘ, Igor. Besedy o umění v 6. ročníku. 1. vyd. V Praze : Státní pedagogické nakladatelství, 1965. 106 s. • •3 HORÁČEK, Radek ; Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998. 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. • •4 KUBÍČKOVÁ, Michaela; Zprostředkování umění v malých a velkých galeriích • • •obr. 1- Józef Wilkoń •vlastní archiv • • •obr. 2- Alfred Lichtwark •http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Alfred_Lichtwark_1899_001.jpg • • •obr. 3- Pozvánka na besedu s Evou Jiřičnou •http://babi90.rajce.idnes.cz/Librex_ing._arch._Eva_Jiricna_13.4.2011/ • • • • • •