Některé aktuální umělecké směry a jejich ohlas ve výtvarné pedagogice – public art, graffiti, net art, digitalizace ve volném umění. BcA. Anita Šťastová 397147 Metodika galerijní pedagogiky GP3MP_MGP vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková Jaro 2012 3331110265_04fcd420de_o.jpg Public art ▫ doslovný český překlad "veřejné umění" ▫ v širokém smyslu slova zahrnuje tento pojem umělecká díla umístěná ve veřejném prostoru a zpřístupněna pro všechny např. pomníky, sochy, obrazy, kresby, nejrůznější instalace apod. ▫ v užším smyslu označuje pojem public art tendenci moderního umění, která od konce 60. let usiluje o bezprostřední kontakt umělců s širokou veřejností ▫ do oblasti public art bývá zahrnován i sociální a politický aktivismus, na druhé straně některé umělecké aktivity, zejména ty, které vyšly z graffiti, jsou dnes zařazovány pod označení street art. 450px-Arne_Quinze_Sequence7.JPG Arne Quinze Wooden public art installation The Sequence at the Flemish Parliament in Brussels, Belgium, 2008 graffiti460.jpg Graffiti ▫ vychází z původního řeckého slovesa [grafein]- psát ▫ v obecném smyslu je to druh výtvarného projevu pracující ve veřejném prostoru technikou nanášení barev, často ve formě spreje nebo fixy, případně škrábání či leptání ▫ většinou se nelegálně stříká na zeď nebo na jiný pevný povrch ve veřejném prostranství ▫ graffiti se stalo jedním z původních pilířů kultury Hip hopu, označované za kulturu protestu ▫ označování území gangy, může také vyjadřovat základní sociální a politické zprávy apod. banksy[1].jpg banksy_wallpaper_hanging.jpg Banksy banksy-top.jpg 20071219204538-thematrix1-small.jpg Net art ▫ umění vytvářené v prostředí internetu ▫ umění, které by nebylo možné bez počítačové sítě ▫ zabývá se počítačovou sítí a čímkoliv se síti (sítěmi) spojeným ▫ net art jsou takové práce, kde je obsahem hlavně samo médium, testování jeho hranic, zkušenosti se sítí a počítačová estetika ▫ počítač se stal pro některé umělce základní pomůckou a nástrojem, ať už jde o hudbu, grafiku, animace či interaktivní instalace, počítače změnily postupy tvorby a často i naše vnímání trashlogik_2.gif pexeso.gif nosuchcom.gif candy.gif Zdeno Hlinka multimediální umělec, grafik xkami.GIF Kamila Richterová ▫ postupným obsazováním míst- políček v systému, založené na struktuře pražského metra, vznikla barevná nepravidelná mapa, původně chladného systému Net.art ▫ další pojem, který se objevuje velmi často (a bývá někdy nesprávně zaměňován), je net.art, od všech předchozích se ovšem zásadně liší: označuje umělecké hnutí, směr, a zároveň výtvory umělců, kteří se k tomuto proudu hlásí ▫ Steve Dietz rozlišuje net art a net.art takto: "net art je spíše všeobecný termín, který používáme pro práce, u nichž je síť nezbytnou a dostačující podmínkou, a 'net.art' je termín, který používáme ve spojení s umělci, kteří se s ním více či méně identifikují.“¹ ▫ net.art lze považovat za nový proud avantgardy, na kterou v mnohém navazuje, je mu blízká angažovanost, snaha obracet či rozbíjet standardní metody používání počítačových sítí (některé výtvory působí jako zhroucení prohlížeče nebo alespoň jeho zdánlivou nefunkčností) bb-ascii-art-screenshot-zebra.png Anna-Lys 20100121_chrudim_402.jpg Digitalizace ve volném umění ▫ tisíce umělců vystavuje svá portfolia on-line, galerie nabízí virtuální prohlídky, vznikly internetové časopisy a diskusní skupiny věnující se všem žánrům a stylům ▫ přístup pro širokou veřejnost ▫ snadné a rychlé získávání informací, vizuálních prostředků apod. Ohlas ve výtvarné pedagogice ▫ svébytné disciplíny, které tvoří důležitou sociální funkci ▫ bývá v určité míře demonstrací sociálního nebo politického či estetického stanoviska ▫ veřejný prostor- místo, kde se odehrává ono společenské dění ▫ využití přímé a spontánní interakce se svým okolím ▫ díla zprostředkovávají určitou zkušenost, která se nám dostává do podvědomí, aniž by jsme museli navštívit galerie či muzea ▫ ovlivňují vnímání umění, rozšiřuje naše poznání ▫ tyto umělecké směry se dostávají do podvědomí i laikům, kteří se o umění nezajímají ▫ galerijní pedagogika může využít tyto umělecké směry jako aktivní nástroje pro rozvoj vizuální gramotnosti Literatura HORÁČEK, R., KŘEPELA, P.: Veřejný diskurs výtvarného umění. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5390-8. Internet http://en.wikipedia.org/wiki/Public_art vyhledáno 15.4.2012 http://artlist.cz/?id=159 vyhledáno 15.4.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Graffiti vyhledáno 15.4.2012 http://msg.sk/text/netart/netart60.html vyhledáno 15.4.2012 http://message.sk/zden/netart/index.html vyhledáno 15.4.2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_art vyhledáno 15.4.2012 http://ciberestetica.blogspot.com/2011/06/netart.html vyhledáno 16.4.2012 http://old.avu.cz/~vivid/netart.html vyhledáno 16.4.2012