Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů a s galerijními pracovníky. Vzájemné vazby výtvarného a literárního projevu. Jarmila Hubrová 266599 Metodika galerijní pedagogiky GP3MP_MGP vyučující Mgr. Alice Stuchlíková Jaro 2012 Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů • Znamená v praxi využití mezioborového přesahu v rámci propojení dvou a více předmětů dohromady a následné uskutečnění vícečetného výtvarného programu majícího určité rysy: • • Projekt – v rámci uplatnění projektové výuky 1.Využívá a propojuje mezipředmětové vazby. 2.Výtvarný pedagog získá potřebné materiály od kolegů a projekt si realizuje a řídí sám v rámci vlastní výuky. 3.Výtvarný pedagog může takový projekt sám předpřipravit a jeho kolegové se spolupodílí na jeho realizaci v době vyučování i mimo tuto dobu. 4.Váže se na určité téma, které může být aktuální (např. v určitém ročním období - Vánoce, Velikonoce, Halloween v zahraničí atd.), nebo na volné téma, které si výtvarný pedagog zvolí na základě inspirace (viz. ot. 5.B.). Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů • Školní výtvarná dílna 1.Akce pro třídu či celou školu. 2.Jednodenní, několikadenní. 3.Mohou se zapojit všichni pedagogové a činnosti si rozdělit. 4.Možným výstupem může být prezentace hotových děl či produktů prostřednictvím vernisáže, výstavy, jarmarku spojeného s prodejem výrobků atd. – •Seminář, kurz 1.Výchovně-vzdělávací program vedený buď samotnými pedagogy školy nebo i ve spolupráci s externím odborníkem, případně samostatný výjezd do některé instituce (školy, galerie, muzea atd). 2.Školy a výstavní instituce nabízejí mimo jiné také semináře, kurzy a programy pouze pro učitele (dále také konference a sympozia nejrůznějšího typu). • • Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů •Cíle spolupráce: 1.zprostředkování zážitku 2.zpestření výuky s ohledem na školní osnovy 3.podpora schopnosti organizace práce ve skupině 4.motivace žáků ke kreativnímu vyjádření 5.motivace k zamyšlení se nad vzájemnými vztahy předmětů, uchopení i zdánlivě „neužitečného“ a uplatnění v praxi 6.budování a rozvoj spolupráce v žákovském kolektivu 7.v případě kooperace žáků odlišného věku prevence šikany Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů •Existuje řada portálů zaměřených na sběr kvalitních a užitečných materiálů, textů, rad, pomůcek, obsahujících nápady a tipy na projekty, tvořivé dílny… V podstatě plní funkci „učitelé sobě“. • 1.http://clanky.rvp.cz/ 2.http://www.projektovavyuka.cz/ Spolupráce výtvarného pedagoga s galerijními pracovníky •Předpoklady spolupráce: 1.Je třeba, aby pedagog společně v galerijním pracovníkem objevili a rozpoznali vzdělávací a výchovnou hodnotu muzea pro své vzdělávací záměry. 2.Aby se tak v muzeu, galerii odehrávaly takové aktivity, které škola sama nemůže nabídnout či zajistit. 3.Návštěva by měla být předem koncepčně připravena a odsouhlasena z obou stran (galerijním pracovníkem i učitelem), aby byla co nejefektivnější. 4.Výtvarný pedagog by měl vybrat co nejadekvátnější část expozice či výstavy. 5.Po uskutečnění takového programu pro žáky by měly následovat aktivity ve škole, zamyšlení, zpětná vazba (je hodnotná jak pro školu, tak pro výstavní instituci). 1 6. 6. • • Spolupráce výtvarného pedagoga s galerijními pracovníky •V rámci konání takové aktivity v galerii se může i nemusí výtvarný pedagog přímo podílet na průběhu realizace. Může dát galerijnímu pracovníkovi volnou ruku a může se stát pouze pozorovatelem. •Muzea také mohou změnit postoj učitelů k návštěvě tím, že jim umožní, aby se z pouhého doprovodu změnili na partnera.2 •Mimo dílny a semináře pro děti nabízejí některé galerie a muzea také dílny a semináře pouze pro učitele (viz. slide č. 3). •Kromě lektora či animátora může výtvarný pedagog také oslovit ke spolupráci např. s kurátora, vedoucí jednotlivých oddělení atd. • •Ukázka tvůrčích dílen pro pedagogy (v současnosti stop stav): •http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktuality/2011/dilny-pro-pedagog y.aspx • Vzájemné vazby výtvarného a literárního projevu •Tato záležitost je úzce spjata s artefiletickou (zážitkovou) dílnou, která není čistě výtvarnou aktivitou, ale zahrnuje kromě dramatických a pohybových i literární prvky. •Vzájemné propojení výtvarné a literární složky ve výuce však vyžaduje citlivý přístup k individualitě zúčastněného dítěte a opírá se o znalost určitých psychologických postupů.3 •Prvek volného tvůrčího psaní využívá také alternativní Freinetova moderní škola jako jednu ze svých osvědčených metod. •Jedním ze známých pedagogů, který hojně tvůrčí psaní využíval a využívá je doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. • • Vzájemné vazby výtvarného a literárního projevu •Literární projev: •Psaný text může být volně komponován jako plánovité zpestření výuky, jako doplněk výtvarného úkolu. •Může primárně plnit funkci podkladu pro následné zpracování, pro výtvarnou aktivitu. •Sekundárně může být reakcí na výtvarné dílo. •Napomáhá vnímat dílo hlouběji, najít cestu k autorovu poselství. •Může fungovat jako zpětná vazba k výchovně-vzdělávacímu programu. •Podporuje kreativitu a myšlení na základě asociace. •Užitečný odkaz (světová muzea ve virtuální perspektivě): •http://www.googleartproject.com/collections/ •http://www.emuzeum.cz/ • • Citace: •1 str. 28 •2 str. 28 •3 str. 209 • •Obrázky: •Obr. 1: http://www.emuzeum.cz/bezbarier/literatura/muzeum-a-handicapovani/brana-muzea-otevrena.html • • Literární prameny •BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená. 1. vyd. Náchod: JUKO, 2003. 584 s. ISBN 80-86213-28-5 C:\Users\Jarmila Hubrová\Desktop\058974600131133171369.jpg Obr. 1