GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky jaro 2012 Vyučující: Alice Stuchlíková Výuka: čtvrtek 13.25–15.05 h v učebně 18A (není-li e-mailem avizováno něco jiného, např. 1. března setkání již ve 13.30 h v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně) Úspěšné zakončení = minimálně 50 % účast + powerpointová prezentace + animace Témata na powerpointové prezentace minimálně 10 slidů + titulní stránka a na závěr souhrn literatury atd.; citace v uvozovkách; v závěru souhrn pramenů, literatury a elektronických dokumentů ve formě podle ISO 690; do 15 h den před ústní prezentací téhož vložit soubor do Odevzdávárny předmětu; do neděle stejného týdne, v němž byla prezentace ústně představena, vložit opravenou finální prezentaci do Odevzdávárny, odkud ji vyučující vykopíruje do Učebních materiálů přístupných ostatním studentům: 1.B. Zprostředkování umění jako průvodní princip existence umění – od nejstarších počátků do 19. století (příklady aktivit i jednotlivých institucí) Autor/ka powerpointové prezentace: 2.B. Počátky galerijní pedagogiky, výchozí názory a přístupy k otázce zprostředkování umění, výrazné osobnosti (přelom 19. a 20. století, další vývoj přibližně do 80. let 20. století) Autor/ka powerpointové prezentace: 3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní instituce Autor/ka powerpointové prezentace: Jaroslav Beneš vložení do Odevzdávárny do 30. 4. (individuální plán) 4.B. Edukativní aspekty zprostředkování umění v muzeích a galeriích, „výuka“ před obrazy, galerijní animace jako vzdělávací proces (teorie, příklady z minulosti, současnost) Autor/ka powerpointové prezentace: Martina Lišková prezentace 8. 3. v 18A, odprezentováno 5.B. Tendence k mezioborové spolupráci na základních uměleckých školách. Dvouoborové a víceoborové projekty. Autor/ka powerpointové prezentace: Hana Drnovská prezentace 19. 4. po 13.25 h v 18A 6.B. Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. Autor/ka powerpointové prezentace: Naděžda Machová prezentace 29. 3. po 15.15 h v 18A, odprezentováno 7.B. Výtvarná interpretace jako součást výtvarné pedagogiky ve škole a v galerii. Individuální a kolektivní práce, trvalost a pomíjivost výsledků tvorby. Autor/ka powerpointové prezentace: Lenka Hučínová prezentace 5. 4. po 15.15 h v 18A 8.B. Významné tendence v současné muzejní a galerijní pedagogice, příklady z domácích i zahraničních institucí. Autor/ka powerpointové prezentace: Zuzana Klusáčková prezentace 19. 4. po 15.15 h v 18A 9.B. Princip individuální a kolektivní práce v muzeu umění, ochrana exponátů. Autor/ka powerpointové prezentace: Petr Přikryl prezentace 5. 4. po 15.15 h v 18A 10.B. Besedy o umění ve výtvarné pedagogice druhé poloviny 20. století a v současném pojetí. Autor/ka powerpointové prezentace: Barbora Sedláčková prezentace 5. 4. po 15.15 h v 18A 11.B. Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Autor/ka powerpointové prezentace: Jitka Burdová prezentace 19. 4. po 13.25 h v 18A 12.B. Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže. Proměny pojetí práce s materiálem ve výtvarné pedagogice posledních čtyř desetiletí. Autor/ka powerpointové prezentace: Jaroslav Beneš vložení do Odevzdávárny do 30. 4. (individuální plán) 13.B. Některé aktuální umělecké směry a jejich ohlas ve výtvarné pedagogice – public art, graffiti, net art, digitalizace ve volném umění. Autor/ka powerpointové prezentace: Anita Šťastová prezentace 19. 4. po 13.25 h v 18A 14.B. Možnosti a limity využití malířských postupů v galerijní pedagogice, materiálové a technické vybavení dětského ateliéru. Autor/ka powerpointové prezentace: 15.B. Školy se speciálním zaměřením a možnosti jejich kontaktů s výtvarným uměním a výstavními institucemi, zprostředkování umění pro znevýhodněné skupiny. Autor/ka powerpointové prezentace: 16.B. Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů a s galerijními pracovníky. Vzájemné vazby výtvarného a literárního projevu. Autor/ka powerpointové prezentace: Jarmila Hubrová prezentace 19. 4. po 13.25 h v 18A 17.B.Využití elektronických médií v tvorbě a realizaci doprovodných galerijních aktivit, tvorba interaktivních programů, jejich vztah ke klasickým výtvarným technikám. Autor/ka powerpointové prezentace: Veronika Štěrbová prezentace 26. 4. po 13.25 h v 18A 18.B. Možnosti figurálního zobrazení v podmínkách galerijní pedagogiky. Možnosti a limity principu tělovosti ve výtvarném, hudebním či dramatickém projevu. Autor/ka powerpointové prezentace: Helena Doleželová prezentace 26. 4. po 13.25 h v 18A 19.B. Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. Autor/ka powerpointové prezentace: 20.B. Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. Autor/ka powerpointové prezentace: Aneta Valentová prezentace 26. 4. po 13.25 h v 18A Literatura: BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005. 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998. 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7.