Metodický pokyn vedoucího KVV k tvorbě diplomové (bakalářské i magisterské) práce Oficiální a závazné instrukce k magisterským a bakalářským diplomovým pracím dle Studijního a zkušebního řádu MU jsou na www stránkách Pedagogické fakulty MU Základní varianty práce s citací z cizího textu Ukázka z konkrétní knihy a možnosti variant (……v předchozím textu uveden Vincenc Kramář….) V knize O obrazech a galeriích si na straně 43 můžeme přečíst kategorickou poznámku, že „….kritika, má-li míti smysl a oprávnění, může být jen výkladem stvořeného.“ (Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998, s. 23) 1. Informační začlenění citace V knize O obrazech a galeriích si na straně 43 můžeme přečíst kategorickou poznámku, že „….kritika, má-li míti smysl a oprávnění, může být jen výkladem stvořeného.“ /1 (1 – Kramář, 1983, s. 43) 2. Organické začlenění citace Kritika není jen hodnotícím nástrojem, ale přináší také interpretaci výtvarných děl a „má-li míti smysl a oprávnění, může býti jen výkladem stvořeného.“ / 1 (1 – Kramář, 1983, s. 43) 3. Parafráze s odkazem Kritika není jen hodnotícím nástrojem, ale přináší také interpretaci výtvarných děl a má smysl a oprávnění tehdy, pokud přináší výklad stvořeného díla. / 1 (1 – srov. Kramář, 1983, s. 43) 4. Volný výklad s odkazem na přesný citát Kritika není jen hodnotícím nástrojem, ale přináší také interpretaci výtvarných děl. Dokonce lze konstatovat, že kritika má smysl teprve tehdy, pokud přináší výklad díla. / 1 (1 – viz Kramář, 1983, s. 43 „kritika, má-li míti smysl a oprávnění, může býti jen výkladem stvořeného.“) !!!!! 5. Plagiát, resp. nesprávné a protiprávní užití cizího díla !!!!! Kritika není jen hodnotícím nástrojem, ale přináší také interpretaci výtvarných děl a pokud má mít smysl a oprávnění, může být jen výkladem stvořeného. (citace ani odkaz neuvedeny) (!!!!) Jedna z možných variant základní struktury teoretické diplomové (bakalářské) práce 1. Předmluva (téma, teze, anotace – cca 1 strana pro rychlé definování „o čem to je“) 2. Úvod (vymezení problému, stanovení hypotéz, metodologie a výzkumných metod) 3. Kritické zpracování literatury ke zvolenému problému (výběr podle hypotéz a metodologie dle úvodu) 4. Výzkum – jádro práce, originální přínos autora práce, ověřování či rozvíjení hypotéz 5. Shrnutí – analýza poznatků z výzkumu (opět dle metodologických zásad z úvodu) 6. Závěr – strukturované závěry navazující, resp. uzavírající teze a hypotézy stanovené v úvodu, případně naznačení možností, jakými směry v řešení pokračovat dál 7. Poznámky (pokud nejsou v textu průběžně) 8. Literatura a přílohy (fotodokumentace, dotazníky, rozhovory apod.) Doprovodné texty k praktickým – uměleckým diplomovým pracím: Pozor – hned za titulem, kde student podepisuje předepsané sdělení, že „pracoval samostatně a využil pouze uvedené literatury… atd….“ je nezbytné u praktických prací zformulovat poznámku, která sděluje, že: „Hlavní částí diplomové práce je praktický umělecký výkon (cyklus obrazů, grafický program, soubor prostorových objektů, videofilm aj. ….). Předložený text má charakter doprovodné průvodní zprávy k praktické diplomové (bakalářské) práci.“ Text prohlášení si podle konkrétní podoby praktické práce výstižně zformuluje student. Toto sdělení je důležité, protože když někdo nahlédne do archívu závěrečné práce v IS zvenčí, neuvidí praktickou diplomovou práci (jen její dokumentaci) a může mít zcela zkreslující dojem, že diplomová (bakalářská) práce nemá dostačující rozsah, když je tvořena pouze krátkým textem. Mj. i z tohoto důvodu je nezbytné včlenit do práce výmluvnou fotodokumentaci praktického výkonu. Pokud student diplomovou práci vypracuje v knižní (autorské) podobě s typograficky zpracovanou sazbou, nutně musí sdělení za titulem doplnit poznámku o tom, kolik má práce normalizovaných stran („Text práce má …xy… znaků, tj, …XY… normalizovaných stran“) Text doprovodné průvodní zprávy souvisí s praktickou prací a může být zaměřen na téma z teorie či dějin umění, z výtvarné technologie nebo teorie vyučování a didaktiky, případně z bezprostředně souvisejícího oboru. Doprovodný text k praktické diplomové (bakalářské) práci může mít z hlediska formy podobu podle některé z následujících variant: A. Teoretická studie – strukturovaná studie (vymezení tématu, metodologie, zhodnocení literatury (citace apod.), výzkum, závěry atd. B. Esej – osobní text s patřičnou mírou odborných i literárních kvalit zaměřený na jasně vymezené téma (nutností je přiměřená reflexe odborné literatury) C. Metodický projekt – zpracování metodiky pedagogické práce související s technologií či tematikou předloženého praktického výkonu D. Autorský text – originální autorský text, který může mít literární umělecké ambice, může mít výtvarné kvality a může být autorskou uměleckou součástí praktického výtvarného výkonu Hodnocení praktické diplomové (bakalářské, magisterské) práce: - důraz je kladen na praktický výkon (cca 75 % tvorba, cca 25 % text) - původnost zvoleného tématu a původnost jeho řešení a ztvárnění - zvládnutí tématu adekvátními prostředky a zvládnutí zvolených prostředků - u doprovodného textu se hodnotí přínos a vztah k praktické práci, původnost teoretické, resp. umělecké úrovně textu (B, D), včetně kvalit vizuálních a formálních Radek Horáček, Brno, leden 2012 (aktualizace instrukcí z 14. 9. 2004)