Klasicismus a romantický historismus 1780-1850 FriedrKirche_Schinkelstatue_von_Tieck Berlín, Friedrichswerdersche Kirche Christian Friedrich Tieck, socha architekta Karla Friedricha Schinkela FW Berlin_Friedrichswerdersche_Kirche_1850 Ideální architektura v osvícenské Francii Étienne-Louis Boullée, kenotaf pro Isaaca Newtona, 1784 Claude Nicolas Ledoux, návrh města Chaux, cca 1775 img001 01c boullee Klasický (řecký) ideál Leo von Klenze, Athénská akropolis, 1846 01h Středověký ideál K. F. Schinkel, Gotická katedrála s císařským palácem, 1815 Schinkel_Mittelalterliche_Stadt Augustus Welby Northmore Pugin, Kontrasty Katolické město z roku 1440 Stejné město roku 1840 A10 Purismus v památkové péči jako návrat k domnělému ideálnímu stavu díla Příklad: Carcassonne, bazilika sv. Nazara a Celsa puristická rekonstrukce, arch. Eugène Violet-le-Duc Cite_carca_cath1 DSC01917vue globale de Carcassonne Konec barokního mecenátu F. X. Lederer, Alegorie zániku krásných umění, 1789-1790 Jednoduché sakrální stavby josefinské doby Vysoká (okr. Mělník), helvitská modlitebna, 1786 Pyšel (okr. Třebíč), farní kostel sv. Barbory, 1788 Pozn.: Utváření této architektury je založeno na redukci pozdně barokních forem. Toleranční patent z r. 1781 připustil pouze stavby nekatolických modliteben bez věží a zvonů, které se hlavním průčelím neobracely do ulice. Úplné zrovnoprávnění přinesl až Protestanstký patent r. 1861. Vysoka-tolerancni_kostel pysel_barbora_1_2 Slavkov u Brna, kostel Vzkříšení Páně 1786-1789, arch. Johann Ferdinand Hetzendorf von Hohenberg B07 B08 Praha, kostel sv. Kříže 1816-1824, arch. Jiří Fischer Téma: Parthenon parthenon_19401_lg Parthenón-půdorys Parthenon-Acropolis_of_Athens-3 A07 John Sumerson, The Classical Language of Architecture. London 1980. Paříž, kostel St. Madeleine Původně kostel, 1764-1791, arch. Pierre Contant d´Ivry. Pak chrám slávy (rozhodnutím Napoleona I. r. 1806), arch. Pierre Alexandre Vignon, po 1812 se však Napoleon rozhodl přeměnit jej zase na kostel. Pokračování stavby za Ludvíka XVIII., arch. Jean-Jacques-Marie Huvé, dokončení 1842, vysvěcení 1845. B01 Église_de_la_Madeleine B02 La_madeleine_paris_interior Téma: Panthéon Řím Paříž (původně kostel St. Genevieve) PR PantheonRomeDiagram02 PP Pantheon PR 466px-Pantheon-panini PR roman_pantheon John Sumerson, The Classical Language of Architecture. London 1980. A06 Turín, kostel Gran Madre di Dio 1818-1831, arch. Ferdinando Bonsignore navrhl rovněž tvar náměstí Piazza Gran Madre di Dio GMD granmadre_aer Řím, Panthéon Turín, kostel Gran Madre di Dio A05 GMD 53213720 GMD Torino_Chiesa_della_Gran_Madre_di_Dio_98cb5fbea149f9256957c85662f15066_f Mosta, kostel Panny Marie 1833-1860, arch. George Grognet de Vosse Pozn.: Městečko na Maltě. Kostel má údajně třetí nejvyšší kupoli po chrámu sv. Petra ve Vatikáně a katedrále sv. Pavla v Londýně. 9168146-st-mary-church-mosta-dome-at-mosta-third-dome-of-europe-by-size-malta DSC_0170u DSC_0180u Kostely evropských klasicistních metropolí Kodaň, Vor Frue Kirke (katedrála) 1811-1829, arch. Carl Friedrich Hansen Vor frue 37 Vor frue 38 Vor frue 39 Kodaň, Vor Frue Kirke (katedrála) sochy Bertela Thorvaldsena Vor frue 15809617 Thorvaldsen_Christus Mnichov, Ludwigstrasse Mnichov, bazilika St. Bonifazius 1835-1850, arch. Georg Friedrich Ziebland Mnichov Ludwigskirche 1829-1840, arch. Friedrich von Gärtner na závěrové stěně presbytáře freska Poslední soud, 1836-1840, Peter von Cornelius Berlín, Friedrichswerdersche Kirche 1824-1830, arch. Karl Friedrich Schinkel FW SAE 1858,080 FW Berlin_-_Friedrichswerdersche_Kirche,_2006_1 FW Berlin_church_of_Friedrichswerder_vault_ Počátky romantického historismu na Moravě kaple_sv_huberta DSC_0046 1317163617-fotobanka Kaple sv. Huberta v Bořím lese u Valtic, 1847-1855, arch. Georg Wingel-müller a Johann M. Heinrich Lednice, zámecký kostel sv. Jakuba, 1845-1858, arch. G. Wingelmüller