1 ALGEBRAICKÉ VÝRAZY ALGEBRAICKÉALGEBRAICKÉ VÝRAZYVÝRAZY Mgr. Irena Budínová,Mgr. Irena Budínová, PhPh.D..D. Algebra ve školské matematice • Problém pro žáky - odpoutat se od konkrétních čísel k číslům vyjádřeným proměnnou • Při zavádění nových pojmů je vhodné využívat žákovských prekonceptů • Budování nových poznatků začínáme neformálně, po jejich osvojení a pochopení přistupujeme k formálnímu zavedení 2 • V úvodu učiva je pro žáky snazší řešit stejný příklad zadaný příběhem než algebraicky (Kalchman, Koedinger, 2005): • a) Úloha zadaná příběhem Když se Tod vrátil ze svého zaměstnání číšníka, vynásobil si svoji hodinovou mzdu počtem 6 hodin, které ten den odpracoval. Když k tomu přidal 66 dolarů, které si vydělal na zpropitném, zjistil, že celkem to dělá 81,90 dolarů. Kolik Tod dostává za hodinu? • b) Slovně zadaná úloha (matematický model situace) Myslím si číslo. Když ho vynásobím 6 a pak přičtu 66, dostanu 81,9. Jaké číslo jsem si myslel? • c) Rovnice Najdi x, jestliže x.6+66=81,90. 3 • Který přístup je nejjednodušší pro nás? • Z výzkumu vyplynulo, že žáci jsou nejúspěšnější při úloze zadané příběhem • Žáci k řešení slovních úloh nevyužívali rovnic, ale zcela jiných strategií - pokusu a omylu, strategií řešení „od konce“ (začali konečnou hodnotou 81,9, odečetli 66 a výsledek vydělili 6) apod. V průměru žáci dosáhli 66 % v úloze zadané příběhem, 62 % ve slovně zadané úloze a pouhých 43 % u rovnice. Proč potřebujeme pracovat s obecným vyjádřením a kde se s ním setkáme? • Ve školské matematice • Technická praxe • Ostatní vědní disciplíny (biologie, fyzika, chemie) • Běžný život 4 Historická poznámka • Počátky prvních náznaků algebry spadají do doby kolem roku 2 000 před naším letopočtem • Verbalistické období • 500 př. n. l. – období geometrické algebry Řeků • 250 př. n. l. – Diofantos z Alexandrie začíná používat symboly, období synkopické • Synkopické období trvalo až do konce 15. století. Jeho nejvýznamnějším představitelem byl tádžický matematik Al Chovarizmi (9. st.) • Zdokonalování symboliky – Francois Viéte (16. st.), René Descartes (17. st.) • Od 15. st. dodnes – období symbolické 5 Vývoj používání písmen: • Dnešní zápis rovnice 2x3 + 5x = 7 měl následující vývoj: • Ve druhé polovině 15. století: 2 cubus et 5 rebus aequales 7 • V první polovině 16. století: 2 cubus p 5 rebus aequautur 7 • Ve druhé polovině 16. Století: 2 C + 5 N aeru 7. Používání písmen ve významu čísla: • Význam proměnnné – např. v rovnici y = kx + q jsou proměnnými x, y. • Význam konstanty – v rovnici y = kx + q jsou konstantami k, q. • Jediné, jednou pro vždy dané číslo, např. π, e, i. • Označení neznámé v rovnici, proměnné v nerovnici. • Nemusí mít žádný význam (nesmyslná rovnice) 6 • Pro žáky základní školy je pochopení významu písmene v algebře velmi náročným procesem • Obtížnost spočívá v nárocích na abstraktní myšlení • Mnoho problémů je způsobeno formálním způsobem výuky • Zvládnutí této látky předpokládá znalost témat dříve probíraných: • operace s čísly přirozenými, celými, zlomky, • respektování priorit při provádění operací, • používání závorek, • základní věty z dělitelnosti, • pravidla o počítání s mocninami aj. 7 • Dále je třeba zvládnout: – Zápis slovního vyjádření pomocí symbolického jazyka – Úlohy vedoucí k postupnému zobecňování – Doplňování tabulek – dosazování do výrazu za proměnnou – Geometrická interpretace algebraických výrazů Tři stupně práce s algebraickými výrazy: • modelování – jde o pochopení smyslu a významu symbolických zápisů • standardní manipulace se symboly – jde o úpravy algebraických výrazů podle známých vztahů, automatizace • strategická manipulace se symboly – k práci s algebraickými výrazy je nutná určitá strategie, myšlenka, nestačí rutinní úpravy 8 Standardní manipulace se symboly: a) Doplňte výrazy tak, aby vyjadřovaly druhou mocninu dvojčlenu: i. (a+b)2, (m+n)2 ii. (3a+4b)2, (0,4a+0,2x)2 iii. (a3+b)2, (xm+z2)2 iv. (6a3+3b4)2, (-⅜ax+0,4b)2 b) Z daných algebraických výrazů vyberte ty, které vyjadřují druhou mocninu součtu nebo rozdílu dvou čísel: • (a+b)2, a+b2, (a-2b)2, (a+2b)2.2, (a2-2ab+b2) c) Úlohy s nabízenou odpovědí: • 23.22x a) 26x, b) 23x.2x, c) 46x, d) 23+2x d) Doplňování: • x2+2xy+__=( )2 • 9r2-__+25=( )2 • 9r2-__ ? __=( )2 • __ ? 0,4x ? __=(0,2x-__ )2 • 9x2-16y2=________ 9 Strategická manipulace se symboly: a) Důkazové úlohy: 1. Dokažte, že aritmetický průměr je vždy větší nebo roven geometrickému průměru 2. Dokažte: (a2+1) (b2+1) (c2+1) ≥ 8abc 3. Dokažte, že platí (ab+cd)2+ (ac-bd)2=(a2+ d2)(b2+c2) b) Úpravy algebraických výrazů, které vyžadují vtip Zajímavé příklady: • Kde se stala chyba ve výpočtu? a = 3/2 b 4a = 6b 14a-10a = 21b-15b 15b-10a = 21b-14a 5(3b-2a) = 7(3b-2a) 5 = 7 10 Pro nadané či hravé a trpělivé žáky: • Vyřešte algebrogram: MNOHO J Í DE L MNOHO N EMOC Í Předpokládané chyby • Chyby numerické • Chyby podstatné • Chyby způsobené zápisem • Chyby způsobené psychikou žáka 11 Literatura: • KALCHMAN, M., KOEDINGER, K. R.: Teaching and Learning Functions. In: How Students Learn: Mathematics in the Classroom. Editors: Donovan, M. S., Bransford, J. D. Washington, DC, USA: National Academic Press, 2005. • BLAŽKOVÁ, R.: Symbolika a terminologie v aritmetice a algebře. In: Sborník XV. International Colloquium on the Management of Educational Process. Vyškov: Vysoká vojenská škola pozemního vojska, 2002 • BLAŽKOVÁ, R.: Proč se učíme algebru? In: Novotná, J. (ed.) Sborník Moderní trendy ve výuce matematiky a fyziky. Brno: MU, 2002 • BALADA, F.: Z dějin elementární matematiky .Praha: SPN, 1959 • HEJNÝ, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990, ISBN: 80-08-01344-3. • ŠEDIVÝ, J. a kol.: Antologie matematických didaktických textů. Praha: SPN 1987. • ZNÁM, Š. a kol.: Pohľad do dejín matematiky. Praha: SNTL 1986.