Kombinatorika – možnosti využití v učivu matematiky na základní škole Růžena Blažková, Irena Budínová Kombinatorika je matematická disciplína, která se zabývá rozdělováním, uspořádáváním, výběrem prvků z nějaké množiny. První kombinatorické poznatky můžeme najít již v nejstarších dochovaných textech ze staré Číny a Indie. Skutečná kombinatorika vzniká v 16. – 17. století v souvislosti s určením pravděpodobnosti výhry hazardních her a je spojena se jmény např. N. Tartaglii, B. Pascala, P. Fermata. K dalšímu vývoji kombinatoriky v 18. století přispěli zejména J. Bernoulli, G. W. Leibniz, L. Euler. Klasická kombinatorika se zabývá otázkou výběru a rozmístění prvků do tzv. konfigurací daných prvků do skupin s určitými vlastnostmi. Nejjednodušší typy konfigurací mají své specifické názvy – variace, permutace, kombinace. V současné době se kombinatorika prudce rozvíjí, aplikace tzv. kombinatorické analýzy zahrnují, mimo jiné, ekonomické problémy. Výrazné je její využití v teorii pravděpodobnosti, statistice, teorii informací, lineárním programování apod. Kombinatorické metody hrají významnou roli v teoretické matematice, např. v teorii grup. Pro žáky základní školy je význam kombinatoriky jednak z hlediska výukového, jednak k rozvoji kombinačního myšlení. - Kombinatorika je nástrojem ke zvládnutí dalších témat školské matematiky, např. algebry, teorie čísel, pravděpodobnosti a statistiky, dále pak kódování, šifrování. - Výsledků kombinatoriky se využívá v dalších vědních oborech, jako jsou např. lingvistika, chemie, biologie, fyzika, spojová technika. - Zvládnutí základů kombinatoriky má význam pro život člověka obecně, neboť jej učí vybírat a posuzovat všechny možnosti, které v dané situaci mohou nastat a volit optimální řešení. Ze široké škály užití kombinatoriky lze uvést např. sestavování rozvrhu hodin ve škole, sestavování jízdních řádů, optimální rozdělování práce mezi stroje, volba kombinací plodin při osevu zemědělských kultur na pozemcích, spojení mezi molekulami či atomy, určení počtu čísel tažených v různých hrách, výběr prvků v různých hrách apod. Cíle v RVP Rozvíjení kombinatorického a logického myšlení: - ke kritickému usuzování a srozumitelné a věcné argumentaci - prostředek k řešení úloh Pod pojmem „ kombinační myšlení“ rozumíme: - schopnost uvědomovat si vztahy mezi zkoumanými objekty, - uvědomovat si, zda v daném souboru mohou existovat skupiny požadovaných vlastností, - umět provádět výběr prvků z určité skupiny podle nějakého pravidla nebo podle daných vlastností, - umět provádět rozdělování, uspořádání prvků dané skupiny, - umět najít metodu vyhledávání všech skupin požadovaných vlastností (např. výčtem všech jejích prvků, graficky, použitím vzorců), - posoudit, zda vybrané skupiny jsou uspořádané či neuspořádané, - umět rozlišit, zda se ve skupinách prvky mohou nebo nemohou opakovat, - umět zobecňovat a najít pravidlo pro určení počtu skupin dané úlohy. Metodami práce na základní škole jsou především experiment, užití grafického znázornění, didaktická hra, sledování zákonitostí, posupné pronikání do vztahů a vzorců. Kombinatorická pravidla Na úvod připomeňme dvě důležitá kombinatorická pravidla – pravidlo součtu a součinu. Pravidlo součtu: Jestliže A[1], A[2], ..., A[n] jsou konečné množiny, které mají po řadě p[1], p[2], ... p[n] prvků a jsou-li každé dvě disjunktní, pak počet prvků sjednocení těchto množin A[1]ÈA[2]È...ÈA[n] je roven p[1]+p[2]+... +p[n]. Př. 1: Určete počet všech dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou. Př. 2: Čtverec o straně 4 jednotky je rozdělen rovnoběžkami se stranami na 16 jednotkových čtverců. Určete, kolik je v daném obrazci čtverců. Pravidlo součinu: Jestliže vybíráme uspořádané k-tice čísel, přičemž první člen můžeme vybrat n[1] způsoby, druhý n[2] způsoby, ... k-tý člen n[k] způsoby, pak počet všech uspořádaných k-tic je roven n[1].n[2]...n[k]. Př. 1: Určete počet všech dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou. Př. 2: V košíku leží 12 jablek a 10 hrušek. Jirka si z něho bere jablko nebo hrušku, potom si Jana vybírá 1 jablko a 1 hrušku. Kdy má Jana větší možnost výběru? Kombinace bez opakování Motivační příklady, řešení experimentem a graficky 1. Kamarádi hrají tenis systémem každý s každým. Zvolte si postupně počet hráčů a sledujte, jak se mění počet zápasů v závislosti na počtu hráčů. 2. Kolik různých zápasů sehraje 5 hráčů tenisu, jestliže hraje každý s každým? 3. V rovině je dáno 5 různých bodů, které leží na jedné přímce. Kolik různých úseček je těmito body určeno? 4. V rovině je dáno 5 různých bodů, žádné tři z nich neleží na jedné přímce. Kolik různých přímek a kolik různých úseček je těmito body určeno? 5. Kolik stran a úhlopříček má konvexní pětiúhelník? 6. Ve společnosti je 12 osob. Podají si ruce každý každému. Kolik podání ruky to bude? 7. Kolik úhlopříček má pravidelný šestiúhelník (n- úhelník)? 8. Kolik způsoby si můžete vybrat z osmi různých zákusků dva zákusky? 9. Jsou dány úsečky a = 6,4 cm, b = 4,7 cm, c = 50 mm, d = 32 mm. Vypočítejte obvody a obsahy všech obdélníků, jejich stranami mohou být úsečky a, b, c, d. 10. Zahradník vypěstoval 8 druhů růží. Kolik má možností výběru kytice ze tří druhů růží? 11. V turnaji bylo sehráno 28 zápasů. Kolik družstev se turnaje zúčastnilo, jestliže hrál každý s každým právě jednou? 12. Pět kamarádů A, B, C, D, E jelo stanovat. Měli jeden stan pro dvě osoby a jeden stan pro tři osoby. Kolika způsoby se mohli rozdělit? 13. Kuželky jsou sestaveny do čtverce tak, že v každé řadě jsou tři kuželky. Při házení koulí můžeme shodit 0 až 9 kuželek. Kolik je všech možností shození kuželek? 14. Šest kamarádek A, B, C, D, E, F se rozhodlo, že budou vytvářet všechny možné skupiny po jedné, po dvou, po třech, po čtyřech, po pěti. Jak se mohly rozdělit? Kolik různých skupin vždy mohly vytvořit? 15. V rovině je dáno 7 různých bodů, z nichž žádné tři neleží v téže přímce. Kolik různých trojúhelníků je těmito body určeno? 16. V rovině je dáno 9 různých bodů, z nichž žádnými třemi neprochází přímka a žádnými čtyřmi neprochází kružnice. Kolik různých kružnic je těmito body určeno? 17. Jsou dány úsečky délek 6 cm, 4 cm, 3 cm, 8 cm, 2 cm, 5 cm. Kolik různých trojúhelníků můžeme pomocí těchto úseček sestrojit? K-členná kombinace z n prvků je neuspořádaná k-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje nejvýše jednou. K-členná kombinace z n prvků je k-prvková podmnožina n-prvkové množiny. Symbol se nazývá kombinační číslo. Pro všechna celá nezáporná čísla n,k, n