Experimenty pro MŠ (14. 3. 2012) Mgr. Ladislav Dvořák Obsah 1 Vlastnosti látek....................................................................................................................................................2 1.1 Částicové vlastnosti.....................................................................................................................................2 1.1.1 „Co je voda?“.......................................................................................................................................2 1.1.2 „Kde se rozpustí cukr dříve“................................................................................................................2 1.1.3 „Rychlý čaj“.........................................................................................................................................2 1.1.4 „Běhání po vodě“.................................................................................................................................2 1.1.5 „Plná neplná“.......................................................................................................................................2 1.1.6 „Voda teče vzhůru“..............................................................................................................................3 1.1.7 „Kdo to byl?“.......................................................................................................................................3 1.1.8 „Slané drahokamy“..............................................................................................................................3 1.2 Magnetické vlastnosti látek.........................................................................................................................3 1.2.1 „Závody autíček“.................................................................................................................................3 1.2.2 „Závody autíček 2“..............................................................................................................................3 1.2.3 „K sobě, od sebe nebo …?“.................................................................................................................3 1.2.4 „Kouzelná krabička“............................................................................................................................4 1.2.5 „Magnetický řetěz“..............................................................................................................................4 1.2.6 „Magnetické divadlo“..........................................................................................................................4 1.3 Elektrostatické vlastnosti látek....................................................................................................................4 1.3.1 „Poručíme vodě“..................................................................................................................................4 1.3.2 „Jiskřící svetr“......................................................................................................................................4 1.3.3 „Tančící papírky“.................................................................................................................................4 2 Mechanika...........................................................................................................................................................5 2.1 Mechanika pevných těles.............................................................................................................................5 2.1.1 „Padák“................................................................................................................................................5 2.1.2 „Létající motýlci“.................................................................................................................................5 2.1.3 „Nature mobile“...................................................................................................................................5 2.1.4 „Kulaté nebo hranaté“..........................................................................................................................5 2.1.5 „Kolotoč“.............................................................................................................................................5 2.1.6 „Tancující ptáček“................................................................................................................................5 2.2 Mechanika kapalin.......................................................................................................................................6 2.2.1 „Síla vůle“............................................................................................................................................6 2.2.2 „Horkovzdušný balón“.........................................................................................................................6 2.3 Mechanika kapalin.......................................................................................................................................6 2.3.1 „Větrník“..............................................................................................................................................6 3 Termika...............................................................................................................................................................6 3.1 Vedení tepla.................................................................................................................................................6 3.1.1 „Horký čaj“..........................................................................................................................................6 3.1.2 „Uchování zmrzliny“...........................................................................................................................6 3.1.3 „Jak míchat horký čaj a nespálit se?“...................................................................................................7 3.1.4 „Umělý led“.........................................................................................................................................7 3.2 Šíření tepla...................................................................................................................................................7 3.2.1 „Spirála“...............................................................................................................................................7 4 Elektrické vlastnosti............................................................................................................................................7 4.1.1 „Budiž světlo“......................................................................................................................................7 4.1.2 „Lampión“............................................................................................................................................7 4.1.3 „Vede nebo nevede?“...........................................................................................................................8 4.1.4 „Elektrický řetěz“.................................................................................................................................8 4.1.5 „Elektrický zkrat“.................................................................................................................................8 4.1.6 „Elektromotor“.....................................................................................................................................8 Náměty na experimenty: 1 Vlastnosti látek 1.1 Částicové vlastnosti 1.1.1 „Co je voda?“ Pomůcky: kostky ledu, nádobka (misky od Kostíků) Postup: do nádobky vložíme několik kostek ledu a necháme ji v místnosti; budeme sledovat co se s kostkami děje Závěr: látky se mohou vyskytovat v různé skupenství - pevné, kapalné a plynné (kostky ledu se změní ve vodu, která se následně vypaří) Využití: změny skupenství v přírodě; sušení prádla aj. 1.1.2 „Kde se rozpustí cukr dříve“ Pomůcky: dvě kostky cukru, dvě skleničky, studený a horký čaj Postup: do skleniček nalijeme čaj o různých teplotách a následně se do nich vloží kostka cukru a pozoruje se vliv studeného a horkého čaje na kostku cukru. Závěr: v teplejších kapalinách se cukru rychleji rozpadl. Využití: Slazení horkého čaje, solení horké polévky apod. 1.1.3 „Rychlý čaj“ Pomůcky: dvě skleničky, dva sáčky s čajem, horká a studená voda Postup: do jedné ze skleniček nalijeme horkou vodu, do druhé vodu studenou; do obou skleniček vložíme současně sáček s čajem a pozorujeme rychlost obarvení Závěr: teplejší voda se obarvila (ochutila) dříve. Využití: příprava čaje, kvasnice v mléce, apod. 1.1.4 „Běhání po vodě“ Pomůcky: drátěná vodoměrka, tuk, jar, nádoba s vodou, kancelářská svorka, padesátník Postup: na hladinu vody postupně položíme drátěnou vodoměrku a padesátník, tak, aby se nepotopily a pozorujeme je; po chvíli kápneme na hladinu kapku jaru a pozorujeme Závěr: částice vody vytvářejí na povrchu kapaliny tenkou blanku (povrchové napětí) Využití: diskuse o důsledcích znečištění vodních zdrojů saponáty 1.1.5 „Plná neplná“ Pomůcky: sklenička s vodou, mince nebo jiné drobné předměty (kancelářské sponky) Postup: do nádobky je potřeba nechat děti napustit co nejvíce vody a následně se do nádobky vkládají malé předměty dokud voda nepřeteče Závěr: částice vody vytvářejí na povrchu kapaliny tenkou blanku, která zabraňuje přetečení 1.1.6 „Voda teče vzhůru“ Pomůcky: dvě nádobky, lněný provázek (motouz), voda Postup: do jedné nádobky nalijeme vodu a umístíme ji ve spodní poloze, druhou nádobku umístíme do vyšší polohy a obě nádobky propojíme provázkem tak, aby spodní konec provázku byl ponořen ve vodě a druhý byl v horní nádobce a po určité době sledujeme co se bude dít Závěr: za určitých okolností ve velmi tenkých "trubičkách" může voda stoupat "vzlínat" vzhůru Využití: pohyb vody ve stromech a rostlinách, zalévání květin při dlouhodobé nepřítomnosti apod. 1.1.7 „Kdo to byl?“ Pomůcky: mouka, cukr, sůl, soda, voda, lžička, čajová svíčka Postup: trochu každé látky nasypat do vody a pozorovat (mouka nereaguje, soda šumí, cukr a sůl se rozpustí); roztoky zahřívat (sůl i cukr zkrystalizují); krystalky dále zahřívat (cukr vytvoří karamel) Závěr: podle vlastností látek lze látky rozeznávat 1.1.8 „Slané drahokamy“ Pomůcky: niť, miska, voda, sůl, tyčinka Postup: v misce se vytvoří nasycený slaný roztok, do kterého se s tyčinky spustí niť, na které se v průběhu několika dní vytvoří slané krystaly (jednodušší variantou by bylo nechat slaný roztok vyschnout) Závěr: sůl rozpuštěná ve vodě po vyschnutí roztoku vytvoří krystaly 1.2 Magnetické vlastnosti látek 1.2.1 „Závody autíček“ Pomůcky: papírové modely aut (Miniboxy – 1:100) s uvnitř vlepenými magnety na podvozku; hranaté magnety; deska stolu Postup: na stole se vyznačí dráha, autíčka se položí na desku stolu a volné magnety se přiloží zespodu desky; pohybováním magnetů pod stolem se autíčka uvedou do pohybu Závěr: mezi magnety došlo k přitažlivému silovému působení 1.2.2 „Závody autíček 2“ Pomůcky: autíčka s magnety vlepenými na zadní části modelu, magnety, dráha Postup: k zadním částem autíček je potřeba se přiblížit tak, aby autíčka byly tlačeny vpřed Závěr: mezi magnety došlo k odpudivému silovému působení 1.2.3 „K sobě, od sebe nebo …?“ Které předměty lze přitáhnout magnetem nebo k nim magnet připevnit? Pomůcky: magnety, hračky a jiné předměty ve třídě Postup: děti si rozeberou magnety a pokusí se ve třídě najít dva předměty tak, aby na jednom místě magnet držel a na druhém nedržel Závěr: V přírodě existují látky, které se s magnety přitahují a látky, které se s magnety nepřitahují (magnety se mohou navzájem i odpuzovat) Využití: magnetické tabule, úchytky, systémy zavírání dveří, aj. 1.2.4 „Kouzelná krabička“ Pomůcky: papírová krabička, kancelářské svorky, magnety Postup: vytvořit krabičku dle obrázku, kde nad jednou ze sponek je přilepen magnet Závěr: magnetické pole působí i bez dotyku 1.2.5 „Magnetický řetěz“ Pomůcky: magnet, drobné feromagnetické předměty (sponky, spínací špendlíky, příbory, …) Postup: k magnetu si přikládají předměty a je snaha o vytvoření co nejdelšího souvislého řetězu Závěr: 1.2.6 „Magnetické divadlo“ Pomůcky: magnety opatřené papírovými figurkami, magnety, podložka, kulisy, divadlo Postup: Děti si nakreslí oboustranné figurky, kde mezi strany se vlepí magnet. Následně je možné druhým magnetem je ovládat. Závěr: Magnety lze využít při rozličných činnostech. 1.3 Elektrostatické vlastnosti látek 1.3.1 „Poručíme vodě“ Pomůcky: novodurová trubka (igelitový sáček), kousek textilu z umělých vláken, tenký proud vody Postup: pomocí tření tyče o textil dojde k zelektrování a po přiblížení k tenkému proudu vody dojde k vzájemnému silovém působní Závěr: zelektrovaná tyč a voda se navzájem přitahují 1.3.2 „Jiskřící svetr“ Pomůcky: vhodné oblečení (umělá vlákna, polypropylen - Klimatex, aj.) Postup: s v oblečení se několikrát "zavrtíme" a přetřeme se a v tmavé místnosti si jej začneme svlékat Závěr: při svlékání svetru z umělých vláken může dojít ke vzájemnému zelektrování oblečení natolik, že dojde k jiskření Využití: blesk v přírodě, antistatické povrchy, aj. 1.3.3 „Tančící papírky“ Pomůcky: plastová nádobka, vhodný kousek textilu, malé kousky papírků Postup: uzavřenou nádobku, ve které jsou malé kousky papírků, je potřeba třít kouskem textilu z umělých vláken a pozorujeme papírky Závěr: při zelektrování nádobky dochází k silovému působení mezi nádobkou a papírky 2 Mechanika 2.1 Mechanika pevných těles 2.1.1 „Padák“ Pomůcky: plyšové zvířátko (panenka), kapesník, nitě, nůžky Postup: vytvořit pro zvířátko padák tak, aby z určité výšky padalo co nejpomaleji Závěr: padák slouží ke zvětšení odporové síly vzduchu při pohybu tělesa 2.1.2 „Létající motýlci“ Pomůcky: špejle, niť, lepidlo a motýlci (rybičky, hvězdičky, andílci…) Postup: vytvořit závěs (mobil) a diskutovat podmínky rovnováhy Závěr: momenty sil musí být v rovnováze 2.1.3 „Nature mobile“ Pomůcky: konopná niť (nebo jiná přírodní niť), přírodniny (větve, aj.) Postup: vytvořit mobil přímo v přírodě na nějakém stromě pomocí konopné nitě a např. suchých větví Závěr: momenty sil musí být v rovnováze 2.1.4 „Kulaté nebo hranaté“ Pomůcky: kulatiny, hranoly, přiměřeně těžká krabice (komoda, aj.) Postup: pokusit se pomocí podkládání válcových klád a hranolů přesunout krabici Závěr: valivá třecí síla je menší než smyková třecí síla 2.1.5 „Kolotoč“ Pomůcky: bifilárně zavěšená nádobka, voda Postup: nádobku naplnit vodou a roztočit ji Závěr: odstředivá síla působící na kapalinu je větší než tíhová, takže kapalina nevyteče 2.1.6 „Tancující ptáček“ Pomůcky: tancující ptáček (příp. alternativní pomůcka) Postup: diskutovat důvody, proč ptáček nespadne Závěr: těžiště tělesa je soustředěno v zobáčku ptáčka (největší část hmotnosti je soustředěna v zobáčku, kde je tedy těžiště těles http://www.solomax.com/images/apr.16.3-44.jpg 2.2 Mechanika kapalin 2.2.1 „Síla vůle“ Pomůcky: zkumavka, děravý špunt, voda, PET láhev Postup: po vytvoření karteziánka, lze karteziánka ovládat zmáčknutím Závěr: zvětšením tlaku v kapalině v uzavřené nádobě se zvětší množství kapaliny v karteziánku, zvýší se tíhová síla a karteziánek klesá 2.2.2 „Horkovzdušný balón“ Pomůcky: mikrotenový sáček, fén Postup: po ohřátí vzduchu v sáčku, začne sáček stoupat vzhůru Závěr: ohřátý vzduch má menší hustotu než studený vzduch a tedy stoupá vzhůru 2.3 Mechanika plynů 2.3.1 „Větrník“ Pomůcky: papírový větrník Postup: vytvořit papírový větrník, upevnit na tyčku a pozorovat jeho chování Závěr: proudění vzduchu rozpohybuje větrník Využití: větrné elektrárny 3 Termika 3.1 Vedení tepla 3.1.1 „Horký čaj“ Pomůcky: termoska 0,5 l, nádoba nebo hrnek, teplý čaj, hodiny nebo minutka Postup: stejné množství teplého čaje nalijeme do termosky i do hrnku a necháme je stát stejnou dobu; po uplynutí zvoleného času porovnáme teploty čaje z termosky a z hrníčku Závěr: termoska dobře izoluje a nedovolí teplu odejít z teplého čaje Využití: tepelné vrstvy oblečení, izolace domů 3.1.2 „Uchování zmrzliny“ Pomůcky: 2× polárkový dort (bude snězen), 2× PE sáček, svetr (deka, peřina, kožíšek, zimní bunda) Postup: oba polárkové dorty vložíme každý do svého sáčku a jeden necháme ležet jen tak na stole a jeden zabalíme do svetru; po určité době rozděláme oba polárkové dorty a porovnáme jejich teplotu či konzistenci; oba dorty zkonzumujeme (jeden pomalu sníme, druhý spíše vypijeme). http://www.kmd-trinec.cz/clanky/pokusy/05_0123_kartez/kartez.jpg http://www.fyzikahrou.cz/images/fyzika/jednoduche-pokusy/co-umi-voda-a-vzduch/image012.jpg     Závěr: svetr dobře izoluje a nedovolí teplu ohřát a roztát zabalení polárkový dort. Využití: izolace chladíren, izolace chlazených nápojů a jídla v teplém počasí 3.1.3 „Jak míchat horký čaj a nespálit se?“ Pomůcky: hrnek, dvě lžičky z různých materiálů (kov, plast, dřevo?), horký(!) čaj Postup: do hrnku nalijeme horký(!) čaj a vložíme do něj lžičky z různých materiálů; po určité době porovnáme dotykem teplotu obou lžiček Závěr: různé látky vedou teplo různě dobře (tep. vodiče a izolanty Využití: kuchyňské náčiní, rukojeti náčiní na opékání či grilování, aj. 3.1.4 „Umělý led“ Pomůcky: miska, voda, plyn do zapalovačů Postup: do misky nalijeme trochu vody; plyn do zapalovačů otočíme dnem vzhůru a začneme plyn vypouštět bubláním skrz vodu Závěr: při změně skupenství kapalného na plynné dochází odebírání tepla z okolí, které se ochlazuje Využití: nádoba na sifon, plynové bombičky, zapalovače 3.2 Šíření tepla 3.2.1 „Spirála“ Pomůcky: papírová spirála, drát, zdroj tepla Postup: po vystřižení a připevnění se pod spirálu položí zdroj tepla a pozoruje se její chování Závěr: proudění vzduchu roztočí spirálu Využití: solární elektrárny, komíny, aj. 4 Elektrické vlastnosti 4.1.1 „Budiž světlo“ Pomůcky: 4,5 V baterie, žárovka (4,5 V) Postup: přiložíme žárovičku k baterii tak, aby se rozsvítila Závěr: el. proud může procházet jen uzavřeným el. obvodem, ve kterém je zapojen zdroj el. napětí Využití: spínače, ... 4.1.2 „Lampión“ Pomůcky: 4,5 V baterie, žárovka (4,5 V), vodič, lepicí páska Postup: žárovku připojíme k baterii pomocí vodičů Závěr: el. proud může procházet jen uzavřeným el. obvodem, ve kterém je zapojen zdroj el. napětí a vše je propojeno pomocí vodičů http://www.fyzikahrou.cz/images/fyzika/jednoduche -pokusy/co-umi-voda-a-vzduch/image011.jpg Využití: výroba lampiónu se žárovičkou, funkce el. přístrojů 4.1.3 „Vede nebo nevede?“ Pomůcky: 4,5 V baterie, žárovka (4,5 V), různé předměty Postup: žárovku připojujeme k baterii přes různé předměty Závěr: různé materiály vedou různě dobře el. proud (vodiče a nevodiče) 4.1.4 „Elektrický řetěz“ Pomůcky: 4,5 V baterie, žárovka (4,5 V), různé předměty Postup: el. obvod vytvoříme pomocí baterie, žárovky a co největšího počtu různých předmětů z okolí Závěr: el. proud může procházet jen uzavřeným el. obvodem, ve kterém je zapojen zdroj el. napětí a vše je propojeno pomocí vodičů 4.1.5 „Elektrický zkrat“ Pomůcky: žárovka, tenký drátek Postup: k baterii připojíme krátký drátek a sledujeme změny drátku Závěr: el. proud v obvodu s velmi malým el. odporem (bez spotřebiče) je natolik velký, že se může zvýšit teplota vodičů na teplotu tání a mohou se roztavit "shořet". Využití: jističe a pojistky v domácnosti 4.1.6 „Elektromotor“ Pomůcky: 4,5 V baterie, drátek stočený do cívky, magnet Postup: ke kontaktům baterie je potřeba připevnit cívku, pod ni položit magnet a sledovat pohyb cívky Závěr: el. proud a mag. pole mohou mít otáčivé účinky Využití: ventilátor, mixér, sekačka, elektromobil ...