Pedagogická psychologie OP3BK_PSPP Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. Termíny přednášek • Pá 2. 3. 8:00-10:00 - prof. Kohoutek • Pá 23. 3. 9:30-10:50 • Pá 30. 3. 14:30-15:50 • Pá 18. 5. 8:00-10:00 • • posluchárna 20 • Pro zvládnutí předmětu "pedagogická psychologie" se předpokládají základní znalosti z obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie. Cíle předmětu • Pedagogická psychologie navazuje na bakalářský kurz základních psychologických znalostí. Hlavní cíle kurzu: na nové vyšší a obecnější rovině rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe; porozumět základním poznatkům a termínům pedagogické psychologie; používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie; poznávat učební styly i strategie žáků; poznávat a ovlivňovat příčiny školní neúpěšnosti žáků. Témata • 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. K • 2. Metodologie a metody pedagogické psychologie. (str. 111 – 177) • 3. Psychologie učení.Vztah učení, vývoje a výchovy. K • 4. Osobnost současného žáka.K • 5. Problémový žák.Patopsychologie edukace.K • 6. Školní úspěch a neúspěch.Psychologie kreativity. K • 7. Psychologie vyučování. Edukostrategie.K • 8. Kognitivní a učební styly a strategie. • 9. Psychologie osobnosti učitele.K • 10. Psychologie výchovy v rodině a ve škole. • Psychosociální klima a atmosféra školy a rodiny. • 11. Perspektivy pedagogické psychologie. • Literatura •Kohoutek Rudolf . Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. P1320200 Další literatura •Kohoutek, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 2002. 544 s. (str. 111 – 177, 251 – 323) ISBN 80-214-2203-3. •Psychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273. •Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3. info •KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006. 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. •ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997. 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. •Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele [Fontana, 2003]. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626. • Zkouška: – písemný test - 70% úspěšnost – •1. Kohoutek, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. •3. + přednášky ve studijních materiálech – •Předtermín: Pá 18. 5. v 8:00 - posluch. 20