Mgr. Zuzana Kročáková podmínky pro získání zápočtu ž1. DOCHÁZKA žtoleruji jednu absenci z libovolných důvodů, jakákoli další absence musí být nahrazena žzadání náhrady si vyžádáte e-mailem nejpozději do 1 týdne od nahrazované absence; náhradní práce bude tematicky i časově adekvátní rozsahu nahrazované hodiny. ž podmínky pro získání zápočtu ž2. aktivní práce v semináři – vstupy do diskuse, otázky, prezentace názorů a zkušeností… ž3. plnění a odevzdávání či prezentace domácích úkolů ž4. napsání zápočtového testu ž(5 otevřených otázek) ž cíl předmětu žNa konci kurzu bude student schopen: žporozumět a vysvětlit základní principy a zdroje problémů v mezilidské komunikaci, komunikaci ovlivněné stresem a předsudky, komunikačními šumy atp. žpoužít teoretické poznatky při chápání, interpretaci a řešení vlastních osobních i pracovních i konfliktů ve svém okolí žpoužít své znalosti při prevenci patologických komunikačních taktik (manipulace, komunikační fauly atp.) vedoucích ke vzniku konfliktních situací cíl předmětu žNaučit se přemýšlet o konfliktu jako o situaci, která má své příčiny, průběh a následky, a všechny tyto složky můžeme jako účastník konfliktu ovlivnit. základní témata žKomunikace, teorie komunikace žZdravá komunikace, patická komunikace, komunikace pod vlivem stresu žKonflikt, typy konfliktu, cyklus konfliktu, strategie práce s konfliktem. žŘešení konfliktu, prevence konfliktu. ž 1. domácí úkol žNa základě své praxe a zkušeností (žákovských i učitelských) a inspirováni „základními tématy“, formulujte 4 otázky/témata, kterými byste se chtěli na semináři zabývat. žUvítám, budou-li formulace otázek co nejkonkrétnější a postavené na nějaké situaci a zkušenosti. ž Co je konflikt? žRozpor dvou či více názorů na danou situaci, problematiku žKdyž se dva hádají žStřet zájmů žProblematická situace vzniklá mezi dvěma a víc osobami, která může mít různá řešení. žStřet dvou protichůdných tendencí (psy) Co provází konflikt? žEmoce žKomunikace žJednání, chování žProhra, vítězství? žStrategie řešení žRedefinice vztahu žVěcná složka! Nemusí být zřejmá žUklidnění, ústup, vystřízlivění Příčiny konfliktů žZjevné – záminka žSkryté – důvody: proč? Proč? Proč? žNedodržení pravidel žOčekávání – nenaplnění, neporozumění žJednání v dobré víře – nepochopené či nepřijaté žNedorozumění, neporozumění žNepřiznání chyby žHájení si pozice, teritoria žatd…. ž ž 1. domácí úkol žCo nejpodrobněji popište nějaký konflikt ze školního prostředí. 1.příčina – zjevná x skrytá 2.postoje zúčastněných 3.průběh – komunikace, emoce 4.zakončení - řešení ž KONFLIKTY LZE ŘEŠIT: žnásilím – verbálním či fyzickým či psychickým – výsledek i proces závisí na moci – vždy poškozuje vztahy – tlak vyvolává protitlak (destruktivní) – často je vybojována jen „pozice“, problém není vyřešen žpasivitou – vyčkávání či záměrné nicnedělání, aby „se“ to vyřešilo žnáhodnou volbou – účastníci kontrolují proces, ale nemají vliv na výsledek ž KONFLIKTY LZE ŘEŠIT: ždelegováním – konflikt řeší „zástupce/i“ (autorita, kompetentní, emočně nezúčastněný), omezen vliv na výsledek žjednání s facilitací, mediací – vyjednávání za pomoci třetí osoby, jejímž úkolem je usnadnit dosažení řešení, dohody žpřímým jednáním – řešení problému diskusí, obě strany mají kontrolu nad procesem i výsledkem ž SPOR X PROBLÉM 1.PROBLÉM - čistě věcně vedený konflikt zájmů. Společná práce na nejlepším řešení. (Prodávající chce vydělat a kupující ušetřit.) ž 1.SPOR - konflikt zájmů komplikovaný emocemi. Minimálně jedna strana nechce slyšet o nejlepším řešení, ale bez ustání protlačuje řešení své (kde není vůle, není ani cesty). 2. 2.ČISTÝ SPOR – bez věcného jádra, hádky pro hádky. Příčina leží čistě ve vztazích nebo v neschopnosti domluvy. Tahanice o konkrétní věc jsou jen zástupné a umožňují střetávání, o které tady jde především. („italské manželství“) 3. SPOR + PROBLÉM ŘEŠENÍ SPORŮ žU sporů je nejprve nutné oddělit lidi a věc (depersonifikovat jej), převést spor na problém. Podstata depersonifikace není v potlačení nahromaděných vášní, ale v přiznání jejich existence a uznání jejich legitimity („Chápu, že se teď můžete cítit rozhořčen.“). Souvisí s poznáváním vidění protistrany (za pomoci empatie a aktivního naslouchání). ž POSTUP ŘEŠENÍ žRozdělení podle toho, co vyjednávající považuje za kritérium úspěchu. KOMPETITIVNÍ VYJEDNÁVÁNÍ žvýhra, vlastní vítězství ð žsoupeření formou diskuse; strany taktizují, aby byl výsledný kompromis co nejblíže jejich vlastním zájmům; kompetitivní vyjednávání staví účastníky proti sobě – čím víc jeden získá, tím víc druhý ztratí KOOPERATIVNÍ VYJEDNÁVÁNÍ žvztahy, oboustranná spokojenost ð žpochopení, že zisku se dá dosáhnout nejen na úkor druhé strany, snaha o uspokojení zájmů obou stran; závisí na invenci a dobré vůli jednajících, je potřeba odkrýt zájmy; dohoda bývá velmi stabilní, obě strany cítí spoluzodpovědnost za její uskutečnění PRINCIPIÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ žpravda, objektivní spravedlnost ð žzaměření se na věcnou podstatu problému, koncentrace na vyřešení čistého problému bez taktizování, emoční zátěže, ulpívání na detailech; vyjednávání vedené argumenty a stále se vracející k věci (Co to konkrétně znamená? Jak jsi k tomu došel? Jsou nějaké jiné možnosti?) NESTABILNÍ STYLY žVIRTUÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ = „tanečky“, které nevedou k žádnému výsledku; neschopnost či záměr nepřivést spor ke konci; vypadá to, že se něco řeší, ale nedochází k posunu žDESTRUKTIVNÍ jednání = snaha o ztráty na obou stranách; často když jedna strana výrazně posílí žOBĚTAVÉ jednání = altruismus preferující zisk druhé strany; je potřeba rozpoznat, co za ním je ž domácí úkol na Velikonoce žNastudovat či oprášit EGO STAVY z transakční analýzy E. Berneho (rodič –dospělý – dítě) a dát je do souvislosti s konfliktní komunikací komunikační pozice (ego stavy) žRODIČ žDOSPĚLÝ žDÍTĚ ž žErich Berne – transakční analýza doplňková transakce žkřížová transakce OK stavy žJá jsem OK. Ty jsi OK. ž žJá jsem OK. Ty nejsi OK. ž žJá nejsem OK. Ty jsi OK. ž žJá nejsem OK. Ty nejsi OK. dú žNapište krátký dialog mezi učitelem a studentem, v němž učitel studentovi něco vytýká a jedná z pozice dospělý, student zareaguje z pozice dítěte, ale učitel se pokusí situaci vrátit do transakce dospělý – dospělý. žÚkol zpracujte tak, aby bylo možné ho odevzdat. ž Destruktivní přístupy v konfliktu žVracet se do minulosti, otvírat uzavřené žUpozorňování na nedostatky druhého nesouvisející s předmětem sporu žZesměšňování žVyhrožování něčím, co nemůžete, nechcete splnit žMlčení žVyhýbání se sporu, permanentní odsouvání Destruktivní přístupy v konfliktu žVerbální útoky žFyzické napadení žEgo stav rodič a dítě žManipulace žPřekrucování řečeného, demagogie žZveličování nepodstatného žVytrhávání z kontextu ž… ž Manipulace ž= Maniplativní sebeprosazení žJak působí? žČeho manipulátor využívá? Na čem je manipulace založena? žProč je dlouhodobě škodlivá? kontramanipulace žZamlžování, neurčité odpovědi žPotvrzení manipulátorova stanoviska jako něčeho, co vám nevadí žOtázky k věcné složce manipulátorových námitek – A co tím myslíš? Chceš mi říct, že…? Proč mi to říkáš? Co si z toho mám vzít? Co znamená, když říkáš…? Zpětná vazba žVizte hand-outy ve studijních materiálech