Národní a evropská identita v OV (vybrané teze) • Osobní identita – národní identita – evropská identita. • Národní identita – mnohovrstevnatý konstrukt: • obraz národa (jazyk, kultura, historie), • vazbu k území, • národní hrdost, láska k národu. • Složka VĚDOMOSTNÍ • AFEKTIVNÍ • Národ – etnický (jazyk, historie, tradice), • - vazba na občanskou společnost – identifikace s demokratickými principy – národ jako občanská společnost – národ politický • „Česká historie je prvním krokem k naší identitě“ Václav Havel Také myšlenky T. G. Masaryka („lásku nelze spojovat s nenávistí“). Zastoupení tematiky v osnovách VkO: t.o. Člověk ve společnosti (naše obec,naše vlast), úzká vazba na dějepis a zeměpis. • Metodické postupy: výukové metody vedoucí k rozvoji příslušných vědomostí (významné osobnosti, události, vlastenectví/nacionalismus)– vysvětlování, výukový rozhovor, práce s textem – metody kritického myšlení, pracovní listy, metody usilující o rozvoj žádoucích postojů k regionu, národu, vlasti (region – kraj – vlast) – „cit“ k regionu, kraji v němž žijí, • významné osobnosti regionu, českých dějin, státní svátky, dramatizace regionálních pověstí, národních pověstí • besedy s pamětníky • exkurzní vyučování (galerie, muzea, skanzeny), projektové vyučování Kromě získávání poznatků dochází k citovým prožitkům prostřednictvím aktivního zapojení, přímé účasti, které ovlivňují postoje a hodnotovou orientaci. • Evropská dimenze - koncept vztahující se k výchově k hodnotám, rozvoji evropské identity, uvědomování si přináležitosti k Evropě při současném respektování identity národní. Vymezení evropské dimenze - společné prvky: • antika, křesťanství, osvícenství (J. Patočka) • Evropa – zeměpisné, politické vymezení (Evropská unie) • Evropanství a evropská identita - přináležitosti k nadnárodnímu společenství, sdílení společných hodnot: • demokracie, lidská práva, • racionalita, exaktnost, humanita, svoboda. • Při učení o Evropě je nutné brát do úvahy její propojenost s okolním světem, širší globální souvislosti. • Zastoupení tematiky EU v osnovách VkO: • explicitně tematický okruh Mezinárodní vztahy a globální svět (evropská integrace), vazba na další okruhy Stát a právo, Člověk ve společnosti. • Kromě kognitivní dimenze (příslušné výukové metody) je nutné směřovat aktivity k rozvoji odpovídajících postojů – překonávání stereotypů a předsudků k lidem z odlišných etnik, • metodika (viz národní identita obohacená o evropskou dimenzi), obecná souvislost s výukovými metodami v rámci multikulturní výchovy (konkrétní aktivity viz literatura a zdroje). Další literatura a zdroje • BAUMGARTL, B. Menšiny, xenofobie a identity v Evropě. 2007. • HOLÝ, L. Malý český člověk a skvělý český národ: národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. • VLACHOVÁ, K.; ŘEHÁKOVÁ, B. Česká národní identita po zániku Československa a před vstupem do Evropské unie. Praha : Sociologický ústav Akademie věd Českérepubliky, 2004. • ČERNÝ,J., STEINER,M. Pověsti z Čech a Moravy I.-III. 1995. • JIRÁSKOVÁ, V. Učíme o nás a o Evropě. Praha : Sofi s, 1999. • MASARYK, T. G. Nová Evropa. Brno : Doplněk, 1994. • MEZIHORÁK, F. Galerie velkých Evropanů. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. • NÁDVORNÍK a kol. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Scio 2001. • PATOČKA, J. Česká vzdělanost v Evropě. Praha, 1939. • PLACHÝ a kol. Komiks o politice soudržnosti • SLEJŠKA, Z., SLEJŠKOVÁ. 12 aktivit o Evropě. Praha 2007. • STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc, 2007. • WALTEROVÁ, E. Evropská dimenze ve vzdělávání: východiska, trendy, perspektivy. In Evropská dimenze ve vzdělávání a v přípravě učitelů: sborník referátů a informací z interdisciplinárního kolokvia Praha. Praha : PdF UK, 1996. • http://www.dvorek.eu/