4. Podle významových souvislostí volně rozvádějte výrazy pod a, b, c do vět. a) riaMHTHHK, HacjiaameHHe, KpacoTa, Macrep, 3anpoc, nocrpoňKa, ra3eTa; b) H3BeCTHHH, MOHyMeHTaJlbHLIH, JTyXOBHblH, HenOBTOpHMblH, 3CTeTHHeCKHH, cbokhh; c) yaoBJíeTBopHTb hto, flocTaBHTb hto, coxpaHHTb HTo, co3flaTb hto, nopa-xaTb neM, noApaxaTb neviy. 5. Přeložte. A. 1. Obrazy Repina, Šiškina, Vasněcova a dalších ruských malířů patří k pokladům světových galerií. 2. Umělecká díla vytvořená v minulosti pomáhají pochopit současné umění. 3. V románských a gotických síních Královského paláce Pražského hradu se vystavují zajímavé a unikátní exponáty. 4. Při umělecko-estetické výchově je důležité vštěpovat dětem cit pro krásu, radost z vlastní tvůrčí práce. 5. Hodnota dobré knihy nespočívá pouze v informacích, které obsahuje, ale v tom, že nutí člověka přemýšlet. B. 1. Koupil jsem si zajímavou příručku z oboru dějin a teorie českého výtvarného umění. 2. Zajímám se o užité umění, protože pomáhá vytvářet estetické prostředí. 3. Ve večerních novinách čtu nejdříve kulturní a sportovní rubriku a pak čtu politický přehled. 4. V literárním časopise tisknou básně, povídky, romány, fejetony nebo kritické články jak známých spisovatelů, tak i začínajících autorů. 5. Existence elektronických nosičů informací nem hrozbou ani pro knihovny, ani pro knihu. Cnoea dnu cnpaem: aceMHyxHHa - perla, MyHHKHnajiHTCT - městská rada, opicep - arkýř, pocnHCb - nástěnná malba, KopoHaunoHHwe perajnnj - korunovační klenoty, kojiokoji -zvon, noTOJiciHMe cppecKH - stropní fresky, fuiaa6nme - hřbitov, ícpenocn, - pevnost, KOHHaa CTarys - jezdecká socha. 3aaaiiHH 1. Cjiobíi b cicoÔKax flonojniiíre b Hywnoií tpopivie. Ä xony nocexHTb ......(.Tra ranepea, njiaHexapiiň, BbicxaBKa, cxojwma EejibruH, paiyrua, My3eň H3o6pa3MxejibHbix hckvccxb hm. ľľyiiiKHHa, jiOM-KBapTHpa TopLKoro). TypiicTbi y>Ke noSbiBajin b.....(HoBoaeBHHHH MOHacTwpb, KpaeBcoyeciaiH My3eři, 3oonapK, HexponaBJíoBCKaíi icpenocxb, TpexbflKOBCKasi rajiepea, HauHOHa/ibHwfi Myseň, Kocxěn cb. Ahhm). Ha imomanH mm Bcrpen-WH rpynny..... (xypucx, HHOCxpaHen, pyccKHH, HeMeii, hcx, yicpaniieu, aHnuiHanini, noJMK, pocchahmh, cioBaK, apMMHHH, (bpaHiíy3, mwmst&eú). 2. OiBerbie na Bonpocbi no o6pa3ny. Oôpaieii: Bm y>řce ómjim.....? - Her, tojimco 3aBxpa mm noň^eM...... .HaunoHajibHaa ranepea, KpacHaa njioinau,b, Komiepx, Myseií, kocxcji, BbiciciBKa, KapjroB mocx, rijioura^b EBponbi, 3hmok, nocojibcxBo. 3KCKypci-tfl, 13bTmeipa,x, 6H6jiHoxeKa, MOHacxbipi-,, KjiaaoHme, Kpenocxb. 3. K FIOJHCpKHyTWM Bbipa/KCHIIHM HaiÍAHTe CJlOBa npOTHBOHO-JIO/KHOI o 3Ha*ieHHJI. íía_ oKpaime ropová, ucronnMecKoe 3;iamie. o;mo3xa>khmh aom, ^MmimilkMM noe3/iKa, cnycxHXbca bhh3 no yjraue, ncmexonHaa 3KCKypCH>i. UlHpOKaH yjwna, flPeBHHH ropOA, 3aKOH'ÍHXb OCMOXp 3aMK3, IŠKCKypCHCH Mbl ómjih bocxhiuchm. KHpnHHHOe 3MWe, HOXlHMXbCg Ha oauiHto.