zónu? 6. Rád bych se podíval do Novgorodu, prý je to krásné starobylé mčsto. 7. Přestože mám plán města, špatně se orientuji a často zabloudím. 8. Ve středu města jsme už byli, rádi bychom si prohlédli moderní čtvrtě, 9. Mel jsem málo času, z celého města jsem videi jen radnici, renesanční domy na náměstí a barokní kostel. 10. Kromě kláštera si určitě prohlédněte také pravoslavný chrám. 12. OiBeií/ie na Bonpocbi. B KcIkom ropo/ie bm poAmiHCb? HeM hsbcctch Bam ropoví? Ha 6epery KaKoií peia-i on pacnojio>Ken? Ckojibko naciHTbiBacToi /jo-nejieii b BawcM ropoAe? KaKHC iviecxa b BauieM ropo,ae bm jiioôtixe oomaiie Bcero n noMGMy? KaKfie AOCTonpHMeMarejibHOCTH mmciotoi b buujcm ropoztc? lho HHiepecHoro b OKpecxnocxax oauiero ropoaa? x-Ixo BaM ne upaBiixca b ropojie, noneMy? IdMetoxcfl jih b ropové Kaii Haxoflaxca b ropoae? B. 1. Byl jsem na výstavě gruzínskeho výtvarného umění již dvakrát a chystám se na ni jít ještě jednou. 2. Zvláště se mi líbily ilustrace na motivy dětských pohádek ä figurky ze skla a porcelánu. 3. Scénář filmu je velmi zdařilý a ve filmu hrají vynikající herci. 4. Vyznat se nyní v umění není lehké, znát všechny umělecké směry, jejich představitele u nás i v cizině je obtížné. 5. Mladí lidé často nevědí, že mnozí čeští skladatelé zhudebnili díla ruských spisovatelů, například Leoš Janáček zhu-debnil Ostrovského Bouři a Dostojevského Zápisky z mrtvého domu. Otakar Jeremiáš Dostojevského Bratry Karamazovy. Bohuslav Martina Gogolovu Ženitbu. Eduard Nápravník Puškinova Dúbravského. Cvičení k Doplňkovému Textu 1. a) Všimněte si spojitelnosti přídavných jmen. Pozorujte rozdíly ve spojite}no. li ruských a českých slov s významem známý, slavný. 3HaKOMbiň (mccto, 'icjiobck. anTop, ropojt, MejlOflHS, yjivma) - čes. známý, kterého znám; t"BBccTHbHÍ íyiětibtH, QpKecrp, xeaxp, Kypopr) - čes. známý, proslulý, pověstný; •jHaMCHHTWH (yMěHbiň, opsecrp, xeaxp, Kypopr) čes. proslulý, slavný, věhlasný, výborný, znamenitý: CJiaBHbtfl (íteByniKa, crapyiUKa, uapenb) - čes. milý, sympatický; npoaiaBJíeMHwfl (JBBecxHMÍi) (apracr, nesen, npowmjieme, co'imicirHc. pavraH čes. slavný, proslavený. b) Přeložte. 1. Náš učitel je známý odborník v oboru výtvarného umění. 2. Dvořákova proslulá díla zná celý svět. 3. Po mnoha letech se vrátil do rodného města a prohlédl si všechna známá místa. 4. Karlovy Vary jsou proslulé lázně. 5. Suvorov je slavný ruský vojevůdce. 6. Česká filharmonie patří mezi proslulé symfonické hudební kolektivy. 7. V našem souboru písní a tanců jsou sympatičtí chlapci a dívky. 8. Proslulá Devátá symfonie Ludwiga van Beethovena patří k jeho dílům nejziiániějším u široké veřejnosti. 9. Ještě stále si pamatuji známé melodie mého mládí. 10, Z proslulých děl A. S. Puškina je nejznámější Evžen Oněgin. 2. Sestavte ruské interview se známým zpěvákem. Zeptejte se ho, co ho přivedlo na uměleckou dráhu, kdo v něm vzbudil zájem o zpěv, jak dlouho již. zpívá, které písně zpívá nejraději, zda se zúčastnil nějaké soutěže, s jakým výsledkem, o jaty jim- druh umění má ještě zájem, jak si představuje svou další uměleckou činnost, jaké obecenstvo má rád, na kterou epizodu ze svých vystoupení často vzpomíná- 3. V dialogu upozorněte na talent známých umělců a požádejte o analogie*0* inf&nnaci - viz vyjádření prosby. Slovo xajiairr užijte ve spojeních: TaJiaHT - OrpOMHblřl, HCKJIlOHHXCJIbHblH, HpKHli, peflKHH, My3b!KaJlbHblň, TaJiaHT ii03'ra. apxHTCKTopa. nncaxeii«; m0BT - UMCTb, lipOHBHTb, paCKpbITb, pa3BHTb, OÓiiaflaXb UCM, MOpa3HTb >ICM, ^xnmaTbCH «m,