MASARYKOVA UNIVERZITA Pedagogická fakulta Katedra rodinné výchovy a výchovy ke zdraví Didaktika rodinné výchovy 3 Projekt Ideál krásy a poruchy příjmu potravy Bc. Lenka Říhová 209920 Projekt: Ideál krásy a poruchy příjmu potravy Třída: 9. ročník Hodinová dotace: 6 hodin Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vazby: Občanská výchova, Informační technologie, Matematika VVC: Žák vysvětlí, co jsou to poruchy příjmu potravy. Žák vyjmenuje základní druhy poruch příjmu potravy. Žák dokáže formulovat, jakým způsobem lze ve svém okolí rozpoznat osobu trpící poruchami příjmu potravy. Žák rozvíjí schopnost vnímat sebe sama jako dokonalou bytost. Žák chápe klamavost médií ve vztahu k ideálu krásy. Kompetence dle RVP: komunikativní – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, naslouchá promluvám druhých, účinně se zapojuje do diskuze, vhodně argumentuje, využívá komunikativní dovednosti ke spolupráci s ostatními. k řešení problémů – žák rozpozná a pochopí problém, promyslí a naplánuje způsob řešení, sleduje vlastní pokrok, kriticky myslí, výsledky svých činů zhodnotí. sociální a personální – žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, přispívá k diskuzi v malé skupině i k debatě celé třídy, čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají, dělají. k učení – žák využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, vyhledává a třídí informace, uvádí je do souvislostí, porovnává, kriticky posuzuje, pozná smysl a cíl učení. pracovní – žák přistupuje zodpovědně k výsledkům pracovní činnosti. Kompetence konkrétní: komunikativní – žák komunikuje se svými spolužáky jak při hromadné výuce, tak při práci ve skupině. Přispívá do diskuzí ohledně poruch příjmu potravy, ideálu krásy i vlivu médií na lidské sebevědomí a image. k řešení problémů – žák rozpozná příslušnou poruchu příjmu potravy v předložených kazuistikách, promyslí a naplánuje způsob, jakým by se daná situace dala řešit. Stejným způsobem pak nahlíží na další zadané úkoly. sociální a personální – žák udržuje dobré vztahy se svými spolužáky po celou dobu výuky, podílí se na práci ve skupině, je jejím právoplatným členem. Respektuje názory druhých. k učení – žák vyhledává a třídí informace při tvorbě časové osy i posteru, využívá všechny dostupné zdroje a ze získaných vědomostí si bere ponaučení. pracovní – žák při pracovní činnosti dodržuje všech pokynů učitele, chová se tak, aby neohrožoval sebe ani své spolužáky. Pojmy opěrné: poruchy příjmu potravy, anorexie, bulimie Pojmy nové: záchvatovité přejídání, BMI index, Photoshop Použité metody: výklad,výukový rozhovor, práce s textem, diskuze, práce ve skupině, video, samostatná práce Použité formy: hromadná, skupinová, individualizovaná Použité prostředky: příběhy nemocných PPP, pracovní listy, video, prezentace PowerPoint, interaktivní tabule, obrazový materiál, panenka Barbie, metr, počítače, zkušební verze aplikace Photoshop CS5 Extended, internet Přípravná část: - O projektu je nutné informovat školu dostatečně předem. - Taktéž je nutné informovat o této skutečnosti rodiče. - Dále je potřeba zjistit, zda má škola nutné vybavení, potřebné k uskutečnění projektu – počítačové učebny, interaktivní tabule, přístup na internet. -V případě, že se v programu neorientuje učitel sám - domluvit se s učitelem informačních technologií na krátkém školení žáků na aplikaci Photoshop . - Před provedením projektu zajistit veškeré pomůcky – panenky Barbie, krejčovský metr, obrazový materiál, papíry, nůžky, lepidlo. - Poučit žáky o bezpečnosti práce – žáci se budou pohybovat v počítačové učebně opatrně, nebudou křičet a běhat, svou činností nebudou ohrožovat sebe ani své spolužáky. Realizační část: 1.hodina: Poruchy příjmu potravy Cíl hodiny: Seznámení se základními druhy poruch příjmu potravy. Použitá metoda: Video, výklad s pomocí prezentace PowerPoint, diskuze V rámci první hodiny probíhá seznámení žáků s projektem a jeho cílem. Nesmí chybět motivace v podobě vysvětlení přínosu projektu pro ně samotné. Učitel musí žákům nastínit význam získaných vědomostí a schopností, které jsou v rámci projektu osvojeny, ale také zdůraznit důležitost rozvoje postojů a hodnot. Seznámíme je s harmonogramem projektu. 10 min. Poté následuje šesti minutové video na téma anorexie, bulimie (odkaz na video viz. Přílohy – 1. hodina). Učitel diskutuje s žáky o právě shlédnutém videu. 15 min. Učitel zahajuje výklad pomocí prezentace v PowerPointu. Během prezentace pokládá žákům otázky a diskutuje s nimi. (Prezentace PowerPoint Poruchy příjmu potravy viz. Přílohy – 1. hodina) 20 min. 2. hodina: Kazuistiky postižených poruchami příjmu potravy Cíl hodiny: Nastínění příčin vzniku onemocnění a návrh prevence. Použité metody: Výukový rozhovor, práce s textem, práce s pracovními listy, diskuze V první fázi učitel stručně zopakuje látku z minulé hodiny pomocí výukového rozhovoru. 5 min. Poté jsou postupně vyvoláni tři žáci, kteří přečtou jednotlivé příběhy postižených poruchami příjmu potravy (viz. Přílohy – 2. hodina) 5 min. Následuje rozdání pracovních listů i příběhů každému z žáků. Učitel vysvětlí postup při vyplňování pracovních listů a žáci začínají samostatně pracovat. (Pracovní listy viz. Přílohy – 2. hodina) 20 min. V poslední části hodiny učitel s žáky probírá jednotlivé body pracovního listu a diskutuje s nimi nad jejich odpověďmi a názory. 15 min. 3. hodina: Ideál krásy napříč historií, Barbie v životní velikosti Cíl hodiny: Seznámení s vývojem ideálu krásy, jak a proč se měnil. Použité metody: Práce ve skupinách, diskuze V první fázi hodiny učitel seznámí žáky s cílem hodiny a následně je rozdělí do menších skupinek po 4 - 5 žácích. V takto vytvořených skupinkách budou mít žáci za úkol skládat časovou osu. Každá skupinka tedy obdrží papíry, lepidlo a obrazový materiál (odkazy na obrázky viz. Přílohy - 3. hodina). Spolu s tím je všem skupinkám přidělen úryvek článku, publikovaný na stránkách Občanského sdružení Anabell: Historie krásy – Jak se vyvíjel fyzický ideál? (viz. Přílohy – 3. hodina) 5 min. Každá skupinka má za úkol bedlivě přečíst přidělený článek a pomocí informací v něm obsažených seřadit obrazový materiál od nejstaršího k nejmladšímu. Poté žáci nalepí obrázky na papír v pořadí, v jakém mají být. Ke každému obrázku dopíší stručně charakteristiku období a vysvětlení proč byl ideál krásy takový, jaký byl. 25 min. V poslední fázi hodiny je každé skupince propůjčena panenka Barbie a krejčovský metr (nutnost s přesností na milimetry). Úkolem žáků bude změřit míry Barbie – výšku, délku nohou a trupu, průměr přes prsa, v pase a v bocích. Podle jednoduchého matematického vzorečku pak tyto míry převedou ve stejném poměru, ale při lidské výšce 170 cm a zapíší je do tabulky, kterou taktéž každá skupinka obdrží (viz. příloha - 3. hodina). Učitel jim pro ilustraci může ukázat obrázek normální dívky stojící vedle takovéto „Barbie“ (zdroj obrázku viz. Přílohy – 3. hodina) 15 min. 4. hodina: Média vs. realita Cíl hodiny: Seznámení s fenoménem jménem Photoshop Použité metody: Výklad, demonstrace, samostatná práce Na začátku hodiny pustí učitel žákům dvě krátká videa (dohromady cca 3,5 min.), na kterých je patrna změna ve vzhledu osob na fotografiích pomocí Photoshopu. Následuje krátká diskuze nad shlédnutými videi. (zdroje videí viz. Přílohy – 4. hodina) 10 min. V další fázi hodiny je metodou výkladu s demonstrací žákům krátce představen program Photoshop (viz. Použité prostředky). Pokud se v programu neorientuje přímo učitel, demonstraci provede předem domluvený odborník. 15 min. Každý žák zasedne k počítači s nainstalovanou zkušební verzí programu Photoshop a dle pokynů do programu nahrají učitelem předem připravenou fotografii (zdroj obrázku viz. Přílohy – 4. hodina). Následuje samostatná práce žáků s programem a úprava dané fotografie. Upravené fotografie si žáci mohou vytisknout a vystavit ve třídě na nástěnku. 20 min. 5. – 6. hodina: Zdravá dávka reality Cíl hodiny: Uvědomění si pozitiv a negativ v působení médií na lidské sebevědomí . Použité metody: Diskuze, práce ve skupinách Učitel s žáky diskutuje nad tématem média a jejich pozitivní a negativní vliv na naši image a sebevědomí. Poté žákům vysvětlí činnost v následujících několika desítkách minut. 5 min. Žáci vytvoří skupinky cca po 3-4 studentech, ve kterých budou vytvářet poster. Každá skupinka bude mít k dispozici počítač s internetem a vykoná průzkum. Jejich úkolem bude najít několik obrázků vyjadřujících nezdravé stravovací návyky, hladovění nebo nezdraví vzhled. Následně vyhledají obrázky ztvárňující pravý opak – zdravý životní styl a zdravě vypadající lidi. Tyto obrázky vytisknou a nalepí na velký papír. Můžou přidat i vlastní kresby nebo hesla… 40 min. Po krátké přestávce následuje prezentace posterů jednotlivých skupin a diskuze nad zvolenými obrázky. 20 min. Nakonec úkol k zamyšlení: média a zejména bulvár nás nutí hodnotit sebe a lidi v našem okolí zejména dle toho, jak vypadají. Žáci ve skupinkách mají za úkol udělat rozhovor s jednou slavnou osobností. Vyberou si jednu z předem zadaných slavných osobností v historii a pokusí se za tuto osobnost odpovědět na otázku: Co si myslíte o dnešní honbě společnosti za dokonalým vzhledem a ultra hubenou postavou? „Odpovědi“ zvolené osobnosti pak zapíší na tabuli a diskutují nad nimi. (osobnosti viz. Přílohy – 6. hodina) 15 min. V následujících několika minutách učitel ukončí projektový den, poděkuje žákům za aktivitu a přijímá zpětnou vazbu od všech zúčastněných. 10 min. Přílohy: 1.hodina: Video: http://www.youtube.com/watch?v=QNSci56Tuj8 Prezentace PowerPoint 2.hodina: Příběhy: Příběh dívky (20 let) s PPP Začalo to, když mi bylo 11 let. V té době jsem přestoupila ze základní školy na víceleté gymnázium. Nebyla jsem zvyklá se moc učit, vždy mi stačilo to, co jsem pochytila ve škole. Rodiče mé dobré známky brali jako samozřejmost, jiné pro ně neexistovaly. Od září toho roku jsem se dostala do velkého časového presu. Škola, zájmové kroužky a po příchodu domů učení. V té době jsem měla každý den nějakou mimoškolní aktivitu. Plavání, hudební škola, kroužek keramiky a v jazykové škole kurzy angličtiny a němčiny. Po příchodu domů jsem sedla k učení, které mi zabralo denně několik hodin. Začala jsem poznávat, že přestup ze základní školy pro mě asi nebyl to nejvhodnější. Ale rodiče do mě vkládali tolik nadějí, a tak jsem se snažila o to usilovněji je nezklamat. Přes den jsem vůbec neměla čas se najíst a s příchodem domů to začalo. Zpočátku velmi pozvolna. Jedla jsem průběžně až do doby, kdy jsem šla spát. Čokoláda mi zpříjemňovala učení, sladká kola pomáhala více vydržet, a to nemluvím o běžném jídle. U nás doma se stále vyvařovalo, otec si potrpěl na českou kuchyni. V té době jsem ještě vážila asi 50 – 52 kilo (při výšce 160 cm). Poprvé se mi to stalo před pololetní prací z matematiky. Přišla jsem domů vystresovaná ze školy a ještě víc z toho, že těm matematickým „nesmyslům“ vůbec nerozumím. A najednou to přišlo. Bylo to jako zatmění mozku. Otevřela jsem ledničku a pocítila neskutečný hlad. Ani nevím, co tenkrát bylo k obědu za omáčku, ale snědla jsem jí plný hrnec. Následovalo snad vše, co mi přišlo pod ruce – párky, salámy, marmeláda, piškoty… A najednou to ustalo. Tak, jak to přišlo, tak to zase odešlo. Jak mi po tom bylo? To si pamatuji přesně. Nádherně. Úplně jsem cítila fyzickou bolest žaludku, jak se roztahoval. Nedá se to popsat, prostě to byl pocit uvolnění. Od té doby se tyto záchvaty stávaly stále častější. Věděla jsem, že to asi není v pořádku, jíst jen jednou denně a takovýmto způsobem, ale to uvolnění za to stálo. I když s narůstající váhou se pokaždé pak dostavily výčitky svědomí a panika z toho, že nedokážu ovládat své tělo. A jak to dopadlo? Dostala jsem se až téměř na 95 kg. Pak si konečně má zaměstnaná matka všimla, že asi není něco v pořádku. Přestala mi nadávat, že tloustnu, a vzala mě k psycholožce. Díky paní doktorce se mi podařilo tyto problémy zvládnout. Přesvědčila rodiče, aby slevili ze svých nároků a více se mi věnovali. Příběh chlapce (23 let) s PPP Bylo mi 16 let a poprvé jsem se zamiloval. Byla to nádherná dívka a já měl pocit, že u ní nikdy nebudu mít šanci. Chodila s jedním svalovcem ze čtvrťáku (ona a já jsme byli spolužáci). Občas jsem ji doučoval chemii, ale jinak než brýlatého „blbečka“ mě nikdy nebrala. Napadlo mě, že to, co má ten její kluk, mohu mít já také. Brýle jsem vyměnil za kontaktní čočky a koupil si permanentku do posilovny. Také jsem radikálně změnil svůj jídelníček. Kdepak hranolky a hamburgery z bufetu naproti škole, ale zeleninu, ovoce, bílé jogurty a kuřecí maso. Čím více mě přehlížela, tím více jsem na sobě pracoval. Můj denní plán po pár měsících? Ráno jsem vstával v půl šesté a šel jsem běhat. Pak jsem cvičil doma a šel do školy. Po škole hned domů, učit se, a pak buď posilovna, nebo bazén, někdy obojí. O víkendech jsem najezdil desítky kilometrů na kole. Z mého jídelníčku se začaly pozvolna vytrácet některé druhy potravin. Jedl jsem méně, a přesto měl pocit, že je to stále moc. Už dávno jsem nepociťoval hlad, jedl jsem jen proto, že jsem nějaké kalorie potřeboval, abych mohl fungovat. Při pohledu na mé dříve oblíbené hranolky se mi dělalo špatně. Vlastně mi přišlo nechutné i to, když je jedl někdo jiný. V té době jsem také ztratil téměř všechny kamarády. Neměl jsem na ně čas a ani náladu. A ona si mě vůbec nevšímala. Každý můj pokus ji někam pozvat šikovně zamluvila. Byl jsem přesvědčen, že když budu ještě dokonalejší, ještě štíhlejší, tak se mnou někam půjde. Nakonec mi už k jídlu stačilo jen pár kousků zeleniny a 2 – 3 lžíce bílého jogurtu denně. Vypadal jsem asi jako z jiné planety. Vážil jsem něco okolo 40 kilo a stále si připadal tlustý a nemožný. Začaly mi řídnout vlasy a lámat se nehty. Stačilo jen o něco lehoulince zavadit a bylo po nich. A také mi pořád byla zima. A výsledek? Nakonec jsem zkolaboval a skončil v nemocnici. Dnes mám poškozené ledviny, osteoporózu a podobné věci. Skončil jsem tenkrát v psychiatrické léčebně, kde jsem strávil několik měsíců. Nebyla to lehká cesta, ale s pomocí lékařů, rodiny a přátel, kteří na mě ani přes mé chování nezanevřeli, jsem byl schopen zařadit se do relativně normálního života… Příběh dívky s PPP – očima její matky U mé dcery vše začalo, když jí bylo 13 let. Byla to vždycky hezká holčička s modrýma očima a blonďatými vlásky. Vypadala jako andílek a já i můj muž jsme na ni byli vždy pyšní. Jednou dostala nabídku na focení jarního oblečení pro jeden místní obchodní dům. Vše vypadalo krásně. Jak já byla pyšná! A ženské v práci mi záviděly. Líbila se, a tak občas dostala nějakou podobnou nabídku. Pak po jednom focení za mnou přišla nějaká paní. Byla z modelingové agentury a chtěla mou dceru pod patronát. Uplynuly asi 2 roky, kdy se mi vše zdálo naprosto ideální. Dceři se dařilo, byla úspěšná. Nějaké poruchy příjmu potravy? Ale to vůbec. Jedla normálně a váha také zůstávala přibližně stejná, zhubla jen o pár kilo. Jednou jsem něco hledala u dcery ve stolku a našla několik krabiček s léky. Byly to takové ty prášky vyvolávající průjmy. A také spousty pilulek vitamínů, minerálů a stopových prvků. Zeptala jsem se jí, na co je má, a ona jen řekla, že občas mívá zácpu a ať se o to nestarám, že v branži to dělá skoro každý. Přesto mi to nedalo a začala jsem ji více pozorovat. Zaměřila jsem se zejména na to, co jí a kolik. Byly zrovna prázdniny a já si vzala dovolenou, abychom spolu mohly trávit více času. To, co jsem zjistila, mě úplně vyděsilo. Jak jen jsem mohla být tak slepá? Po každém jídle mizela na dlouhou dobu na toaletu, kde vyzvracela vše, co snědla. A co bylo nejhorší, konečně jsem zjistila, kam mizí všechno to jídlo z lednice, o kterém se manžel dušoval, že ani neviděl. A já mu to nikdy nevěřila. Vždyť kdo jiný by toho mohl tolik spořádat? Až jsem to spatřila na vlastní oči. Bylo to jako nájezd kobylek. Klečela uprostřed noci před otevřenou ledničkou a hltavě a téměř bez kousání do sebe soukala vše, co jí přišlo pod ruku. A pak opět toaleta. Zvracela a zvracela. Pro mě to bylo jako bych se probudila ze snu. Následovalo zapírání, zlehčování situace, ospravedlňování se. Psychiatr nic nezmohl, ani hospitalizace na klinice. Ta slečna, co jsem tehdy měla doma, byla úplně někdo jiný než moje malá holčička. Dnes by jí bylo 22 let. Zemřela týden před svými 17. narozeninami na otravu organizmu. Střeva nevydržela ten nápor několikaletého používání projímadel a jednoho dne prostě praskla. Lékaři už nic nezmohli. Dodnes si vyčítám svoji nevšímavost a zaslepenost… Pracovní list – mentální anorexie, mentální bulimie, záchvatovité přejídání V předcházející prezentaci jste se seznámili s poruchami příjmu potravy – mentální anorexií, mentální bulimií a záchvatovitým přejídáním. Vaším úkolem nyní bude splnit několik následujících úkolů. Tento pracovní list má 3 přílohy. V každé z nich je uveden jeden příběh týkající se problematiky poruch příjmu potravy: 1) Vepište k danému příběhu příslušnou PPP: Příběh 1 Příběh 2 Příběh 3 2) Po pozorném přečtení jednotlivých příběhů se pokuste v každém z nich najít znaky typické pro příslušnou PPP: Příběh 1 Příběh 3 3) Napište, jaký je váš názor na příběh číslo 3. Myslíte si, že bylo možno nějak zabránit takto tragickému konci? Udělala matka opravdu vše, co bylo v jejích silách? 4) Na závěr diskutujte o svém názoru na otázku č. 3 se spolužáky. Pro učitele Příběh č. 1 – záchvatovité přejídání Příběh č. 2 – anorexie Příběh č. 3 – bulimie Příběhy 1 – 3 jsou dílem autora. Jsou zpracovány na základě skutečných vyprávění (z praxe autora). Příběhy jsou uveřejněny se souhlasem respondentů a jsou určeny výhradně pro účel tohoto učebního materiálu. Je zakázáno příběhy jakkoli pozměňovat a šířit samostatně (mimo jejich použití v kontextu s tímto pracovním listem). Převzato z www.rvp.cz – viz. seznam použité literatury 3.hodina: Historie krásy – jak se vyvíjel fyzický ideál? Ideál krásy se samozřejmě stále mění. V průběhu historie nám několikrát přibral a zase ubral na váze: korpulentní Věstonickou Venuši vystřídala už o něco štíhlejší Venuše Mélská, symbol antického ideálu ženy. Gotičtí umělci zase ztvárňovali ženy vyzáblé. V renesanci a baroku byl ideál na dnešní poměry tlustý, zdůrazňovala se prsa, boky a břicho. Ideál kulaté ženy přežil až do 19.století. Ideální byla spíše boubelatější dívka, typ "krev a mlíko. Na druhou stranu se ve šlechtických kruzích, které byly ovlivněny romantismem, prosazoval ideál útlé dívky, neboť vládla představa, že noblesa je spojená s pokašláváním a průsvitností. Po první světové válce přišla do módy chlapecká postava (Miss America měla v té době míry 81-63-89) a opálení. Ve 30. a 40. letech pak byly zdůrazňovány ženské křivky (míry Miss America: 89-63-89). Ještě dlouho po druhé světové válce, kdy byl nedostatek jídla, byla plná postava považována za znak blahobytu. Ideálem je Marylin Monroe a míry 91-58-91. Zlom nastal v šedesátých letech, kdy se symbolem stává modelka Twiggy s mírami 79-56-81. Podle tehdejších průzkumů však tento typ postavy nebyl rozhodně tím pravým pro muže: jejich ideální žena měla mít velká ňadra jako modelky focené pro pánský magazín Playboy. V roce 1982 americký časopis Time vyhlásil za ideální ženu herečku Jane Fondovou. V té době se kladl důraz na pevnou a sportovní postavu. Podobný výkyv jako mezi léty padesátými a šedesátými pak přišel v letech devadesátých: hubená, jakoby nemocná modelka Kate Mossová, kouřové líčení a zvýraznění kruhů pod očima. Zdroje obrázků do časové osy: http://simonak.eu/images/obrazky_hl_str/vestonicka_venuse.jpg http://www.komenskeho66.cz/materialy/dejepis/6%20venuse%20melska.jpg http://nd04.jxs.cz/669/596/76d5731db4_68499468_o2.jpg http://nd05.jxs.cz/835/801/dfa6c6df3b_80391472_o2.jpg http://i.lidovky.cz/11/012/lngal/GLU386464_Coco_Chanel3.jpg http://www.cmt.com/sitewide/assets/img/shows/miss_america/miss_america_moments/1941_LaPlanche-x365. jpg http://www.idoido.com.cn/bbs/attachments/day_060604/menglu_12_Y9cmYJY3Efsn.jpg http://fashionmodel.mtx5.com/wp-content/uploads/2008/09/twiggy-19601.jpg http://4.bp.blogspot.com/_tRf9N-T8QLA/TSQNuXwil0I/AAAAAAAACwY/2YxH5M4SNF4/s640/1.jpg http://www.binmagazine.cz/media/photos/fashion/bohemske-a-sik-takove-jsou-modni-ikony-roku-2011/kat e-moss.jpg Tabulka: všechny míry uvádějte v cm Barbie Člověk Výška 170 cm Délka nohou Délka trupu Obvod hrudníku Obvod pasu Obvod boků Vzorec: Zdroj obrázku Barbie v životní velikosti: http://4.bp.blogspot.com/-WvGBCQspL3Y/Tandn6T9MvI/AAAAAAAAC7U/gUIPctRunr8/s1600/barbie.jpg 4.hodina: Zdroje videí: http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U http://www.youtube.com/watch?v=nbBmX2Qnv3Y&feature=related Zdroj obrázku: http://www.schoko-bella.de/bild//2008/07/uglypeople.jpg 6.hodina: Slavné osobnosti: Bill Gates Zakladatel Microsoftu a nejbohatší muž světa z let 1996, 1998-2006 William H. Gates, nebyl vždy takovou osobností jako dnes. Hubený, plachý a nešikovný teenager se nezdál být úspěšnější, nežli jeho rodiče. Otec silný a vysoký muž byl vynikající právník v Seattlu, matka pracovala ve vedoucí funkci pro dobročinnou organizaci United Way. Přes jeho fyzické nedostatky prokázal enormní nadání pro matematiku a logiku. Mladý Bill nebyl přirozený vůdce, natož budoucí miliardář, který se stane tahounem americké ekonomiky. Tomáš Garrigue Masaryk byl pedagog, politik, státník a filozof. Byl poslancem rakouské říšské rady a univerzitním profesorem. V roce 1918 se stal prvním prezidentem Československa. Za klíčový podíl na vzniku samostatného nezávislého státu byl označen za Prezidenta Osvoboditele a k osmdesátým narozeninám byl přijat tzv. Lex Masaryk obsahující větu: „Tomáš Garrigue Masaryk zasloužil se o stát.“ T. G. Masaryk byl sedmnáctkrát navržen na Nobelovu cenu míru. Margaret Thatcher Mnozí ji znají pod přezdívkou Železná lady. Je to významná britská politička, která zastávala post premiérky. Patří ke konzervativcům. Vystudovala Oxfordskou univerzitu. V roce 1959 startuje její kariéra coby političky, nastupuje do dolní sněmovny jako poslankyně. Dostává se do vedení své strany a poté okouzlí Anglii jako premiérka, je to první žena, co byla zvolena na toto místo. Je známá zejména pro ekonomickou politiku. Její hlavní body byly: boj proti inflaci, daňová reforma a omezování veřejného sektoru. Anglie se vzpamatovala z hospodářského úpadku a díky neústupné Margaret začala vzkvétat. Zasloužila se také o ukončení sporu o Falklandské ostrovy. Její éra končí v roce 1989, kdy rezignovala a stáhla se do ústraní. U moci byla dlouhých deset let. Za tuto dobu Británii opravdu pomohla a vybojovala ji znovu důležité postavení mezi ostatními státy. Marie Currie Sklodowská Oslnila veřejnost. Stala se uznávanou vědkyní i přes to, že byla ženou. Již ve studentských letech projevovala nadání pro matematiku, chemii a fyziku. Byla polského původu, ale žila ve Francii, kde také postupně sbírala různá ocenění. Vdala se za vědce a společně s ním pracovala na mnoha výzkumech. Tato vědecké dvojice brzy objevila dva úplně nové velmi radioaktivní prvky: radium a polonium. Marie získala jako úplně první žena doktorát z fyziky na Sorbonně. Oba manželé obdrželi Nobelovu cenu za své objevy radioaktivity. Její manžel umírá předčasně a ona se stala profesorkou na Sorbonně a získala druhou Nobelovu cenu, tentokrát za chemii. Měla dvě velmi schopné dcery, které se také staly brzy úspěšnými a proslavily se v mnoha oborech. Marie zemřela v 66 letech kvůli účinkům radiace, kterým byla po dlouhou dobu vystavena. Použitá literatura: KRCH, F. D. Mentální anorexie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-598-9. Významné ženy: Historie. MONOPOLY ONLINE GAME. Významné ženy [online]. 2009 [cit. 2012-03-11]. Dostupné z: http://www.vyznamnezeny.cz/tag/historie Anabell. ANABELL O.S. Občanské sdružení anabell [online]. 2002 [cit. 2012-03-11]. Dostupné z: http://www.anabell.cz/index.php Historie krásy. ANABELL O.S. Anabell [online]. 2002 [cit. 2012-03-11]. Dostupné z: http://www.anabell.cz/index.php/clanky-a-vase-pribehy/poruchy-prijmu-potravy/16-ideal-krasy/219-his torie-krasy-jak-se-vyvijel-fyzicky-ideal Bill Gates: Životopis. FINANCNICI.CZ. Financnici.cz [online]. 2011 [cit. 2012-03-11]. Dostupné z: http://www.financnici.cz/bill-gates Tomáš Garrigue Masaryk. Wikipedie [online]. 2011 [cit. 2012-03-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tom%C3%A1%C5%A1_Garrigue_Masaryk Mentální anorexie a mentální bulimie: Psychické poruchy příjmu potravy. In: DRNKOVÁ, Ladislava. RVP: Metodický portál[online]. 2010 [cit. 2012-04-04]. Dostupné z: http://dum.rvp.cz/materialy/mentalni-anorexie-a-mentalni-bulimie-4.html Poruchy příjmu potravy: Charakteristika. ICM NIDM MŠMT. NICM: NÁRODNÍ INFORMAČNÍ CENTRUM PRO MLÁDEŽ [online]. 2005, 2009 [cit. 2012-04-04]. Dostupné z: http://www.nicm.cz/poruchy-prijmu-potravy-charakteristika Záchvatovité přejídání. ICM NIDM MŠMT. Viscojis.cz/teens: Výživa a nemoci [online]. 2005, 2009 [cit. 2012-04-04]. Dostupné z: http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_%20content&view=article&id=118:122&catid=68:poruc hy-pijmu-otravy&Itemid=118