CHRONICKÁ NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ RAKOVINA VARLAT Eva Trávníčková ZAŘAZENÍ PODLE RVP ¢Třída: 8. třída ¢Hodinová dotace: 6 vyučovacích hodin ¢Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví ¢Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví ¢Výchovně vzdělávací cíle: ¢Žák dokáže popsat mužskou pohlavní soustavu. ¢Žák popíše, co je to rakovina varlat a její příznaky. ¢Žák získá techniku nácviku samovyšetření varlat na vlastnoručně připravených pomůckách. ¢Žák popíše faktory podporující rizika rozvoje nádorových onemocnění. ¢ ¢Použité metody: didaktická hra, výklad, diskuze, řízený rozhovor, projektová technika, samostatná činnost, video, skupinová práce ¢Použité formy: frontální, skupinová, individualizovaná ¢Použité prostředky: hra Riskuj – počítačová projekce, ponožka plněná rýží jako imitace varlete, malá kulička pro každého, video, časopisy – různé druhy zaměřené na zdravý životní styl ¢Žáky je třeba předem upozornit, aby si k výuce přinesly silnější silonovou ponožku (případně dvě) a pytlík rýže. 1.HODINA – MOTIVAČNÍ HRA RISKUJ 2. HODINA – PREZENTACE POWERPOINT, TÉMA MUŽSKÁ POHLAVNÍ SOUSTAVA A RAKOVINA VARLAT ¢První část prezentace zaměřená na zopakování anatomie a fyziologie mužské pohlavní soustavy, velmi obecně, konkrétně pouze problematika varlat ¢Druha část prezentace zaměřená na rakovinu varlat, příznaky, projevy, prevence, péče o varlata 3. HODINA – SAMOVYŠETŘENÍ VARLAT ¢http://www.maskoule.cz/samovysetreni/ - video trvající čtyři a půl minuty ¢Poté si žáci ze silonové ponožky a rýže vyrobí sami model varlete ¢Každý dostane kuličku nebo větší korálek ¢Po instruktáži se sami pokusí o nácvik samovyšetření na svém modelu ¢Za pomoci kuličky mohou imitovat nádor vznikající ve varleti ¢ ¢ 4. HODINA – PRÁCE S PRACOVNÍM LISTEM ¢Pracovní list pro každého žáka. ¢Žáci budou spolupracovat v cca 5 – členných skupinách, rozdělení provede učitel dle vlastního uvážení. ¢Pracovní list je vytvořen pro shrnutí opatření prevence nádorových onemocnění, se zdůrazněním těch, jež se týkají prevence rakoviny varlat 5. HODINA – VÝROBA PLAKÁTU ¢V již vytvořených skupinách mají žáci za úkol vyrobit plakát na prevenci nádorových onemocnění se zaměřením zejména na prevenci rakoviny varlat. ¢K dispozici mají informace z pracovních listů, literaturu, časopisy, obrázky poskytnuté učitelem, pastelky, nůžky, lepidlo apod. ¢Součástí výroby plakátu bude i příprava jeho 5 minutové prezentace ¢V této fázi by měl učitel fungovat spíše jako poradce 6.HODINA – PREZENTACE PLAKÁTU ¢Každá skupina má cca 5 minut na prezentaci svého plakátu – co tam má, proč, jak se jim v jejich skupině pracovalo, na čem se shodli – případně neshodli. ¢Žáci sami odhlasují plakát, jež se jim nejvíce líbil – formou tajného hlasování ¢Vítězný plakát si žáci mohou vystavit ve třídě. DĚKUJI ZA POZORNOST