Vývojová psychologie Prenatální období Prenatální období • Průkopníkem A. Gesell • První poznatky z chování – nezralé děti v inkubátorech či plody předčasně vyňaté • Současnost – technika k registraci spontánních aktivit plodu a jeho reakcí na podněty – ultrazvuk, termografie, fetální EEG i EKG. • Plod je velmi brzo připraven pro činnosti nutné pro jeho přežití a pro interakci s vnějším světem. • 3 fáze vývoje: •nidace – od oplození po uhnízdění vajíčka (přes stadia moruly, blastocysty), trvá 2-3 týdny, koncem třetího týdne vzniká nervová trubice, což je základ nervové soustavy, žena v krevním řečišti i krvi hormon HCG, ten je detekován těhotenským testem •embryonální období – od 3. do 12. týdne – vytváří se základ všech orgánových soustav, embryo je velmi citlivé na chemické vlivy •fetus (plod) – od 9. až 12. týdne těhotenství, velikost 25-30 mm, vyvinuty všechny svalové skupiny, drobné svalové záškuby a jemné kontrakce, bioelektrická aktivita mozku (od 20 týdne diferenciace spánkového a bdělého stavu). • Interrupce • Právnické souvislosti odlišení embrya a plodu – do 12. týdne možná interrupce na žádost matky (do 24. týdne při genetické indikaci) • Listina základních práv a svobod - lidský život je hoden ochrany již před narozením a že nikdo nesmí být zbaven života • Maximu interrupce u nás – roky 1988-1990, cca 98 potratů na 100 porodů (rok 2007 30 potratů) • Každý stát vlastní zákonná úprava =>potratová turistika • Women on waves – zakladatelka nizozemská lékařka Rebecca Gomperts • Etický aspekt • Vývoj plodu • Od 20. týdne aktivní senzomotorické dráhy pro vnímání bolesti. •Předčasně narozené děti se středně obtížnou adaptací – narozené po 32. týdnu •Předčasně narozené děti s těžkou adaptací – narozené před 32. týdnem •37. týden – hraniční zralost, dále po 3 týdnech (34. lehká, 31. střední, 28. těžká) • Hranice pro záchranu nedonošených dětí: •1/3 těžká fyzická i mentální postižení (slepota, hluchota, mentální retardace, DMO), •1/3 poškození mozku (epilepsie, těžké poruchy soustředění, ADHD syndrom) •1/3 bez následků • Velikost embrya a plodu v prenatálním období •Embryo – 4.-7. týden – méně než 1 cm, méně než 1 g •Plod – 12. týden – délka cca 5-6 cm, váha 14 g •Plod – 16. týden – délka cca 12 cm, váha 100 g (objevují se první pohyby, spíše u opakovaných těhotenství, u prvních až cca 20. týden) •Plod – 20. týden – délka cca 20 cm, váha 300 g •Plod – 24. týden – délka cca 24, váha 600g •Plod – 28. týden – délka cca 38 cm, váha 1000 g •Plod – 32. týden – délka cca 43 cm, váha 1700 g •Plod – 36. týden – délka cca 48 cm, váha 2600 g •Plod – 40. týden – délka cca 50-52cm, váha 3400 g • • • Etrémní váhy nedonošených dětí •Světový „rekord“ – Amilia Taylor narozena ve 22. týdnu těhotenství, váha 280 g, délka 24 cm. •Hraniční porodní váha pro záchranu novorozence uvádějí čeští lékaři na 350-380 g. • •Opačný extrém váha přes 10 kg, příčinou cukrovka matky. plod12.jpg 12Wsipky.jpg plod12sipka.jpg Prenatální období • Od 24. týdne – reakce na akustické podněty, navazuje odlišení lidské řeči od jiných zvuků, ke konci těhotenství odlišuje hlas své matky, od jiných hlasů, pravděpodobně rozpoznává emocionální odstíny. • Od 22. týdne – prokázána schopnost habituace, roste s přibývajícím věkem. Schopnost habituace se zhoršuje v zátěžových situacích – nedostatek kyslíku matky, při podávání léků matce, 1,5 hodiny po vykouření cigarety matkou, při emočním stresu matky… • 35. týden – rozlišuje slabiky lidské řeči • V poslední třetině těhotenství – plod pije amniovou tekutinu, podle příměsí ji vypije větší či menší množství – tzn. vyvinut smysl chuti. • Na negativní podněty plod aktivně reaguje Prenatální období • Plod je aktivní, ovládá svoje okolí, prostředí: • změny polohy • určování doby porodu, aktivní nápomoc (živé x mrtvé děti) • Plod je schopen sociální interakce: • neverbální dialog mezi matkou a dítětem • Doporučení odborníku o kontaktech s nenarozeným dítětem. • Rozpoznávání hudby. • Intuitivní rodičovství. • Dobrý psychický stav matky je důležitý pro základy psychiky dítěte. • Předčasně narozené děti • Nedonošené děti se ve 40 týdnu jeví jako labilnější, více dráždivé, současně méně reagují na smyslové i sociální podněty. • Jsou méně očekávatelné a předvídatelné pro své rodiče. • Omezen spontánní kontakt s rodiči, může vést ke ztrátě spontánního rodičovství. • Prostředí JIP a inkubátorů – snaha o podobnost dělohy x rozvíjení smyslového vnímání. • Klokánkování, individualizace péče. • Pozdější věk, zdravé nedonošené děti – poruchy soustředění pozornosti, vizuomotorické obtíže, zvýšená úzkostnost, čatější výskyt poruch řeči a SPÚ. • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10169621309-deti-z-krabicky/20856226638/