MASARYKOVA UNIVEZITA PEDAGOGICKÁ FAKULTA Specifické poruchy učení SP3MK_SSP3 Anotace publikací Brno 2012 Vypracovala: Milada Krausová, učo: 137674 Miroslava Bartoňová: Kapitoly ze specifických poruch učení I Vymezení současné problematiky Brno,MU,2010,s.128 Cílem tohoto učebního testu je poskytnutí základních informací v oblasti specifických poruch učení a poskytnutí pomoci budoucím učitelům v orientaci možných problémů s těmito žáky. V úvodu autorka upozorňuje na to, jak důležitá je včasná diagnostika a zásah do vzdělávání jedinců se specifickými poruchami učení. Kniha je rozdělena do 6 kapitol členěných dle jednotlivých oblastí. První kapitola je věnována terminologii v oblasti SPU s podrobným popisem jednotlivých definic v této oblasti. Dále vývoj názorů osobností zabývajících se tímto problémem. Kapitola č.2 se zabývá zvláštnostmi psychického vývoje jedince s SPU. Jsou zde popsány některé teorie, především etapy ve vývoji člověka dle Eriksona 1963. Dále je zde charakterizován vývoj dítěte od raného věku po starší školní věk, na závěr také specifika vývoje osob s SPU v dospělosti. Třetí kapitole je zaměřena na rodinu dítěte s SPU. Funkce této rodiny, její výchovné působení a postavení dítěte s SPU v rodině. Dále také problematika komunikace mezi dítětem, rodinou a školou. Ve čtvrté kapitole jsou uvedeny složky poradenského systému a jejich působení. Možnosti prevence a diagnostika jedinců s SPU s vymezením alternativních přístupů. Pátá kapitola je věnována edukaci žáků s SPU a legislativě v této oblasti. V šesté kapitole je popsána výuka cizích jazyků u žáků s SPU. Jednotlivé kapitoly mají v úvodu klíčová slova, v závěru shrnutí a otázky k samostatnému studiu. Autorka zde přehledně definuje jednotlivé SPU, uvádí zde řadu konkrétních příkladů týkajících se dané problematiky a osobností zabývajících se problémem SPU. Tímto učebním materiálem doc. Bartoňová poskytuje materiál k vzdělávání studentům nejenom speciální pedagogiky. Jelikož jde o přehled základních informací, není kniha moc obsahově náročná. Myslím že s touto knihou by se měl seznámit každý, kdo se chce věnovat nebo věnuje edukaci žáků. R. Blažková, K. Matoušková, M. Vaňurová, M. Blažek: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy Brno, Paido 2000, s.94 V knize jsou uváděny úvahy a rady související s poruchami učení v matematice převážně na 1. stupni základní školy. Stanoviska uvedené v této publikaci jsou stanoveny na základě dlouholeté práce s dětmi. Kniha je rozdělena do 6 kapitol. V úvodní kapitole jsou klasifikovány poruchy matematických schopností dle J. Nováka a L. Košče. Každá z kapitol 2-5 jsou zaměřeny na určitý druh poruchy matematických schopností. K 2: poruchy z hlediska matematického obsahu. K 3: problémy v oblasti početních operací. K 4: problémy s řešením slovních úloh. V každé z těchto kapitol je velké množství námětů k činnostem, ukázky úkolů a her k jednotlivým poruchám. Pátá kapitola je uvádí důležité aspekty k úspěšné práci dítěte s jednotkami. I zde jsou uvedeny konkrétní příklady k učení převodu jednotek. Šestá kapitola zmiňuje možnosti použití kalkulátorů na 1. stupni základní školy a náměty úloh s použitím kalkulátoru. V závěru publikace je uvedeno několik zásad pro učitele i rodiče, které je třeba dodržovat při práci s dětmi s poruchami učení v matematice. Kniha je velikou pomůckou nejen učitelům, ale i rodičům dítěte s poruchami učení v matematice. Díky této publikaci se v dané problematice velice dobře zorientuje i laická veřejnost, jelikož je psaná velice srozumitelnou formou. Autoři zde uvádějí celou řadu příkladů, námětů a rad, proto je dobrým vodítkem pro práci s dětmi jak pedagogickým pracovníkům tak rodičům žáků s poruchami matematických schopností.