Popis: Logo Masarykovy univerzity Masarykova univerzita Katedra speciální pedagogiky SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ Anotace student: Stanislav Šerák učo: 200093, SP3MK_ SSP3 bydliště: Vsetínská 8, 63900 Brno mob.tel.: 721 212 465 e-mail: sedej@seznam.cz 1. Matějček Zdeněk - Dítě a rodina v psychologickém poradenství Autor vybírá z nepřeberného množství látky, to co se jemu zdá být důležité, co mu vyhovuje, a co mu svým způsobem nahrává. Vybírá příklady, které mu zůstávají v paměti. Nehledá oporu u autorit, u nichž se sám učil. Vše pak podává způsobem, který odráží rysy jeho osobnosti. Tuto knihu je potřeba přijímat kriticky – nikoli jako hotovou vědu, ale jako autorovo svědectví o jeho vědě. Není to učebnice v pravém slova smyslu, ale není to ani čistě popularizační práce, ani vědecký esej, ani cokoliv jiného z tradičních forem předávání poznatků, i když má zřejmě od každého trochu. Tato publikace obsahuje „prostě“, to co by rád řekl studentům a ostatním zájemcům, to co doposud s velkým osobním zaujetím dělal sám autor. Úmyslem bylo učinit výklad srozumitelným a přístupným. Neměl by jenom poučovat, ale také podněcovat; neměl by předkládat k věření hotové a definitivní pravdy, ale spíše naznačovat cesty hledání, měl by vycházet z poznatků pokud možno ověřených, ale současně ukazovat, kde jsou bílá místa na mapě našeho poznání, kde jsou pole neoraná a neprobádané krajiny. Autor se přiznává k ne zcela vyčerpávajícímu výkladu. Na některé problémy mu totiž nezbylo místo a některým se raději sám vyhnul. Určité pasáže mu jsou totiž vzdálené (např. určitá teoretická hlediska), a na něco si netroufá, protože jde o příliš svébytnou problematiku, z níž ve své praxi zachycuje jen nepatrnou část (např. problematika romských rodin). Sám kriticky uznává, že na řádné zmapování těchto problémů mu už nezbývá moc životního času. Čtenář by tedy neměl tuto publikaci pokládat za nějakou encyklopedii dětské poradenské psychologie. A ona bílá místa může čtenář pojmout jako výzvu, aby je sám zaplnil patřičným obsahem. 2. ZELINKOVÁ OLGA - Poruchy učení Tato kniha se řadí jako velmi užitečná metodická příručka pro všechny, kdo se zabývají nápravou specifických poruch učení. Odpovídá na otázky: Jak poznat dyslektika ve třídě? Dítě nepíše čárky nad samohláskami, je to dyslektik? Jak mám s takovým dítětem pracovat? Utřiďuje a shrnuje postupy a metody nápravy. Autorka prokazuje, že jí tato oblast pomoci postiženým dětem dokonale „sedí“, má zkušenosti z praktické terepautické činnosti, i ze své učitelské praxe. Kniha je psána pro učitele, kteří začínají pracovat s dětmi s poruchou učení a hledají náměty pro práci i pro ty, kteří si chtějí rozšířit repertoár používaných postupů. Autorka čerpá ze své více než patnáctileté práce s dětmi s poruchou učení ve specializované třídě i v pedagogicko-psychologické poradně. Veškeré postupy, které uvádí byly mnohokrát použity a ověřeny. Na základě mnohých teoretických poznatků, které tvoří základ pro orientaci v celé problematice, jsou voleny nejvhodnější metodické postupy a sestavovány individuální plány reedukace. Pro ucelení problematiky jsou na mnoha místech doplněny odkazy na navazující literaturu. Uváděné postupy a cvičení lze použít i pro děti, které mají pouze příznaky obtíží při čtení, psaní a počítání. Metoda může přinést úspěch tehdy, když je o její správnosti přesvědčen učitel, dokáže jí oživit vlastní zkušeností. Doplní ji a modifikuje, oživuje tak, aby i individuálními charakteristikami pomohla dítěti, které potřebuje naši pomoc.