Pedagogická fakulta Masarykovy university Poříčí 7, 603 00 Brno [LINK] SEMINÁRNÍ PRÁCE SP3MK_SSP3 Specializace: Specifické poruchy učení Anotace publikací z oblasti SPU Vyučující: Vypracoval: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. Václav Krupička – UČO: 318970 Pedagogická fakulta MU Světlá nad Sázavou 2012 Brno Název publikace: SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ NA DRUHÉM STUPNI ZŠ A NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH Autor publikace: Mgr. MICHALOVÁ Z., Ph.D., nakladatelství Tobiáš, Havlíčkův Brod, 2004, 114 s., ISBN 80-7311-021-0 Jak je již uvedeno v názvu publikace, zabývá se zde její autorka problematikou specifických poruch učení (SPU) zejména v souvislosti s přechodem dětí z prvního stupně ZŠ na druhý stupeň ZŠ a později do středních škol, kde se specifické poruchy učení promítají již nejen do čtení a psaní ale i do dalších předmětů, jako je například chemie, dějepis nebo zeměpis. Rovněž se zamýšlí nad důsledky SPU v chování takto postižených jedinců v období dospívání. V publikaci jsou definovány jednotlivé druhy specifických poruch učení. Autorka popisuje příčiny vzniku specifických poruch učení a zabývá se výskytem SPU z hlediska pohlaví. Popisuje, jak se odráží SPU ve výuce jednotlivých předmětů na druhém stupni ZŠ i na středních školách a uvádí možné způsoby řešení, jako je například potřebná tolerance k těmto dětem, zpracování individuálního vzdělávacího plánu, nebo různé formy péče o dyslektiky. Jsou zde řešeny způsoby nápravy specifických poruch učení – reedukace. Jsou zde uvedeny náměty pro práci s jedinci s SPU na druhém stupni ZŠ např. při výuce českého jazyka nebo cizích jazyků. V závěru publikace autorka uvádí i některé hry, které je možno využít při nápravách SPU na 2. stupni ZŠ. V příloze publikace jsou uvedeny právní předpisy, které se vztahují k péči o žáky s SPU (vzhledem k datu vydání publikace nejsou již aktuální), je zde uveden návrh možností, jak pracovat s integrovanými dyslektiky do víceletého gymnázia a je zde uveden i příklad individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPU. Publikace mne zaujala a rozšířila poznatky z oblasti specifických poruch učení. Osobně se domnívám, že tato publikace je přínosem nejen pro pedagogické pracovníky, ale zejména pro rodiče žáků se specifickými poruchami učení. Rodiče mohou v této publikaci zjistit, jaké jsou možnosti přístupu pedagogických pracovníků a reedukace jejich dítěte, které je postiženo jednou a nebo více poruchami učení a jak je možno těmto jedincům pomoci. Název publikace: CVIČENÍ PRO DĚTI SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ Autor publikace: Doc. PhDr. POKORNÁ V., nakladatelství Portál, s.r.o. Praha, 2007, 153 s., ISBN 978-80-7367-350-5 V této publikaci se autorka věnuje rozvoji poznávacích funkcí, které ovlivňují proces výuky čtení, psaní i matematiky. Je zde popsána sluchová diferenciace řeči, zraková percepce tvarů. Jsou zde uvedena praktická cvičení na rozvoj prostorové orientace, nácvik posloupnosti, koncentrace pozornosti, paměti, rozvoje obratnosti vyjadřování, rozvoje slovní zásoby a nácviku psaní vyjmenovaných slov. V další části publikace se pak autorka zabývá technikami nácviku čtení, jako je čtení okénkem, metoda dublovaného čtení, metoda globálního čtení, metoda Fernaldové. Další část publikace je zaměřena na nácvik matematických dovedností, je zde popsán alternativní model rozvoje matematické představivosti u dětí s dyskalkulií. Součástí publikace jsou i textové nebo grafické přílohy, které lze využít při nácviku čtení, matematických dovedností, rozvoje slovní zásoby, koncentrace pozornosti. Tato publikace mne zaujala zejména z toho důvodu, že jsou zde uvedeny metody práce s jedinci s SPU. Líbí se mi grafické přílohy pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. Publikace je určena pro pedagogické pracovníky základních a speciálních škol, pro pracovníky pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center. Stejně tak jako i předchozí publikace je zároveň určena i pro rodiče dětí se specifickými poruchami učení, kteří mají v této publikaci možnost zjistit jaké metody lze při reedukaci jejich dětí využívat.