Masarykova univerzita Brno Pedagogická fakulta Specifické poruchy učení Seminární práce Anotace Bc. Václav Nohel UČO: 322584 1. ročník komb. Studia, jaro 2012 SPPUS+UOPS Masarykova univerzita Brno Pedagogická fakulta Anotace ke knize: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy, Růžena Blažková, Květoslava Matoušková, Milena Vančurová, Miroslav Blažek, Paido, Brno 2000 Tato kniha se zabývá jak pomoci dítěti, které má problémy v matematice, jak odhalit příčiny poruch a jak se těchto problémů v matematice zbavit. Dítě se v prvopočátku ve škole snaží dosahovat co nejlepších výsledků, ale s narůstajícím množstvím a náročností učiva toto odhodlání klesá a dítě začíná mít problémy se zvládnutím učiva. Toto se týká i matematiky, proto je v této knize snaha ukázat vhodné metodické postupy, jak předejít poruchám v matematických pojmech. Tato publikace se zabývá jak rozdělením poruch matematických schopností, tak je zde zobrazeno názorně obrázkovou formou a matematickými příklady jak správně postupovat při výuce matematiky. Publikace je rozdělena tak, aby se čtenář zorientoval v matematice. Jsou zde postupně probírány jednotlivé problematiky základních pojmů, až po slovní úlohy. Je také uzpůsobena k tomu, aby bylo vysvětleno a upozorněno na to, kde vznikají specifické poruchy při učení daných matematických pojmů. Následně jsou v knize uvedeny návrhy řešení a cvičení k nápravě dané poruchy. Myslím si, že kniha je pěkně, jednoduše a názorně zpracovaná a je to pěkný návod, jak postupovat při učení dítěte s poruchou dyskalkulie. Anotace ke knize: Edukace žáků se speciálními vzdělávácími potřebami, zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení, Miroslava Bartoňová, Brno 2005 Tato publikace vznikla na základě velkého ohlasu z konference studentů speciální pedagogiky, vysokoškolských učitelů PdFMU, pedagogů základních škol, poradenských pracovníků a speciálních pedagogů ze dne 13. Září 2005. Úvod knihy je věnovaný současným trendům ve vzdělávání a to inkluzi, integraci, integrativnímu – inkluzivnímu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Kniha rozebírá a vysvětluje legislativu, význam a podmínky jednotlivých pojmů integrace a inkluze. Je zde také popsáno vzdělávání žáků s různým druhem postižení. Publikace se také zabývá novými poznatky a výsledky výzkumů specifických poruch učení a obecnými zásadami reedukační péče. Část knihy je věnovaná strategii a různými přístupy, i vlivy učení při výuce cizích jazyků u žáků se specifickými Masarykova univerzita Brno Pedagogická fakulta poruchami učení. Je zde také zdůrazněn význam výchovy dítěte s mentálním postižením v rodinném kruhu, která má nesporný význam na vývoj takto postiženého dítěte. Výběr vzdělávání a následného pracovního uplatnění je důležitým mezníkem v životě každého člověka. Příprava na povolání probíhá u zdravotně postižených od dětství až popracovní rehabilitace. Proto je jedna kapitola v knize také věnovaná právě začlenění zdravotně postižených do zaměstnaneckého procesu. Velice zajímavá kniha, která mě uvedla do problematiky SPU.