KAPITOY ZE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Jarmila Pipeková PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky: 3.vyd. Brno: Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 Kniha je obsahově rozdělená do dvou základních na sebe navazujících kapitol. V první kapitole autorka zdůrazňuje vzhledem k současnému trendu integrace nutnost dostatečného vzdělávání v oblasti speciální pedagogiky. Ukazuje na nutnost vzdělávání nejen současných studentů, ale všech aktivně působících pedagogů má-li být postupný přechod od integrace k inkluzi plynulý a efektivní. Podrobně popisuje podmínky pro úspěšné inkluzivní vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu nejen ve školách, ale i v domácím prostředí žáků se speciálními potřebami. Ukazuje možnosti spolupráce rodinných příslušníků s poradenskými službami a zařízeními ve školách, seznamuje pedagogické pracovníky s možnostmi jak včas a úspěšně diagnostikovat žáky se speciálními potřebami, a nabídnout jim co možná nejvhodnější vzdělávání pro kvalitní a plnohodnotné zařazení do života. Druhá kapitola podrobně popisuje speciální pedagogiku a její disciplíny vzhledem k jednotlivým postižením. Zabývá se nejen diagnostikou a edukací včetně praktických rad pro celoživotní vzdělávání, ale i možnostmi uplatnění osob se speciálními potřebami na trhu práce. Popisuje osoby s jednotlivými postiženími v jednotlivých etapách života, jejich podporu, léčbu a terapeutické metody vzhledem k jednotlivým postižením a fázím života. Kniha je obsahově velice hodnotná jak pro studenty učitelství, tak pro stávající pedagogické pracovníky a rodinné příslušníky vzhledem k moderním trendům integrace a inkluze všech žáků se specifickými poruchami učení. Kapitoly: 1 Obecné otázky 1.1 Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na přípravu učitelů a speciálních pedagogů 1.2 Podmínky inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 1.3 Rodina s dítětem se zdravotním postižením 1.4 Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních 1.5 Diagnostika ve speciální pedagogice 1.6 Vymezení dimenze a měření kvality života 2 Speciálně pedagogické otázky 2.1 Uvedení do speciální pedagogiky 2.2 Logopedie 2.3 Systém poskytování logopedické intervence v ČR 2.4 Uvedení do surdopedie 2.5 Specifické poruchy učení 2.6 Somatopedie. Klasifikace pohybových vad 2.7 Epilepsie- současná klasifikace, diagnostika a léčba 2.8 Aspekty ovlivňující úspěšnou edukaci dětí a žáků s diagnózou epilepsie 2.9 Edukace jedinců s tělesným postižením a chronickým onemocněním 2.10 Význam edukace pro pracovní uplatnění jedinců se zdravotním postižením 2.11 Podpora žáků s postižením na přechodu mezi školou a zaměstnáním 2.12 Oftalmopedie 2.13 Edukace a profesní příprava osob se zrakovým postižením 2.14 Psychopedie 2.15 Osoby s mentálním postižením v jednotlivých obdobích života 2.16 Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením 2.17 Základní problematika autismu 2.18 Vzdělávání a terapie žáků s těžkým postižením a soub. postižením více vadami 2.19 Kapitoly ze základů etopedie 2.20 Podmínky edukace dětí s poruchami emocí a chování VÝVOJOVÉ PORUCHY UČENÍ V DĚTSTVÍ A DOSPĚLOSTI Věra Pokorná POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti: 1.vyd. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2 Publikace je velice bohatá na rozsáhlou škálu postojů ke specifickým poruchám učení z hlediska historie a současnosti, směřující k ideální edukaci a další podpoře osob s různými typy postižení. Popisuje metody a strategie školní výuky, pomoc a možnosti náprav specifických poruch učení. Nechybí zde diagnostika a možnosti nápravy dospělých osob, u nichž se dříve na tyto poruchy bral minimální zřetel, nebo byly zcela přehlíženy. Kriticky osvětluje mytologickou temnotu zastaralých názorů v jednotlivých problematikách nejen u veřejnosti, ale i v užším kruhu odborníků speciální pedagogiky. Kniha může být přínosem nejen pro veřejnost pátrající po odpovědích z oblasti speciální pedagogiky, ale i vodítkem pro akreditované psychology či pedagogy nevědomě pracující podle dnes již zastaralých metod. Kapitoly: 1. Definice specifických poruch učení z pohledu americké literatury posledního desetiletí 20. Století a na začátku 21. Století 2. Odhady výskytu vývojových poruch učení u dospělých 3. Klasifikace poruch učení 4. Teoretické a metodologické přístupy ke specifickým poruchám učení 5. Význam strategie ve školní výuce i nápravě poruch učení 6. Diagnostika poruch učení 7. Náprava poruch učení 8. Mýty o poruchách učení 9. Systémový přístup v péči o dospělé se specifickými potřebami 10. Projevy poruch učení v denním životě dospělých