Specifické poruchy učení Anotace Eliška Holasová 322 138 Pedagogciká falkulta Masarykova univarzita ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7. Kniha „Poruchy učení“ od Olgy Zelinkové, je zcela přepracované a rozšířené vydání. Je obohaceno aktuálními tématy, například problematika spojená s výukou žáků s poruchami učení cizím jazykům. V této knize se nachází 23 kapitol. Od 1. kapitoly do 5. kapitoly se autorka věnuje obecněji poruchám učení. Dozvíme se základní pojmy a definice, příčiny, projevy a diagnostiku specifických poruch učení a dále obecná doporučení pro reedukaci žáků se specifickýma poruchama učení. V kapitolách 6 až 13, jsou popsány poruchy učení jednotilvě. Dozvíme se o reedukaci a kompenzaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, následuje i zraková percepce, lateralita, dominance leváctví a orientace v prostoru a pravolevá orientace. Následující kapitola pojednává o komunikaci jedinců se specifickými poruchami učení. Nyní se dozvíme více o aktuálním tématu, vyučování cizích jazyků žáků s poruchami učení. Následuje odlišnost práce s žáky na druhém stupni základní školy a a na středních školách, kteří mají specifické poruchy učení, oproti další kapitele – rizikové dítě v předškolním věku. V těchto publikací nesmí chybět popis lehké mozkové dysfunkce – ADHD a ADD. Důležité je i hodnocení a klasifikace žáků s poruchami učení, jaká jsou nynější doporučení. Pro žáky se specifickými poruchami učení, bývá vytvářen individuální vzdělávací plán, o kterém se dozvíme ve 21. Kapitole. Na závěr této knihy najdeme reedukační lekci a kazuistiku. Výšše popsaná kniha je podle mého názoru, pro obor speciální pedagogika velmi přínosný. Autorka píše velmi srozumitelně, přesto odborně, tudíž je vhodná pro odborníky zabývající se specifickými poruchami učení, tak i pro laiky, například rodiče dítěte se specifickou poruchou učení, kteří se chtějí dozvědět více a být co nejvíce nápomocní. MICHALOVÁ, Zdena. Specifické poruchy učení: na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. ISBN 80-7311-000-8. V knize „Specifické poruchy učení: na druhém stupni ZŠ a na školách středních“ se autorka zaměřuje na problematiku specifických poruch učení u starších žáků. V úvodu se seznámíme obecněji se závažností specifických poruch učení. Následuje charakteristika dětí v období puberty, na které se autorka v této knize zaměřuje. Jako v podobných publikací, tak i zde najdeme podobný popis rozčleněných specifických poruch učení. Následuje kapitola, která se zabývá přechodem dítěte do vyšších ročníků. Dozvíme se, jak jsou žáci se specifickýma poruchama učení na 2. stupni základních školách a středních školách tolerováni a jaký je k nim přístu i jejich možnosti úlev. Dále navazují náměty pro práci v českém a cizím jazyce. Nechybí ani kapitola o reedukaci zaměřené na sluchovou a zrakovou percepci, cvičení analýzy a syntézy, jejich rozvoj. V závěru je odstroňování specifických poruch výslovnosti a hry využitelné při nápravách na 2. Stupni základní školy. Tato kniha mě zaujala hlavně proto, že je určená i žákům na středních školách, což je můj obor. Spíše bych ji doporučila učitelům na 2. Stupni základní školy nebo na střední škole, pro které je tato kniha určena. Pro rodiče bych doporučovala jiné publikace.