Masarykova Univerzita Brno Pedagogická fakulta Specializace: Specifické poruchy učení Anotace odborné literatury Bc. Iveta Souralová 246 510 1. ročník komb. studia / jaro 2012 Anotace č. 1 BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. : Vymezení současné problematiky. 1. vydání. Brno : Univerzita Masarykova , 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 V první kapitole knihy autorka definuje jednotlivé pojmy specifických poruch učení, od základních pojmů až po názory, které zachytila v celém vývoji. V druhé kapitole se opírá nejvíce o teorie Eriksona, jeho pohled na stupeň vývoje u dětí. Podrobně zde charakterizuje jak vývoj dětí, tak i dospělých. V kapitole následující se zabývá rodinou a v neposlední řadě i spoluprací mezi jedincem, rodiči a školou. Na názorných příkladech zde ukazuje, jak je důležitá funkce rodiny, informovanost o SPU a zodpovědný přístup všech zúčastněných. Cela čtvrtá kapitola je věnována poradenství, jejich důležitosti, využívání rodiči a hlavně prevenci. Vysvětluje, jak důležitá je správná diagnostika a vymezuje alternativní přístupy. Kapitola pátá je o legislativě, hodnocení a reedukaci. V šesté a poslední kapitole se věnuje možnosti výuky cizích jazyků pro jedince s SPU, jaké metody zde použít a jak správně hodnotit. Shrnutí a otázky na konci každé kapitoly nechává čtenáře, aby se zorientovali v nových pojmech a pohledech na danou problematiku. Rovněž příklady z praxe jsou výborným způsobem, jak přiblížit problém se SPU učitelům, ale i rodičům a nepedagogickým pracovníkům. Kniha je přehledná a přínosná. Anotace č. 2 VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. : Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2. vyd. Brno : Munipress, 2009. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6 Kniha je rozdělena do pěti kapitol, v první kapitole se čtenář seznámí s etopedií od historie přes vývoj až po jednotlivá specifika a vymezení pojmů. V kapitole druhé se více než s pojmy seznamujeme s praxí, opírá se o výzkum a o pohled na etopedii v současnosti. Třetí kapitola pojednává o legislativě, vztahu dětí, klasifikace poruch a rozsahu problémů. Vymezením cílové skupiny se zabývá kapitola čtvrtá. Napřed poukazuje na základní skupiny, ty pak definuje. Celá pátá kapitola je věnována praxi, výchovně vzdělávacím procesům, prevenci a intervenci, vymezuje úkoly a cíle a principy etopedie v praxi. Tato kniha pro měla byla stěžejní při tvorbě mé bakalářské práce, kterou jsem psala na téma: Vliv poruch emocí a chování na seberealizaci dospívajícího jedince. Velmi rychle jsem se v ní zorientovala, je smysluplná s velkým množstvím poznatků z praxe, které dávají celé knize srozumitelnost a čtivost.