„Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti“ Věra Pokorná Seznam kapitol: 1. Definice specifických poruch učení z pohledu americké literatury posledního desetiletí 20. Století a na začátku 21. Století 2. Odhady výskytu vývojových poruch učení u dospělých 3. Klasifikace poruch učení 4. Teoretické a metodologické přístupy ke specifickým poruchám učení 5. Význam strategie ve školní výuce i nápravě poruch učení 6. Diagnostika poruch učení 7. Náprava poruch učení 8. Mýty o poruchách učení 9. Systémový přístup v péči o dospělé se specifickými potřebami 10. Projevy poruch učení v denním životě dospělých Kniha nabízí různorodost teoretických přístupů ke specifickým poruchám učení, nová pojetí témat, která obohacují českou odbornou pedagogickou a psychologickou odbornou veřejnost. Zabývá se mimo jiné strategiím ve školní výuce i nápravě poruch učení. V dalších kapitolách autorka zmiňuje pravidla diagnostiky a nápravy u dospělé populace. Učebnice je psána velezajímavou a čtivou formou, zaujal mě zvláště kritický přístup autorky k zastaralým názorům ve speciální pedagogice a prolomování mýtů v konkrétních problematikách. POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti: 1.vyd. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2 „Kapitoly ze speciální pedagogiky“ Jarmila Pipeková Seznam kapitol: I. Obecné otázky 1. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na přípravu učitelů a speciálních pedagogů 2. Podmínky inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 3. Rodina s dítětem se zdravotním postižením 4. Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních 5. Diagnostika ve speciální pedagogice 6. Vymezení dimenze a měření kvality života II. Speciálně pedagogické otázky 7. Uvedení do speciální pedagogiky 8. Logopedie 9. Systém poskytování logopedické intervence v ČR 10. Uvedení do surdopedie 11. Specifické poruchy učení 12. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad 13. Epilepsie- současná klasifikace, diagnostika a léčba 14. Aspekty ovlivňující úspěšnou edukaci dětí a žáků s diagnózou epilepsie 15. Edukace jedinců s tělesným postižením a chronickým onemocněním 16. Význam edukace pro pracovní uplatnění jedinců se zdravotním postižením 17. Podpora žáků s postižením na přechodu mezi školou a zaměstnáním 18. Oftalmopedie 19. Edukace a profesní příprava osob se zrakovým postižením 20. Psychopedie 21. Osoby s mentálním postižením v jednotlivých obdobích života 22. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením 23. Základní problematika autismu 24. Vzdělávání a terapie žáků s těžkým postižením a soub. postižením více vadami 25. Kapitoly ze základů etopedie 26. Podmínky edukace dětí s poruchami emocí a chování Kniha klade důraz na dobré vzdělání pedagogů, přípravu studentů učitelství v oblasti oboru speciální pedagogika. Na pregraduální vzdělání by mělo navazovat systematické další vzdělávání dle odbornosti učitelů i potřeb pedagogické praxe. Obor speciální pedagogiky je natolik obsáhlý a oborově specializovaný, že specializace jednotlivých pedagogů je nutná vzhledem k projevům, diagnostice a následně práci s osobami s jednotlivým postižením. V množství kapitol mě nejvíce zaujala část diagnostiky ve speciální pedagogice, komplexnost lékařské, psychodiagnostiky, sociální diagnostiky a v neposlední řadě vývojová období ve vztahu k včasnému zachycení poruchy a zahájení speciálně pedagogické péče. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky: 3.vyd. Brno: Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0