Úvodní strana SP3MK_SSP3 SPECIALIZACE: SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ Anotace Vypracovala: Bc. Blechová Hana UČO 253332 BARTOŇOVÁ, Marie. MATĚJČEK, Zdeněk a kolektiv. Sociální aspekty dyslexie. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2006. 271 s. ISBN 80-246-II73-2. V této publikaci se autoři věnují sociálním aspektům dyslexie. Kniha je rozdělena do šesti kapitol. V první kapitole autoři uvádí do problematiky dyslexie, zejména vymezují tento pojem. V druhé kapitole se pak věnují dyslektickému školákovi a jeho subjektivním problémům, např. jeho sebehodnocení. Třetí kapitola je o rodičích dyslektického žáka. V další kapitole se zabývají učitelem, který dyslektického žáka vzdělává. Pozornost zde zaměřují na míru informovanosti českého učitele o dyslexii. Předposlední kapitola je o spolužácích dyslektického školáka. Opět je i v této kapitole kladen velký důraz na informovanost, v tomto případě dětí. Šestá kapitola je věnována závěru a doporučení pro praxi. I v této části knihy je zmiňována opět nutnost informovanosti a to všech subjektů přicházejících do styku s dyslektickým dítětem a v neposlední řadě také informovanost samotného dyslektického dítěte. Jak je z výše uvedeného zřejmé, kniha může být určena jak rodičům dyslektického žáka, tak i jeho učiteli. Samozřejmě by mohla být také přínosem pracovníkům institucí, které se touto problematikou zabývají, např. speciálně pedagogická poradna atd. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10. zcela přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7 Autorka svoji knihu rozdělila na dvacet tři kapitol. V prvních pěti kapitolách se věnuje základním pojmům, příčinám specifických poruch učení (SPU), projevům, diagnostice a reedukaci SPU. Reedukaci poté rozvádí v dalších šesti kapitolách, v každé z nich však reedukuje jinou SPU (dysgrafii, dyskalkulii, dysortografii atd.) Kapitoly dvanáct – patnáct jsou věnovány lateralitě, komunikaci žáků s SPU a výuce jazyků u žáků s SPU. Pro mě v celé knize nejzajímavější byla šestnáctá kapitola, která se zabývá vzděláváním žáků s SPU na střední škole. V dalších kapitolách autorka poukazuje na časnou diagnostiku SPU, věnuje se ADHD a dyspraxii. V kapitole dvacet je pojednáno o hodnocení a klasifikaci žáků s SPU. Předposlední kapitola je o individuálním vzdělávacím plánu a závěr knihy se věnuje opět reedukaci, např. reedukace žáků na druhém stupni. Kniha byla z mého pohledu velice obohacující. Dozvěděla jsem se z ní, jak v praxi vypadá a funguje žák s SPU. Doporučila bych ji všem učitelům, ať už žáka s SPU ve třídě mají nebo nemají.