MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Anotace Specializace: Specifické poruchy učení Vypracovala: Bc. et Bc. Monika Nešporová, DiS. (322 561) Břeclav Blažková, R., Poruchy učení v matematice na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita 2001, ISBN 978-80-210-5395-3. Tato publikace je určena speciálním pedagogům, učitelům 2. stupně základních škol a rodičům žáků, kteří mají problémy v matematice, či u nich byla diagnostikována specifická porucha učení. V prvních čtyřech kapitolách se čtenář dozví o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřeba, o výzkumném šetření, které bylo k této problematice prováděno, o problematice přechodu z prvního na druhý stupeň, o osobnosti učitele matematiky. V následujících kapitolách jsou rozebrány jednotlivé matematické operace, případové studie a následně ukázka, jak pracovat se žákem, který tento typ specifické poruchy učení má. V publikaci dále najdeme také didaktické hry na 2. stupni základní školy, které mohou pomoci žákům s pochopením jednotlivých částí matematiky. Poslední kapitola se zabývá formalitami v matematice. Celkový seznam použité literatury je zveřejněn na konci publikace. Tato publikace je velmi přínosná hlavně pro učitele matematiky, kteří neví, jak postupovat při výuce matematiky u žáků se specifickými poruchami učení. Pokorná, V., Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2007, ISBN 978-80-7367-350-5. Tato publikace je zaměřena na rozvoj vnímání a poznávání a navazuje na knihu Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. První část knihy se zabývá teorií z oblasti rozvoje poznávacích funkcí, technikami nácviku čtení, nácvikem matematických dovedností. Jsou zde i ukázky cvičení u jednotlivých kapitol. Druhá část knihy se věnuje praktickými materiály pro procvičování jednotlivých oblastí potíží žáků se specifickými poruchami učení. Tuto publikaci bych doporučila učitelům, kteří se ve své praxi setkávají se žáky se specifickými poruchami učení a také těm, kteří na školách vedou kroužky pro tyto žáky. Je určena ale také rodičům, kteří mají doma dítě se specifickými poruchami učení a chtějí s ním co nejvíc cvičit a neví, jak na to.