SP3MK_SSP3 Specializace: Specifické poruchy učení J Okruhy ke zkoušce: 1. Definice specifických poruch učení. 2. Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). 3. Příčiny (etiologie) SPU. 4. Projevy SPU, prevence SPU. 5. Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). 6. Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). 7. Deficity dílčích funkcí, screening SPU. 8. Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Školní dotazník. 9. Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. 10. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. 11. Legislativa týkající se SPU. 12. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. 13. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. 14. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). 15. Základní informace o reedukaci SPU. Základní literatura: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vyd. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3. (aktualizováno v roce 2006) BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3613-3. (aktualizováno v roce 2007) Rozšířená literatura: ž BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků s SPU. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní pedagogika. MU. Brno. 23003 ISBN 80-86633-07-1. ž BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3. ž BLAŽKOVÁ, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: MU, 2009. ISBN 978-80-210-5047-1. ž MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991. ž MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1995. ž MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993. ž MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994. ž MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994. ž MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. ž NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997. ž Nový školský zákon, vyhlášky k dané problematice. ž POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. ž POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994. ž POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992. ž POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073678173. ž POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ž SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000 ISBN 80-7169-773-7. ž SERFOINTEN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999. ž SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996. ž ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129. ž ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 – 89. ž TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ž TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990. ž TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát. Praha: SPN, 1992. ž ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál 2003. ISBN 80-7178-800-7.