PŘÍČINY (ETIOLOGIE) SPU Klasická teorie příčin obtíží dle O. Kučery – 60. léta 20. stol. (Zelinková 2003): ž 50 % dětí lehká mozková dysfunkce (LMD), ž 20 % dědičnost, ž 15 % kombinace dědičnosti a LMD, ž 15 % etiologie neurotická nebo nejasná. LATERALITA (Zelinková 2003): ž přednostní užívání jednoho z párových orgánů (hybných, smyslových), ž tvarová, funkční, praváctví, leváctví, ambidextrie, souhlasná, zkřížená, ž levá hemisféra ž pravá hemisféra ž BAKKER: pravohemisférová dyslexie, levohemisférová dyslexie. ž BROCK (Brocovo motorické centrum řeči), WERNICK (Wernickovo centrum porozumění řeči). Současné teorie (Zelinková 2003): ž Biologicko – medicínská rovina. ž Kognitivní rovina. ž Behaviorální rovina. Současné teorie (Bartoňová in Pipeková ed. 2006): ž Dispoziční (konstituční) příčiny. ž Genetické vlivy s odchylkami v CNS. ž LMD. ž Vlivy rodinného prostředí. ž Podmínky školního prostředí. Základní příčiny dle doby vzniku: 1. Období prenatální. 2. Období perinatální. 3. Období postnatální. Neurobiologické poruchy (Bartoňová In Pipeková ed. 2006): ž snížený objem mozkové tkáně, ž odchylky od architektury neuronových spojení, ž odchylky v elektrické aktivitě mozku (měří se pomocí EEG), ž nedostatečné okysličování mozku, ž deficity neurotransmiterů (dopamin, serotonin), ž dietní vlivy, ž nezjištěné či kombinované příčiny.