Komunikace osob se sluchovým postižením. Vizuální motorické komunikační systémy. Znakový jazyk. Komunikace komunikační schopnost užívat jazyk jako systém znaků a symbolů ve všech jeho formách komunikační proces sdělování a výměna informací význam mezilidské komunikace dorozumění vybízení k určité činnosti kontrolní funkce budování citů a emocí budování sociálních vztahů verbální a neverbální komunikace KOMUNIKAČNÍ FORMY U SP mluvená hlásková řeč psaná forma řeči daktylotika (prstová abeceda) daktylografie (vpisování do dlaně) pomocné artikulační znaky (PAZ) znakový jazyk znakovaný jazyk mimika gestikulace dramatizace pantomima vizuálně-motorické komunikační systémy daktylotika PAZ znakový jazyk znakovaný jazyk taktilní forma znakového jazyka daktylografie Gestuno Mezinárodní znakový systém prstové abecedy verbální komunikační systém vycházející z ČJ vizuálně-motorická komunikační forma ® využívá formalizovaných a ustálených postavení prstů a dlaně jedné nebo obou rukou k zobrazování jednotlivých písmen abecedy druhy daktylu: jednoruční (USA, Španělsko, Francie, ČR) dvouruční (UK, Austrálie, Itálie, ČR) smíšené dlaňový daktyl hluchoslepých (taktilní forma) charakteristika produkce lineární pro použití nutná znalost písemné formy mluveného jazyka 27 znaků pro hlásky + znaky pro háčky a čárky integrální součástí ČZJ a totální komunikace VYUŽITÍ PRSTOVÉ ABECEDY podpůrný prostředek přenos vlastních jmen a odborného názvosloví z ČJ do ZJ ® jména institucí, politiků ® specializované obory specifikum produkce více písmen najednou ® WC, komunikace, jogurt, Octavia výhody podporuje zapamatování slova (analýza a syntéza) jednodušší získávání slovní zásoby podpora odezírání rychlejší než písmo nevýhody nutná znalost jazyka v psané podobě pomalejší než mluvená řeč ovlivněno úrovní motoriky Pomocné artikulační znaky gestické pomůcky k podpoře vnímání a produkce hlásek používány při tvoření, fixaci a automatizaci správné artikulace u SP ® poloha mluvidel ® rezonance mluvidel ® charakter výdechového proudu Znakový jazyk ► samostatný živý jazyk se všemi znaky přirozeného jazyka plnohodnotný komunikační systém s vlastní gramatikou manuální nosiče (foneticko-fonologická stavba) tvar ruky pozice ruky pohyb ruky nemanuální nosiče mimika gesta pohyb hlavy způsob ukazování specifické rysy ZJ verbální složka neverbální složka ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI JAZYKA (výběr) přístupnost smyslům arbitrárnost konvenčnost odlišitelnost od jiných znaků v systému přenosnost v čase a prostoru kulturní přenosnost prevarikace HLAVNÍ ZNAKY PŘIROZENÉHO JAZYKA systémovost hierarchičnost ® systém obsahuje jednotky různé složitosti uspořádané tak, že jednotky nižšího řádu tvoří součást jednotky vyššího řádu anizotropie ® nesourodost lineárnost ® sekvenčnost: závazné pořadí prvků ve ZJ znakovost znak zástupným symbolem pro něco jiného na základě společné zkušenosti účastníků komunikace dvojí členění první členění: možnost rozlišit nejmenší jednotky ZJ nesoucí význam (znaky) druhé členění: možnost rozložit morfémy na jednotky nižšího řádu(komponenty znaku), které význam nenesou, ale jsou schopny ho rozlišit produktivnost schopnost z omezeného souboru prostředků za pomoci omezeného počtu pravidel a jejich kombinování vytvářet nekonečné množství spojení svébytnost schopnost jazyka oddělit se od aktuální přítomnosti a skutečnosti historický rozměr ontogenetický vývoj, fylogenetický vývoj Dělení znaků ikony transparentní transmucidentní indexy nosič objektem ovlivněn, vzájemný vztah věcné souvislosti symboly arbitrární (libovolný, nahodilý) vztah mezi nosičem a znakem označení vlastností, dějů Specifické znaky specifika interkulturní X intrakulturní komunikace zvláštní skupina znaků nesoucí / vyjadřující ® určitou emoci (+ / -) ® různé stavy lidské psychiky ® osobní postoj mluvčího k osobě či události a jejich hodnocení Psycholingvistické a sociolingvistické aspekty komunikace osob se SP Psycholingvistika ► obor zkoumající vzájemné vztahy mezi osvojováním jazyka a psychickými procesy syntéza lingvistiky a psychologie zkoumající otázky rozumění řeči, poruch rozvoje řečí u dětí sociolingvistické faktory bilingvismus ® diglosie ® interference stupeň dosaženého vzdělání faktor věku faktor pohlaví SOCIOLINGVISTIKA O JAZYKOVÉM PLÁNOVÁNÍ A POLITICE POSTOJE K JAZYKU Odlišnost ZJ od mluveného jazyka mluvené jazyky lineární znakové jazyky lineární a simultánní inkorporace způsobu předmětu do slovesa časových údajů počtu osobních zájmen simultánní artikulace záporu tvořena manuálními i nemanuálními faktory jmenné znaky podle vnější podobnosti podle povahy podle znaku ve jméně podle dohody Znakovaná čeština ► uměle vytvořený soubor znaků není samostatným, přirozeným jazykem využívá gramatické prostředky ZJ a ČJ Mezinárodní znakový jazyk? Gestuno ► uměle vytvořený systém, původně určený pro tlumočení na mezinárodních akcích neslyšících Mezinárodní znakový systém ► forma komunikace vznikající při vzájemném kontaktu uživatelů různých znakových jazyků Medicínské a kulturní pojetí hluchoty medicínský pohled hluchota = postižení, které je nutno napravit kulturní hledisko komunita neslyšících a nedoslýchavých = jazyková a kulturní menšina Postavení ZJ ve společenství neslyšících intrakulturní komunikace, interkulturní komunikace přirozeným rysem každého jazyka rozrůzněnost, variantnost ve všech rovinách jazykové stavby povaha variant určena jazykovými, sociálními i psychickými faktory Literatura: KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LUCAS, Ceil. Sociolinguistics of Sign Languages. Port Chester : Cambridge University Press, 2001. 277 s. ISBN 9780521791373 [online]. [cit. 2011-11-06]. Dostupné z WWW:. MACUROVÁ, Alena. Poznáváme český znakový jazyk II. [online]. [cit. 2011-11-07]. Dostupné z WWW:. MACUROVÁ, Alena. Předpoklady čtení [online]. [cit. 2011-11-07]. Dostupné z WWW:. SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, Petra. - OKROUHLÍKOVÁ, Lenka. Rysy přirozených jazyků : český znakový jazyk jako přirozený jazyk ; Lexikografie : slovníky českého znakového jazyka. 2., opr. vyd. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, c2008 215 s ISBN 9788087153918.