ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením —Cíl psychomotorických cvičení: — —rozvoj pohybových dovedností spolu s: — - rozvojem řeči — - rozvojem sluchového vnímání — - rozvojem odezírání — —Prostřednictvím psychomotorických cvičení dochází k: — —získávání elementárních pohybových dovedností, zvyšování fyzické zdatnosti, získávání sociálních zkušeností, trénování pozorností, atd. — Pokyny pro cvičení s jedinci se sluchovým postižením —před každým cvičením zkontrolovat dětem sluchadla /KI —mluvit na děti za optimálních podmínek pro SP —před každým cvičením stručně a jasně vysvětlit, co se bude dělat —vysvětlení doplnit názornou ukázkou —využívat zvukového a světelného signálu —nové pojmy – ve spojení s pohybem či nějakou činností se lépe zapamatují (během cvičení opakovat) —dbát na vzdálenost a směr, ze kterého na dítě mluvíme —ověřit si, zda dítě pokynům rozumí —doprovázet jednotlivé činnosti slovem —dbát na celkovou bezpečnost dětí — Typy psychomotorických cvičení —orientace na vlastním těle —chůze —běh —skok —kopání do míče —házení a chytání —rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky —rozvoj motoriky mluvidel —orientace na vlastním těle — - uvědomování si vlastního těla, jeho jednotlivých částí a procvičování jejich ovládání dle pokynů — - pomůcky: hadrový panák/panenka, konkrétní osoba, samotné dítě — —chůze — - procvičujeme nejdříve na hladké ploše, na zemi, ve volném prostoru, v ohraničeném prostoru, v dráhách, chůze pozprátku, s překážkami, po laně, na vyvýšené plošince, atd. — —běh — - obdobně jako u chůze — —skok — - dbát na měkký dopad skákajícího dítěte — - větší hluk – instrukce předem — — —kopání do míče — - nejprve do měkkého a většího balonu, postupně jej zmenšujeme. Střídáme levou a pravou dolní končetinu. — - nejprve kopání od míče ležícího, postupně do míče, který dítěti přihrajeme, později se dítě snaží míč kopem dostat do určitého cíle. — - začátek a konec cvičení oznamujeme předem domluveným signálem (píšťalkou či bubínkem) — —házení a chytání — - chytání je obtížnější — - oboje vyžaduje cílený nácvik — - nejprve se děti učí předměty pouštět z ruky a sledovat jejich pohyb, pak podávat, kutálet a házet lehké předměty různé velikosti, manipulovat s míči různých tvarů a váhy. Dále se učí koulet ve směru daného cíle, házet ve směru udaného cíle, házet pravou/levou rukou a oběma rukama, nacvičuje se hod vrchním obloukem, do dálky i do výšky. — — —Rozvoj jemné motoriky — — - postupujeme - od pohybů vedených celou rukou – k menším a jemnějším pohybům vedeným zápěstím ruky — — - na počátku: manipulace s většími předměty – poté přecházek k menším — — - při manipulaci s jemnými a drobnými předměty děti procvičují úchop (tzv. špetku, která je vytvořena ze tří prstů – palce, ukazováku a prostředníku) důležitý v grafomotorice pro nácvik psaní — —Cvičení na rozvoj jemné motoriky: — -mačkání různých druhů papíru, -modelování, -trhání, -stříhání, -lepení -vkládání drobných korálků do lahvičky -skládání dětských kostek -stavění kostek na sebe -skládání kostek podle předlohy na obrázku -skládání puzzle -navlékání korálků na šňůrku -ovládání tlačítek na různých hračkách, autíčkách, atd. -zapínání a rozepínání knoflíků, zipů, … -otevírání a zavírání dveří, vodovodních kohoutků -ovládání kolíčků na prádlo -solení -drobení ptáčkům, … — —Rozvoj grafomotoriky — — - postupujeme od snadných, velkých pohybů k obtížnějším a menším — - začínáme pohybem celé ruky na velké ploše (chodník, hřiště, balící papír pověšený na dveře, na tabuli, malujeme ve vzduchu – pokračujeme pohybem předloktí ve stoje na velký papír položený na stůl - pohybem zápěstí vsedě u stolu na velký papír – nakonec pohybem zápěstí se špetkovým úchopem na papír, jehož velikost se zmenšuje. — — - důležitý je správně nacvičený úchop psacího náčiní (třemi prsty), rozcvičená ruka dítěte (uvolňovací cviky,..), a přiměřený tlak na podložku — — - dítě má mít na výběr, kterou rukou chce psací náčiní držet — — - pomůcky: vlastní prst, klacíky, tyčky, velké kulaté štětce, kulaté křídy, voskovky, progressa, fixy, pastelky,… omalovánky, domalovánky,… — Rozvoj motoriky mluvidel (oromotoriky) —napodobování pohybu rtů a jazyka v přirozeném/rodinném prostředí dítěte — —napodobování drobných pohybů mluvidel před zrcadlem — —upoutání pozornosti dítěte na obličej a především na ústa mluvícího pokynem ruky (mluvení do dlaně, doteky prstů na tváře, bradu, nos a rty) — —ohraničení úst přiložením většího kruhu před obličej — —vedení dítěte k napodobení různých artikulačních cvičení (špulení rtů, olizování, mlaskání jazykem) —Hry se rty — - „pusa na dálku“ – špulení rtů — - otisk rtů — - „šašek“ — - „kapr“ — —Hry s jazykem — - „čertík“ — - „jazýček“ — - „had“ — - „bolavé zuby“ — - „opice“ —Možné problémy: — — - zvýšené nebo snížené napětí svalů jazyka — a rtů — — - snížená schopnost měnit polohu mluvidel při — artikulaci — —