ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Rozvoj zrakového vnímání a odezírání Zraková percepce —kompenzace sluchového vnímání — —vývoj zrakové percepce — - ve vzájemných souvislostech s ostatním smyslovým vývojem, dále s vývojem somatickým, psychickým, vývojem motoriky a řeči dítěte — —cílem rozvoje zrakové percepce u SP — - ovládnutí specifického dorozumívacího prostředku – odezírání — — Rozlišování barev —poznávání jedné barvy — —spojování zrakového vjemu s pojmenováním a s charakteristickým předmětem (zelená jako tráva) — —rozlišování dvou a více barev (nejdříve základní barvy, poté odstíny) — —třídění předmětů podle barev, poté podle barev i tvarů zároveň (např. zelená kolečka a zelené čtverce) Poznávání délky a velikosti —dítě rozlišuje malý x velký (krátký x dlouhý) — —dítě rozlišuje malý x větší, velký x menší — (krátký x delší, dlouhý x kratší) — —dítě řadí podle velikosti: malý – větší – největší (a popř. slovně označí) krátký – delší - nejdelší — —dítě na dějovém obrázku hledá malé a velké předměty (krátké a dlouhé předměty) — — — Identické dvojice —poznávání dvou zcela stejných předmětů ze skupiny předmětů lišících se barvou nebo velikostí — —vyhledávání identického obrázku dle vzoru, utvoření dvojice — —vyhledání dvojice z více obrázků bez vzoru — —pozn. U dětí raného věku dáváme přednost porovnávání skutečných předmětů před obrázky (ponožky, rukavice, lžičky, atd.) Poznávání a rozlišování tvarů —poznávání podle obrysů vkládáním — —poznávání podle obrysů přikládáním — —poznávání předmětů podle tvaru — —poznávání podle obrazu bez přikládání — —rozpoznání tmavé siluety — — Rozdíly – zraková diferenciace —dítě pojmenovává, co na každém obrázku chybí oproti obrázku prvnímu (chybí 1 prvek) — —dítě vyhledává, který prvek chybí na jednom ze dvou jinak stejných obrázků — —dítě poznává více rozdílů na dvou stejných dějových obrázcích — —dítě vyhledává z řady velmi podobných obrázků jeden, který je stejný jako první obrázek — —dítě vyhledává z řady téměř stejných obrázků jeden odlišný — —dítě má hledat na každém ze čtyř obrázků jeden prvek, který na něm proti ostatním obrázkům chybí (nikde nejsou všechny prvky) — —pozn.: užíváme materiály s obrázky předmětů či nesmyslnými tvary (dětské časopisy, publikace pro děti, …) — Celek a části celku – zraková analýza a syntéza —skládání obrázku rozstříhaného nejprve přímými řezy do pravidelných tvarů na čtverce nebo obdélníky, pak na nepravidelné části (pohlednice, fotky, …) — —vkládání částí do celku — —„puzzle“ — —skládání dějových obrázků z jednotlivých kostek — —vkládání několika částí do složitého celku — —poznání celku podle částí — —dokreslování obrázků (nebo písmen) — —složité skládanky z jednotlivých částí — —skládání písmen z prvků Zraková paměť —děti sledují dva, tři a více předmětů. Po zakrytí je jmenují zpaměti (tzv. Kimovy hry) — —obkreslování dříve sledovaných různých sestav korálků, kostek, domaina, uspořádánych předmětů — —krátkodobé exponování písmen, slabik, slov. Dítě je následně opakuje nebo kreslí (píše) — —pexeso Kategoriální zařazování —dítě poznává nesprávnosti na obrázku — —dítě určuje, co do obrázku nepatří — —pozn. Na základě pozorování a vlastních zkušeností má dítě poznat, co do situačního obrázku nepatří Rozlišování figura-pozadí —vyhledávání předmětů na pozadí — —vyhledávání písmen na pozadí — —určení dvou písmen Cvičení očních pohybů —dítě sleduje výraznou cestu z levé části obrázku do pravé — —dítě sleduje složitější čáry — —dítě sleduje cestu a pojmenovává obrázky umístěné na této cestě — —jmenování předmětů zleva doprava — — Vnímání obličeje a jeho výrazu —prostřednictvím těchto cvičení se snažíme navodit zájem o výraz obličeje, o poznání nálady této osoby — —dítě se seznamuje s tím, jak se mění osoby podle účesu, čepice, klobouku, apod. — —učíme dítě slovně popsat náladu osoby podle výrazu obličeje —